JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Omfangsrikt

Stein Sørensen engasjerer med brei kunnskap, men det kan bli for mykje av det gode.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Stein Sørensen er forfattar og sjukepleiar ved infeksjonsavdelinga på Oslo universitetssjukehus.

Stein Sørensen er forfattar og sjukepleiar ved infeksjonsavdelinga på Oslo universitetssjukehus.

Foto: Elen Sonja Klouman

Stein Sørensen er forfattar og sjukepleiar ved infeksjonsavdelinga på Oslo universitetssjukehus.

Stein Sørensen er forfattar og sjukepleiar ved infeksjonsavdelinga på Oslo universitetssjukehus.

Foto: Elen Sonja Klouman

3622
20210115
3622
20210115

Roman

Stein Sørensen:

Brønnøya

Kolon

Scene frå min ungdom: Eg er på veg til Lillehammer med toget for å besøke mormor. Eg sit med ei rotte på skuldra, laus, det vesle reiseburet har eg på fanget. Verken konduktør eller passasjerar kommenterer det, sjølv om det må ha vore oppsiktsvekkjande. Dette er det barokke, elleville 80-talet, der alt er lov, utanom å seie ifrå.

Om vi ser bort frå Marit Nicolaysens barnebøker om Svein og rotta, vrimlar det ikkje av rotter i norske romanar. For ein tidlegare rotteeigar er det dermed stas å møte på rotta Valdemar i Stein Sørensens Brønnøya. Han får sitt eige litterære liv, og dramatiske død, og etterlèt eit inntrykk.

Ein slags krim

Ja, så er her menneske: Hovudperson Jon Holm Matsen kjem frå ein familie som har stått for lysskye finansielle operasjonar. Når det er hans tur til å overta formuen, etablerer han ei stifting som bygger skular og sjukehus i mange land, som ei etisk kvitvasking. Sentral er òg den overflodskunnskapsrike fetteren August, rotteeigaren, og far hans, finansskurken, som det nærmast står 176-671 i panna på. I tillegg kjem nokre damer som har noko på hjartet i romanen, og nokre lik.

For dette er ein slags krim. Boka opnar med at Matsen er på ei hytte på Brønnøya i Oslofjorden då realitystjerna Maria Ruge blir myrda under ein fest på nabotomta. Han høyrer nokre urovekkande lydar og plagar seg sjølv i ettertid med spørsmålet om han kunne ha forhindra drapet.

Det er opp til fleire mysterium i sving, nokre av dei blir løyste, andre må ein kanskje ned i fotnotane, eller i sluttnotata bak i boka, for å kome vidare i. Det er ingen vanleg krimstruktur å finne, men mysteria er spennande nok til at ein held på interessa i denne elles lange og omstendelege boka.

Konstruert slump

I likskap med August er romanen pepra med kunnskap, med referansar til fagfelt, forsking, tenkjarar og teoriar. Innsikta dette byr på, er fordelt på mange personar og gir inntrykk av eit sprenglærd Oslo-miljø, der alle alt på ungdomsskulen snakkar som om dei er bøker frå eit universitetsbibliotek.

Jon og August høyrer til fagfeltet medisin, og når dei har bruk for andre typar kunnskap for å tolke visse symbolske tatoveringar på eit kvinnelik, har dei ei venninne som plutseleg kjenner ein doktorgradsstudent på kunsthistorie, og som kan hjelpe: «Det er jo den stiliserte framstillingen av den norrøne ur-eika Yggdrasil på Överhogdal-teppet fra 1066, sa hun. – Jeg vurderte en stund å skrive hovedoppgave om det teppet.» Skulle du sett! (Til lesaren: Mysteriet blir ikkje røpa av denne opplysninga. Det er meir intrikat enn som så.)

Romanen er full av slike forbløffande slumpetreff som gir inntrykk av eit konstruert univers. Eller av at konstruksjonen, som sjølvsagt er ein vesentleg del av ein roman, er litt for synleg.

Psykoanalyse

Når det gjeld stil og metode går tankane til mellom andre André Bjerke, eller rettare Bernhard Borge, psevdonymet han skreiv krimromanar (som De dødes tjern) – under. Sørensen verkar òg å vere opptatt av den psykologiske, eller psykoanalytiske, tilnærminga, her gjennom August, som har Jon til «behandling» på sofaen: «Jeg er sikker på at alle de sentrale sporene finnes i hukommelsen din, det gjelder bare å lokke dem fram.»

Den eg er mest glad for blei lokka fram i denne romanen, er rotta Valdemar, kanskje fordi han ikkje heile tida lirte av seg fagkunnskap.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Stein Sørensen:

Brønnøya

Kolon

Scene frå min ungdom: Eg er på veg til Lillehammer med toget for å besøke mormor. Eg sit med ei rotte på skuldra, laus, det vesle reiseburet har eg på fanget. Verken konduktør eller passasjerar kommenterer det, sjølv om det må ha vore oppsiktsvekkjande. Dette er det barokke, elleville 80-talet, der alt er lov, utanom å seie ifrå.

Om vi ser bort frå Marit Nicolaysens barnebøker om Svein og rotta, vrimlar det ikkje av rotter i norske romanar. For ein tidlegare rotteeigar er det dermed stas å møte på rotta Valdemar i Stein Sørensens Brønnøya. Han får sitt eige litterære liv, og dramatiske død, og etterlèt eit inntrykk.

Ein slags krim

Ja, så er her menneske: Hovudperson Jon Holm Matsen kjem frå ein familie som har stått for lysskye finansielle operasjonar. Når det er hans tur til å overta formuen, etablerer han ei stifting som bygger skular og sjukehus i mange land, som ei etisk kvitvasking. Sentral er òg den overflodskunnskapsrike fetteren August, rotteeigaren, og far hans, finansskurken, som det nærmast står 176-671 i panna på. I tillegg kjem nokre damer som har noko på hjartet i romanen, og nokre lik.

For dette er ein slags krim. Boka opnar med at Matsen er på ei hytte på Brønnøya i Oslofjorden då realitystjerna Maria Ruge blir myrda under ein fest på nabotomta. Han høyrer nokre urovekkande lydar og plagar seg sjølv i ettertid med spørsmålet om han kunne ha forhindra drapet.

Det er opp til fleire mysterium i sving, nokre av dei blir løyste, andre må ein kanskje ned i fotnotane, eller i sluttnotata bak i boka, for å kome vidare i. Det er ingen vanleg krimstruktur å finne, men mysteria er spennande nok til at ein held på interessa i denne elles lange og omstendelege boka.

Konstruert slump

I likskap med August er romanen pepra med kunnskap, med referansar til fagfelt, forsking, tenkjarar og teoriar. Innsikta dette byr på, er fordelt på mange personar og gir inntrykk av eit sprenglærd Oslo-miljø, der alle alt på ungdomsskulen snakkar som om dei er bøker frå eit universitetsbibliotek.

Jon og August høyrer til fagfeltet medisin, og når dei har bruk for andre typar kunnskap for å tolke visse symbolske tatoveringar på eit kvinnelik, har dei ei venninne som plutseleg kjenner ein doktorgradsstudent på kunsthistorie, og som kan hjelpe: «Det er jo den stiliserte framstillingen av den norrøne ur-eika Yggdrasil på Överhogdal-teppet fra 1066, sa hun. – Jeg vurderte en stund å skrive hovedoppgave om det teppet.» Skulle du sett! (Til lesaren: Mysteriet blir ikkje røpa av denne opplysninga. Det er meir intrikat enn som så.)

Romanen er full av slike forbløffande slumpetreff som gir inntrykk av eit konstruert univers. Eller av at konstruksjonen, som sjølvsagt er ein vesentleg del av ein roman, er litt for synleg.

Psykoanalyse

Når det gjeld stil og metode går tankane til mellom andre André Bjerke, eller rettare Bernhard Borge, psevdonymet han skreiv krimromanar (som De dødes tjern) – under. Sørensen verkar òg å vere opptatt av den psykologiske, eller psykoanalytiske, tilnærminga, her gjennom August, som har Jon til «behandling» på sofaen: «Jeg er sikker på at alle de sentrale sporene finnes i hukommelsen din, det gjelder bare å lokke dem fram.»

Den eg er mest glad for blei lokka fram i denne romanen, er rotta Valdemar, kanskje fordi han ikkje heile tida lirte av seg fagkunnskap.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Romanen er full av slumpetreff som gir inntrykk av eit konstruert univers.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis