JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Naturalistisk nasjonalromantikar

Tone Klev Furnes trekkjer fram at Adolph Tidemand òg kunne visa dei mørke sidene i den norske folkesjela.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Anmeldelse til konfirmasjon», 1846.

«Anmeldelse til konfirmasjon», 1846.

«Anmeldelse til konfirmasjon», 1846.

«Anmeldelse til konfirmasjon», 1846.

6287
20191220
6287
20191220

Sakprosa

Tone Klev Furnes:

Adolph Tidemand. At fastholde hvad endnu består

Dreyers forlag

Dei fleste byane i Noreg skaffar seg identitet gjennom sport, særleg fotball. Slik er det ikkje med Mandal, der det sjeldan er skiføre og fotballaget berre er i tredje divisjon. Difor må vi tru at kulturprisen der i byen primært ikkje går til skilauparar, fotballspelarar, eller travhestar og popmusikarar. Han har faktisk éin gong, i 2011, gått til ein kunsthistorisk forfattar, Tone Klev Furnes, sjølv mandalitt, som har gjort kjent kva Mandal eigentleg har å skryta av: Nemleg at dette ein gong var heimstaden til nokre av Noregs største biletkunstnarar: Adolph Tidemand (1814–1876), Olaf Isaachsen (1835–1893), Amaldus Nielsen (1838–1932) og dei to bilethoggarane brørne Gustav Vigeland (1869–1943) og Emanuel Vigeland (1875–1948).

Furnes har laga ei samlebok om alle desse, men i tillegg monografiar om Nielsen, Isaachsen og Emanuel Vigeland. I år kjem monografien om Adolph Tidemand, ein Düsseldorf-målar som mange assosierer med nasjonalromantiske bunadskledde søndagsbønder inne i årestuer, eller i robåtar ute i fjordlandskap måla av Hans Gude, særleg på brudeferd i Hardanger. Denne boka er eit høve til å få nyansert nokre av fordomane sine.

Sjangermålar

Tidemand, fødd same dag som Mossekonvensjonen, kom frå ein litt lågare embetsmannsfamilie, der faren, tollinspektøren, var eidsvollsmann og mora var dansk. Difor vart Tidemand send til kunstutdanning i København og derifrå til det nye kunstakademiet i Düsseldorf. Der vart han utdanna som psykologisk sjangermålar, ein stil som skulle skildra dagleglivet i samtida. Dette var kopla saman med Johann Gottfried von Herders teoriar om folkesjela til ein nasjon, noko ein kunne finna særleg i språket og folkeminnet og kulturen til bønder. Dette inspirerte Asbjørnsen og Moe, Ivar Aasen og Eilert Sundt, og seinare Edvard Grieg. Og altså Tidemand, som difor som kulturell nasjonsbyggjar ikkje kunne sjangermåla kven som helst, til dømes fiskarar eller handelsfolk, men altså bønder, av di det var dei som representerte sjølve folkesjela.

Dette programmet følgde Tidemand opp med stor flid og gjennom særs nøyaktige avbildingar av levande modellar. Furnes trekkjer fram kor flink han var til gje att det stofflege i kleda til bøndene, noko som kom til nytte gjennom dei meir enn 150 dokumenterande bileta av bunader han laga, og som gav grunnlag for konstruksjonane av mange av dei bunadene som vert brukte i dag. Dessutan avviser ho at bøndene berre er avbilda i søndagsklede: Slike blei òg brukte til kvardags når dei var slitne.

Den individuelle stilen til Tidemand, som hos andre düsseldorfarar, er inspirert av ein klassisk historiemåletradisjon, særleg frå ei italiensk reise. Bileta får ein stram komposisjon, gjerne med trekantplassering av personane, slik som i eit av hovudverka «Haugianerne». Og ettersom Tidemand målar bøndene inne i dei vindaugsfattige husa deira, vert det naturleg å bruka Caravaggio-liknande kontrastar mellom eit dominerande mørker og dramatisk lyssetjing av personar, frå åre eller peis eller gluggar, noko som understrekar dei gilde fargane til bunadene.

Sosialrealisme

Men viktigast er innhaldet som vert formidla gjennom desse komposisjonane. Der søkjer Tidemand, like mykje som dei (religiøse) historiemålarane når dei skildrar Kristus på krossen eller kongelege hendingar, å komprimera mykje meining inn i ein hovudaugneblink i ei forteljing, i Tidemands tilfelle bønders forteljingar. Jau, ei brudeferd er ein slikt viktig forteljingsaugneblink. Men eit prosjekt for Furnes er å visa at Tidemand òg var oppteken av dei mørke sidene ved bondelivet, og med stor innleving. Han målar eit fylleslagsmål i eit bondebryllaup i «Tvekamp». Eller trøystesløysa til ei fattig kone utan mat i «Nød», eller einsemda til «Enken og hennes sønn». Stort inntrykk gjer «Den foreldreløse»: ei jente står til vurdering for adopsjon av ein familie der husfrua kan hende er positiv, medan husfaren enno er skeptisk.

I tillegg til dei reint sosialrealistiske bileta (Tidemand kjende Sundt) legg Furnes vekt på bilete som ho tolkar kyrkjekritisk. Tidemand kjende Henrik Wergeland, som han laga ei fin teikning av frå dødsleiet, og var samd med han i synet på paragraf 2, som nekta jødar tilgang til landet. Furnes tolkar òg «Haugianerne» som ein kritisk kommentar til konventikkelplakaten, som forbaud slike som haugianarane å forkynna, sjølv om bilete vart laga i 1848, medan plakaten vart oppheva i 1842. Tidemand hadde haugianarar i familien. Sjølv om han hadde syn for at lekmannsrørsle kunne gje seg ekstreme utslag, noko han synleggjer i biletet «Fanatikerne», som skildrar eit læstadiansk møte.

Stor framgang

I tillegg trekkjer Furnes fram to noko uhyggelege bilete. Det eine heiter «Katekisasjon», som prydar omslaget til boka, der ein stakkars overårig gut vert høyrd av ein spottande klokkar. Utan å stå til ein slik konfirmasjonseksamen hadde ein inga framtid. Likeins «Anmeldelse til konfirmasjon», der guten vert skyvd fram til presten med eit fat smør som bokstaveleg talt skal smørja den velfødde presten.

Furnes byggjer på tidlegare arbeid om Tidemand, særleg hans første biograf, Lorenz Dietrichson, og Magne Malmanger, og har vel ikkje nye, kontroversielle synspunkt. Småpirk er at ho av og til gjentek seg sjølv. Men for det meste lever ho opp til kulturprisen ho alt har fått.

Tidemand hadde stor framgang både innanlands, som favoritt hos Oskar I, med oppdrag i hans Oscarsborg, og utanlands, med gullmedaljar på verdsutstillingar og æreslegionen gjeven av Napoleon II. Eg må medgje at interiørbileta hans gjev ei klaustrofobisk kjensle, utan husmorvindauge som desse mørke bondeheimane var. Og at bønder representerer folkesjela? Vel, det kan sjå slik ut i dag, no når Senterpartiet får over 20 prosent oppslutnad. Men det var likevel folk frå høgare klasser, slike som Tidemand, som klarte å reflektera dette.

Biletmaterialet i boka er flott.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor emeritus ved Universitetet i Oslo og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sakprosa

Tone Klev Furnes:

Adolph Tidemand. At fastholde hvad endnu består

Dreyers forlag

Dei fleste byane i Noreg skaffar seg identitet gjennom sport, særleg fotball. Slik er det ikkje med Mandal, der det sjeldan er skiføre og fotballaget berre er i tredje divisjon. Difor må vi tru at kulturprisen der i byen primært ikkje går til skilauparar, fotballspelarar, eller travhestar og popmusikarar. Han har faktisk éin gong, i 2011, gått til ein kunsthistorisk forfattar, Tone Klev Furnes, sjølv mandalitt, som har gjort kjent kva Mandal eigentleg har å skryta av: Nemleg at dette ein gong var heimstaden til nokre av Noregs største biletkunstnarar: Adolph Tidemand (1814–1876), Olaf Isaachsen (1835–1893), Amaldus Nielsen (1838–1932) og dei to bilethoggarane brørne Gustav Vigeland (1869–1943) og Emanuel Vigeland (1875–1948).

Furnes har laga ei samlebok om alle desse, men i tillegg monografiar om Nielsen, Isaachsen og Emanuel Vigeland. I år kjem monografien om Adolph Tidemand, ein Düsseldorf-målar som mange assosierer med nasjonalromantiske bunadskledde søndagsbønder inne i årestuer, eller i robåtar ute i fjordlandskap måla av Hans Gude, særleg på brudeferd i Hardanger. Denne boka er eit høve til å få nyansert nokre av fordomane sine.

Sjangermålar

Tidemand, fødd same dag som Mossekonvensjonen, kom frå ein litt lågare embetsmannsfamilie, der faren, tollinspektøren, var eidsvollsmann og mora var dansk. Difor vart Tidemand send til kunstutdanning i København og derifrå til det nye kunstakademiet i Düsseldorf. Der vart han utdanna som psykologisk sjangermålar, ein stil som skulle skildra dagleglivet i samtida. Dette var kopla saman med Johann Gottfried von Herders teoriar om folkesjela til ein nasjon, noko ein kunne finna særleg i språket og folkeminnet og kulturen til bønder. Dette inspirerte Asbjørnsen og Moe, Ivar Aasen og Eilert Sundt, og seinare Edvard Grieg. Og altså Tidemand, som difor som kulturell nasjonsbyggjar ikkje kunne sjangermåla kven som helst, til dømes fiskarar eller handelsfolk, men altså bønder, av di det var dei som representerte sjølve folkesjela.

Dette programmet følgde Tidemand opp med stor flid og gjennom særs nøyaktige avbildingar av levande modellar. Furnes trekkjer fram kor flink han var til gje att det stofflege i kleda til bøndene, noko som kom til nytte gjennom dei meir enn 150 dokumenterande bileta av bunader han laga, og som gav grunnlag for konstruksjonane av mange av dei bunadene som vert brukte i dag. Dessutan avviser ho at bøndene berre er avbilda i søndagsklede: Slike blei òg brukte til kvardags når dei var slitne.

Den individuelle stilen til Tidemand, som hos andre düsseldorfarar, er inspirert av ein klassisk historiemåletradisjon, særleg frå ei italiensk reise. Bileta får ein stram komposisjon, gjerne med trekantplassering av personane, slik som i eit av hovudverka «Haugianerne». Og ettersom Tidemand målar bøndene inne i dei vindaugsfattige husa deira, vert det naturleg å bruka Caravaggio-liknande kontrastar mellom eit dominerande mørker og dramatisk lyssetjing av personar, frå åre eller peis eller gluggar, noko som understrekar dei gilde fargane til bunadene.

Sosialrealisme

Men viktigast er innhaldet som vert formidla gjennom desse komposisjonane. Der søkjer Tidemand, like mykje som dei (religiøse) historiemålarane når dei skildrar Kristus på krossen eller kongelege hendingar, å komprimera mykje meining inn i ein hovudaugneblink i ei forteljing, i Tidemands tilfelle bønders forteljingar. Jau, ei brudeferd er ein slikt viktig forteljingsaugneblink. Men eit prosjekt for Furnes er å visa at Tidemand òg var oppteken av dei mørke sidene ved bondelivet, og med stor innleving. Han målar eit fylleslagsmål i eit bondebryllaup i «Tvekamp». Eller trøystesløysa til ei fattig kone utan mat i «Nød», eller einsemda til «Enken og hennes sønn». Stort inntrykk gjer «Den foreldreløse»: ei jente står til vurdering for adopsjon av ein familie der husfrua kan hende er positiv, medan husfaren enno er skeptisk.

I tillegg til dei reint sosialrealistiske bileta (Tidemand kjende Sundt) legg Furnes vekt på bilete som ho tolkar kyrkjekritisk. Tidemand kjende Henrik Wergeland, som han laga ei fin teikning av frå dødsleiet, og var samd med han i synet på paragraf 2, som nekta jødar tilgang til landet. Furnes tolkar òg «Haugianerne» som ein kritisk kommentar til konventikkelplakaten, som forbaud slike som haugianarane å forkynna, sjølv om bilete vart laga i 1848, medan plakaten vart oppheva i 1842. Tidemand hadde haugianarar i familien. Sjølv om han hadde syn for at lekmannsrørsle kunne gje seg ekstreme utslag, noko han synleggjer i biletet «Fanatikerne», som skildrar eit læstadiansk møte.

Stor framgang

I tillegg trekkjer Furnes fram to noko uhyggelege bilete. Det eine heiter «Katekisasjon», som prydar omslaget til boka, der ein stakkars overårig gut vert høyrd av ein spottande klokkar. Utan å stå til ein slik konfirmasjonseksamen hadde ein inga framtid. Likeins «Anmeldelse til konfirmasjon», der guten vert skyvd fram til presten med eit fat smør som bokstaveleg talt skal smørja den velfødde presten.

Furnes byggjer på tidlegare arbeid om Tidemand, særleg hans første biograf, Lorenz Dietrichson, og Magne Malmanger, og har vel ikkje nye, kontroversielle synspunkt. Småpirk er at ho av og til gjentek seg sjølv. Men for det meste lever ho opp til kulturprisen ho alt har fått.

Tidemand hadde stor framgang både innanlands, som favoritt hos Oskar I, med oppdrag i hans Oscarsborg, og utanlands, med gullmedaljar på verdsutstillingar og æreslegionen gjeven av Napoleon II. Eg må medgje at interiørbileta hans gjev ei klaustrofobisk kjensle, utan husmorvindauge som desse mørke bondeheimane var. Og at bønder representerer folkesjela? Vel, det kan sjå slik ut i dag, no når Senterpartiet får over 20 prosent oppslutnad. Men det var likevel folk frå høgare klasser, slike som Tidemand, som klarte å reflektera dette.

Biletmaterialet i boka er flott.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor emeritus ved Universitetet i Oslo og fast skribent i Dag og Tid.

I tillegg til dei reint sosialrealistiske bileta legg Furnes vekt på bilete som ho tolkar kyrkjekritisk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis