JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Om å tenke mens ein går

Jan Grue skriv strålande om avgrensingar og overskridingar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jan Grue har skrive ein leseverdig sjølvbiografi, skriv Ingvild Bræin.

Jan Grue har skrive ein leseverdig sjølvbiografi, skriv Ingvild Bræin.

Foto: Amre Valeur

Jan Grue har skrive ein leseverdig sjølvbiografi, skriv Ingvild Bræin.

Jan Grue har skrive ein leseverdig sjølvbiografi, skriv Ingvild Bræin.

Foto: Amre Valeur

3514
20180817
3514
20180817

Sjølvbiografi

Jan Grue:

Jeg lever et liv som ligner deres

Gyldendal

«Skulle ikkje du vore død?» Det er ikkje mange av oss som støyter på denne utsegna når vi møter att folk frå skuletida, anten det no er uttala eller ligg der som ein undertone.

Ser ein bort frå den politisk korrekte utsegna «ingen er like», er det trass alt nokre som er mindre like enn andre. Det er den erfaringa Jan Grue snakkar om i den svært leseverdige sjølvbiografien (eller «levnetsbeskrivelsen») Jeg lever et liv som ligner deres, om å bli fødd med ein muskelsjukdom som gjer at han for ein stor del blir avhengig av rullestol, og som gir han fysiske utfordringar der dei fleste av oss gjer ting automatisk og utan strev.

Erfaringar

Vegen frå eit avgrensa utgangspunkt til å bli kritikar, redaktør og forfattar, til doktorgrad og professorat, med delar av utdanninga i Amsterdam, Danmark og San Francisco, til eit liv med kone og barn, har vore kronglete og lite sjølvsagd. Alt dette innanfor ramma av at Jan Grue aldri har kunna skunde seg, som han seier, rullestolen går i den farten han gjer. Han har oppnådd mykje, men ikkje utan nedturar.

Jeg vil ha det samme som alle andre. Men jeg er ikke som alle andre. Det er vanskeligere for meg å få det jeg vil ha. Dette er ein allereie kursivert passasje som kjem i ein terapisituasjon der Grue prøver å setje ord på kvifor han ved eit tidspunkt under utdanninga er deprimert.

Erfaringa som ligg i det kursiverte sitatet, hadde han for lengst, men ordfestinga viste seg å bli vanskelegare. Denne utgjevinga, som han har arbeidd med i ti år, kan òg sjåast som nettopp ei øving i å setje ord på erfaringane. Men ord sit kanskje langt inne fordi dei òg handlar om evne eller vilje til erkjenning, til å anerkjenne situasjonen: Er det slik at eg har lært å forakte eigen kropp under blikket til andre? Er det slik at eg òg har gitt blaffen i desse blikka?

I ein sjølvbiografi høyrer ei utforsking av eit «kvifor» med. Når vi les om erfaringa med å bli plassert i gruppe med andre som er «annleis», men som siklar og ropar og slår, skjønar vi at det gjer noko med både identitetskjensla og tilliten til dei som tar avgjerdene rundt ein i ungdommen. Vi les om kor friksjonsfritt denne rullestolbrukaren opplevde å ha det fysisk og sosialt ved å sladde rundt på isen vinterstid med ein hale av ungar som hekta seg på, mens Hjelpeapparatet skriv at stolen skal sjåast som eit utlån som skal behandlast varsamt.

Vid horisont

Her er det eit oppgjer med institusjonar og innstillingar. Det blir aldri furtent, men heller ikkje utan retning og temperatur: «Hjelpeapparatet er ikke en magisk anordning, det er en gammel, sammenrasket maskin som bryter jevnlig sammen. Hjelpeapparatet tar ikke telefonen, det forlegger papirer, det går over i ny stilling, det er ikke til stede.»

Samstundes er boka så mykje meir enn ei øving i ordfesting, årsakssøking og oppgjer. Erfaringane er sette i ein kultur- og kunsthistorisk, litteraturteoretisk og filosofisk samanheng. Heller ikkje kulturhistoria til rullestolen er utegløymd. Det er ei utforsking av identitet, av føresetnader, avgrensingar og overskridingar der Grue opnar ein vid horisont i eit språk som er gjennomarbeidd og ledig. Det blir til stor og relevant litteratur.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sjølvbiografi

Jan Grue:

Jeg lever et liv som ligner deres

Gyldendal

«Skulle ikkje du vore død?» Det er ikkje mange av oss som støyter på denne utsegna når vi møter att folk frå skuletida, anten det no er uttala eller ligg der som ein undertone.

Ser ein bort frå den politisk korrekte utsegna «ingen er like», er det trass alt nokre som er mindre like enn andre. Det er den erfaringa Jan Grue snakkar om i den svært leseverdige sjølvbiografien (eller «levnetsbeskrivelsen») Jeg lever et liv som ligner deres, om å bli fødd med ein muskelsjukdom som gjer at han for ein stor del blir avhengig av rullestol, og som gir han fysiske utfordringar der dei fleste av oss gjer ting automatisk og utan strev.

Erfaringar

Vegen frå eit avgrensa utgangspunkt til å bli kritikar, redaktør og forfattar, til doktorgrad og professorat, med delar av utdanninga i Amsterdam, Danmark og San Francisco, til eit liv med kone og barn, har vore kronglete og lite sjølvsagd. Alt dette innanfor ramma av at Jan Grue aldri har kunna skunde seg, som han seier, rullestolen går i den farten han gjer. Han har oppnådd mykje, men ikkje utan nedturar.

Jeg vil ha det samme som alle andre. Men jeg er ikke som alle andre. Det er vanskeligere for meg å få det jeg vil ha. Dette er ein allereie kursivert passasje som kjem i ein terapisituasjon der Grue prøver å setje ord på kvifor han ved eit tidspunkt under utdanninga er deprimert.

Erfaringa som ligg i det kursiverte sitatet, hadde han for lengst, men ordfestinga viste seg å bli vanskelegare. Denne utgjevinga, som han har arbeidd med i ti år, kan òg sjåast som nettopp ei øving i å setje ord på erfaringane. Men ord sit kanskje langt inne fordi dei òg handlar om evne eller vilje til erkjenning, til å anerkjenne situasjonen: Er det slik at eg har lært å forakte eigen kropp under blikket til andre? Er det slik at eg òg har gitt blaffen i desse blikka?

I ein sjølvbiografi høyrer ei utforsking av eit «kvifor» med. Når vi les om erfaringa med å bli plassert i gruppe med andre som er «annleis», men som siklar og ropar og slår, skjønar vi at det gjer noko med både identitetskjensla og tilliten til dei som tar avgjerdene rundt ein i ungdommen. Vi les om kor friksjonsfritt denne rullestolbrukaren opplevde å ha det fysisk og sosialt ved å sladde rundt på isen vinterstid med ein hale av ungar som hekta seg på, mens Hjelpeapparatet skriv at stolen skal sjåast som eit utlån som skal behandlast varsamt.

Vid horisont

Her er det eit oppgjer med institusjonar og innstillingar. Det blir aldri furtent, men heller ikkje utan retning og temperatur: «Hjelpeapparatet er ikke en magisk anordning, det er en gammel, sammenrasket maskin som bryter jevnlig sammen. Hjelpeapparatet tar ikke telefonen, det forlegger papirer, det går over i ny stilling, det er ikke til stede.»

Samstundes er boka så mykje meir enn ei øving i ordfesting, årsakssøking og oppgjer. Erfaringane er sette i ein kultur- og kunsthistorisk, litteraturteoretisk og filosofisk samanheng. Heller ikkje kulturhistoria til rullestolen er utegløymd. Det er ei utforsking av identitet, av føresetnader, avgrensingar og overskridingar der Grue opnar ein vid horisont i eit språk som er gjennomarbeidd og ledig. Det blir til stor og relevant litteratur.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Denne utgjevinga, som han har arbeidd med i ti år, kan òg sjåast som nettopp ei øving i å setje ord på erfaringane.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure
Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis