JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Musikk og ulåtar

Ellen Rømming klarer å gripe lesaren, men kan nok riste av seg nokre klisjear.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ellen Rømming er statsvitar og romandebutant.

Ellen Rømming er statsvitar og romandebutant.

Foto: Vigmostad Bjørke

Ellen Rømming er statsvitar og romandebutant.

Ellen Rømming er statsvitar og romandebutant.

Foto: Vigmostad Bjørke

3482
20200327
3482
20200327

Roman

Ellen Rømming:

De ufullendte

Vigmostad Bjørke

Av og til blir det spurt etter musikalitet i sosiale relasjonar. Når det gjeld søstrene Ingrid og Maria, har dei mest musikalitet når det kjem til musikken. Ut over det gjer dei dels så godt dei kan, og det er slett ikkje dårleg somme tider, dels har dei så mykje å bale med at dei ikkje har overskot til å løfte blikket mot omgjevnadane. Begge har i første rekke Ingrid å stri med.

Den familien, altså

Storesøstera Ingrid er ein gåverik pianist. Det er ho som har foreldra si kunstnariske merksemd. Eller merksemd og merksemd – faren er fiolinist og dirigent på elitenivå og turnerer Europa. Mora er utstasjonert i Malawi og kjem sjeldan heim. Når ho gjer det, har ho dårleg tid til alt som gjeld døtrene, og den tida ho har, brukar ho til å klage over dårleg samvit over all tida ho ikkje har til dei. Farfar og farmor i nord er trygge hamner, men fåmælte og langt unna.

Søstrene er mykje overlatne til seg sjølve i Oslo. Men dei er då også vaksne. Ingrid skal snart ha ein eksamenskonsert på musikkhøgskulen, Maria tar hovudfag i historie på universitetet. Dei reiser til Dresden og Risør for å høyre klassisk musikk. Dei har eit tett og godt forhold. Heilt til dei har eit tett, vanskeleg og klaustrofobisk forhold. Ingrid skjenar ut i mentale sjukdomssymptom, Maria prøver å redde henne og ofrar dermed andre vennskap og relasjonar.

Ellen Rømmings debutroman gir eit fint og tidvis sårt bilde av korleis dynamikken mellom familiemedlemmer kan veksle mellom å vere avgjerande og øydeleggande. Distansen faren og mora legg for dagen overfor døtrene, geografisk og kjenslemessig, kjennest på kroppen for lesaren òg. Mellom linjene forstår ein også at far har fått sine sår frå farfar, og at sånn går no skavankdagane og forplantar seg gjennom generasjonane.

språkleg umusikalitet

Men meir kunne stått mellom linjene – no står det litt for mykje på dei. I ein konsertsituasjon, der vi forstår at musikken Ingrid framfører, speglar hennar indre, står det: «Det var som om musikken speilte henne selv.» I tillegg er romanen utstyrt med altfor mange klisjear: «Vi var viljeløse, som barn». «Så kom det en orkan av lyd». Av og til er klisjeane blanda inn i bilde som blir springande og kaotiske. (Blir segl løfta opp? Kan ein vere både segl og fiskemåke i same bilde?): «vinden var en bølge som tok tak i meg, løftet meg opp som et segl og lot meg sveve som en fiskemåke over sjøen.» Andre gongar er forfattaren meir krampaktig bildeskapande, som her, om alkoholens verknadar: «Vinen var en myndig eier som fikk hunden sin til å slutte å glefse og legge seg ned på bakken og smile.»

Men av og til treffer ho, som når ho skildrar ei fæl konsertkjensle Ingrid har: «Fingrene var stive. Som gamle menn med stokk som kreket seg oppover bratte bakker.» Rømming seier elegant nok heller aldri kva for ei tid vi er i, men legg ut markørar som kva samtidsmusikarar som er i sving, at Maria tar hovudfag, ikkje master, dei betalar med mark i Dresden, ikkje euro, og dei flyr med Braathens SAFE, som blei lagt ned 1997. Så vi er oppunder det årstalet ein stad.

Forteljinga maktar, trass i innvendingane, å gripe lesaren. Men her finst eit og anna litterært rusk å bli kvitt til neste verk.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Ellen Rømming:

De ufullendte

Vigmostad Bjørke

Av og til blir det spurt etter musikalitet i sosiale relasjonar. Når det gjeld søstrene Ingrid og Maria, har dei mest musikalitet når det kjem til musikken. Ut over det gjer dei dels så godt dei kan, og det er slett ikkje dårleg somme tider, dels har dei så mykje å bale med at dei ikkje har overskot til å løfte blikket mot omgjevnadane. Begge har i første rekke Ingrid å stri med.

Den familien, altså

Storesøstera Ingrid er ein gåverik pianist. Det er ho som har foreldra si kunstnariske merksemd. Eller merksemd og merksemd – faren er fiolinist og dirigent på elitenivå og turnerer Europa. Mora er utstasjonert i Malawi og kjem sjeldan heim. Når ho gjer det, har ho dårleg tid til alt som gjeld døtrene, og den tida ho har, brukar ho til å klage over dårleg samvit over all tida ho ikkje har til dei. Farfar og farmor i nord er trygge hamner, men fåmælte og langt unna.

Søstrene er mykje overlatne til seg sjølve i Oslo. Men dei er då også vaksne. Ingrid skal snart ha ein eksamenskonsert på musikkhøgskulen, Maria tar hovudfag i historie på universitetet. Dei reiser til Dresden og Risør for å høyre klassisk musikk. Dei har eit tett og godt forhold. Heilt til dei har eit tett, vanskeleg og klaustrofobisk forhold. Ingrid skjenar ut i mentale sjukdomssymptom, Maria prøver å redde henne og ofrar dermed andre vennskap og relasjonar.

Ellen Rømmings debutroman gir eit fint og tidvis sårt bilde av korleis dynamikken mellom familiemedlemmer kan veksle mellom å vere avgjerande og øydeleggande. Distansen faren og mora legg for dagen overfor døtrene, geografisk og kjenslemessig, kjennest på kroppen for lesaren òg. Mellom linjene forstår ein også at far har fått sine sår frå farfar, og at sånn går no skavankdagane og forplantar seg gjennom generasjonane.

språkleg umusikalitet

Men meir kunne stått mellom linjene – no står det litt for mykje på dei. I ein konsertsituasjon, der vi forstår at musikken Ingrid framfører, speglar hennar indre, står det: «Det var som om musikken speilte henne selv.» I tillegg er romanen utstyrt med altfor mange klisjear: «Vi var viljeløse, som barn». «Så kom det en orkan av lyd». Av og til er klisjeane blanda inn i bilde som blir springande og kaotiske. (Blir segl løfta opp? Kan ein vere både segl og fiskemåke i same bilde?): «vinden var en bølge som tok tak i meg, løftet meg opp som et segl og lot meg sveve som en fiskemåke over sjøen.» Andre gongar er forfattaren meir krampaktig bildeskapande, som her, om alkoholens verknadar: «Vinen var en myndig eier som fikk hunden sin til å slutte å glefse og legge seg ned på bakken og smile.»

Men av og til treffer ho, som når ho skildrar ei fæl konsertkjensle Ingrid har: «Fingrene var stive. Som gamle menn med stokk som kreket seg oppover bratte bakker.» Rømming seier elegant nok heller aldri kva for ei tid vi er i, men legg ut markørar som kva samtidsmusikarar som er i sving, at Maria tar hovudfag, ikkje master, dei betalar med mark i Dresden, ikkje euro, og dei flyr med Braathens SAFE, som blei lagt ned 1997. Så vi er oppunder det årstalet ein stad.

Forteljinga maktar, trass i innvendingane, å gripe lesaren. Men her finst eit og anna litterært rusk å bli kvitt til neste verk.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Men meir kunne stått mellom linjene – no står det litt for mykje på dei.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Foto: Privat

DiktetKunnskap
Svein Gjerdåker

Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid

«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Foto: Tove K. Breistein

Meldingar

Flyg høgt

Thor Magnus Tangerås skriv ujamt om naturen og teknikken i Landskap med vindturbinar.

Kjetil Berthelsen
Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Thor Magnus Tangerås debuterte som lyrikar i 2022.

Foto: Tove K. Breistein

Meldingar

Flyg høgt

Thor Magnus Tangerås skriv ujamt om naturen og teknikken i Landskap med vindturbinar.

Kjetil Berthelsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis