JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Om sjølvbedrag og sjølvinnsikt

Personane til Kristin Hoffmann balar med mykje. Det blir til sist lesarens gevinst.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kristin Merete Hoffmann er journalist og forfattar, busett i Stavanger.

Kristin Merete Hoffmann er journalist og forfattar, busett i Stavanger.

Foto: Pelikanen Forlag

Kristin Merete Hoffmann er journalist og forfattar, busett i Stavanger.

Kristin Merete Hoffmann er journalist og forfattar, busett i Stavanger.

Foto: Pelikanen Forlag

3454
20220114
3454
20220114

Noveller

Kristin Hoffmann:

Der hunden ligger begravd

Pelikanen Forlag

Korleis fyller ein ut eit søknadsskjema til forsikringsselskap utan at det i seg sjølv nærmast skapar dårleg helse? Det spørsmålet melder seg i ei av dei ni novellene i Kristin Hoffmanns Der hunden ligger begravd. Eg-personen tenker og grublar, dveler komisk lenge ved enkelte spørsmål, men kanskje ikkje lenger enn vi gjer i røyndomen. Skjemaet vil vite om eg-personen røyker: «Om jeg er sannferdig, har jeg ikke sluttet. Sett fra en annen kant, og da er jeg også oppriktig, har jeg aldri ordentlig begynt.»

Tekstar som begeistrar

I likskap med fleire av dei andre novellene handlar denne teksten òg om sjølvbedrag. Andre fellesnemnarar er Hoffmanns handsaming av kva som skjer når ulike verdsbilde eller mentale tilstandar møtast. Eller opplevinga av at tinga vender seg mot deg.

Læraren Wilhelm Andersen er ikkje akkurat elska av elevane sine, men finn trøyst i ein dam han har laga i hagen. Det er berre det at dammen ikkje gjer det lett for han. Denne glimrande teksten ber i seg ein tragikomisk, nevrotisk temperatur som sender tankane til Dag Solstads Elias Rukla som ikkje får slått opp paraplyen sin i skulegarden.

Opningsnovella er ei bjørneboesk skildring av ein advokat kledd i svart kappe som likna ein «diger fugl, lutrygget og smal over skuldrene» som snakkar «kjaksende og hest», og som når som helst kunne «bre ut de sorte vingene og fly vekk». Han er ikkje heilt reinhårig, og ute på glattisen blir han bokstaveleg talt felt av si eiga juridiske innstilling.

Tittelnovella, som avsluttar samlinga, fortel om ein anonym mann som driv med lyssky aktivitetar. I staden for å stå til rette for det vel han å bli oppslukt av at han har køyrt på eit levande vesen med bilen og stukke av, og i kva grad politiet kjem til å forfølgje han for det. Novella minner om den første, med tanke på å bli innhenta av eigne handlingar og straffa på andre område eller måtar.

Vi møter også den gamle mannen som er så opptatt av seg sjølv at han ikkje ser bjelken i sin eigen augeoperasjon. Og Kari Margrete som måler eigne rynker mot andre sine i ein slik grad at ho trur på foryngingsmaskinen som blir presentert for henne av den plettfrie behandlaren på hudpleieklinikken. Desse to tekstane er kostelege.

Kollaps

Ikkje alt er like vellukka. Novella om det gamle ekteparet som skal til å ete middag då det kjem ein tilsynsmann på døra som vil snakke om branntryggleik, klappar saman på slutten, då forfattaren fell ut i parodien eller skrøna. Det er synd, for oppbygginga fram til dette, som var særs spennande, mister retning og dermed kraft. Teksten mister så å seie trua på seg sjølv.

Den lange novella «Tropehuset», som krinsar rundt ein dyrebutikk, er interessant fordi ein ikkje veit nøyaktig kor upåliteleg forteljaren er, og kor mykje dette eigentleg handlar om mental helse. Men slutten forstår eg rett og slett ikkje. Det er forskjell på å ha fleire tolkingar i sving og å ikkje gjere løysingane tilgjengelege.

Om ein ser bort frå dette, er det store kvalitetar i Kristin Hoffmanns undersøking av korleis den merkverdige menneskehjernen ser ut på innsida. Og når ho viser fram symptom på sjølvbedrag, aukar (potensielt) lesarens sjølvinnsikt.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Noveller

Kristin Hoffmann:

Der hunden ligger begravd

Pelikanen Forlag

Korleis fyller ein ut eit søknadsskjema til forsikringsselskap utan at det i seg sjølv nærmast skapar dårleg helse? Det spørsmålet melder seg i ei av dei ni novellene i Kristin Hoffmanns Der hunden ligger begravd. Eg-personen tenker og grublar, dveler komisk lenge ved enkelte spørsmål, men kanskje ikkje lenger enn vi gjer i røyndomen. Skjemaet vil vite om eg-personen røyker: «Om jeg er sannferdig, har jeg ikke sluttet. Sett fra en annen kant, og da er jeg også oppriktig, har jeg aldri ordentlig begynt.»

Tekstar som begeistrar

I likskap med fleire av dei andre novellene handlar denne teksten òg om sjølvbedrag. Andre fellesnemnarar er Hoffmanns handsaming av kva som skjer når ulike verdsbilde eller mentale tilstandar møtast. Eller opplevinga av at tinga vender seg mot deg.

Læraren Wilhelm Andersen er ikkje akkurat elska av elevane sine, men finn trøyst i ein dam han har laga i hagen. Det er berre det at dammen ikkje gjer det lett for han. Denne glimrande teksten ber i seg ein tragikomisk, nevrotisk temperatur som sender tankane til Dag Solstads Elias Rukla som ikkje får slått opp paraplyen sin i skulegarden.

Opningsnovella er ei bjørneboesk skildring av ein advokat kledd i svart kappe som likna ein «diger fugl, lutrygget og smal over skuldrene» som snakkar «kjaksende og hest», og som når som helst kunne «bre ut de sorte vingene og fly vekk». Han er ikkje heilt reinhårig, og ute på glattisen blir han bokstaveleg talt felt av si eiga juridiske innstilling.

Tittelnovella, som avsluttar samlinga, fortel om ein anonym mann som driv med lyssky aktivitetar. I staden for å stå til rette for det vel han å bli oppslukt av at han har køyrt på eit levande vesen med bilen og stukke av, og i kva grad politiet kjem til å forfølgje han for det. Novella minner om den første, med tanke på å bli innhenta av eigne handlingar og straffa på andre område eller måtar.

Vi møter også den gamle mannen som er så opptatt av seg sjølv at han ikkje ser bjelken i sin eigen augeoperasjon. Og Kari Margrete som måler eigne rynker mot andre sine i ein slik grad at ho trur på foryngingsmaskinen som blir presentert for henne av den plettfrie behandlaren på hudpleieklinikken. Desse to tekstane er kostelege.

Kollaps

Ikkje alt er like vellukka. Novella om det gamle ekteparet som skal til å ete middag då det kjem ein tilsynsmann på døra som vil snakke om branntryggleik, klappar saman på slutten, då forfattaren fell ut i parodien eller skrøna. Det er synd, for oppbygginga fram til dette, som var særs spennande, mister retning og dermed kraft. Teksten mister så å seie trua på seg sjølv.

Den lange novella «Tropehuset», som krinsar rundt ein dyrebutikk, er interessant fordi ein ikkje veit nøyaktig kor upåliteleg forteljaren er, og kor mykje dette eigentleg handlar om mental helse. Men slutten forstår eg rett og slett ikkje. Det er forskjell på å ha fleire tolkingar i sving og å ikkje gjere løysingane tilgjengelege.

Om ein ser bort frå dette, er det store kvalitetar i Kristin Hoffmanns undersøking av korleis den merkverdige menneskehjernen ser ut på innsida. Og når ho viser fram symptom på sjølvbedrag, aukar (potensielt) lesarens sjølvinnsikt.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Ikkje alt er like vellukka.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis