JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Mørk mor

Det er noko desse dikta ikkje maktar å setje ord på eller frigjere.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Årets diktsamling frå Oddbjørn Birkeland er den tredje sidan debuten i 2013.

Årets diktsamling frå Oddbjørn Birkeland er den tredje sidan debuten i 2013.

Foto: Niklas Lello

Årets diktsamling frå Oddbjørn Birkeland er den tredje sidan debuten i 2013.

Årets diktsamling frå Oddbjørn Birkeland er den tredje sidan debuten i 2013.

Foto: Niklas Lello

2604
20220422
2604
20220422

Dikt

Oddbjørn Birkeland:

Ikkje bare ei mor

Aschehoug

I den førre diktboka til Oddbjørn Birkeland, Eurydike snur (2019), fann ein dialog mellom ein levande og ein død stad. Utgangspunktet for dikta er at den døde ikkje er heilt forsvunnen, sidan den døde framleis produserer meining for den levande. I årets diktbok, Ikkje bare ei mor, som er Birkelands tredje, kan ein lesa inn tematikkane frå Eurydike snur, men hovudmotiva er det lyriske egets tilhøve til mor si.

Komprimert slektssoge

Mora er ein høgst ambivalent skapnad. Ho er både dominerande og kan, når ein får innsyn i det lyriske egets versjon, verke skadd i kjærleiksevna: «du skal ikkje ha andre kvinner enn meg/ eg skal elske deg/ til du ikkje treng ha eit eige liv.»

Diktboka blir ikkje ståande i den isolerte skildringa av det til dels vonde mor–barn-tilhøvet, for i jakta på årsaker og grunnar til mørket faldar dikta ut ei komprimert slektssoge som involverer utreise til Amerika, mormora, tanter og butikken besteforeldra dreiv.

Birkelands dikt søkjer attover i soga, kastar opp minnebilete og talande augeblikk, i freistnaden på å finne gyldige svar og opphavet til moras mørke: «morfar du må på med den gamle grå dressen/ med det blanke klokkekjedet på magen/ og døy om igjen og om igjen, morfar.»

Prosaisk tone

Det er noko det lyriske eget ikkje får tak på, og som heller ikkje desse dikta maktar å orde eller å frigjere. Difor blir dikta ved med å krinse og kverne på det vonde og gåtefulle. Eget omtalar seg i eit av dikta som «ein minotaur/ ennå fanga i labyrintane dine// halvt menneske halvt dyr.» Det lykkast ikkje å fri seg frå ei kjensle av å vere heimlaus, av ikkje å finne plassen og tilhøyrselen sin: «det einaste som hjelper er å trøskje, trøskje», heiter det i eit av dikta mot slutten av boka.

Oddbjørn Birkelands tredje diktbok har ein overtydande prosaisk tone, bunden saman av forteljande trådar som fortettar seg i lyriske trykkpunkt. Det hender nok at dikta slepper ut nokre overflødige ord her og der, som kan gjere dikta for eintydige, også av og til litt uklare.

I den prosaiske og rytmiske ordstraumen finst det mange sterke, overtydande bilete, og ikkje minst er boka halden saman av ein stilistisk og motivisk einskap som evnar å reise undring og ein bundel spørsmål knytte til fortid, død og meining som verkar å vere viktige for denne forfattaren – og for oss andre.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Oddbjørn Birkeland:

Ikkje bare ei mor

Aschehoug

I den førre diktboka til Oddbjørn Birkeland, Eurydike snur (2019), fann ein dialog mellom ein levande og ein død stad. Utgangspunktet for dikta er at den døde ikkje er heilt forsvunnen, sidan den døde framleis produserer meining for den levande. I årets diktbok, Ikkje bare ei mor, som er Birkelands tredje, kan ein lesa inn tematikkane frå Eurydike snur, men hovudmotiva er det lyriske egets tilhøve til mor si.

Komprimert slektssoge

Mora er ein høgst ambivalent skapnad. Ho er både dominerande og kan, når ein får innsyn i det lyriske egets versjon, verke skadd i kjærleiksevna: «du skal ikkje ha andre kvinner enn meg/ eg skal elske deg/ til du ikkje treng ha eit eige liv.»

Diktboka blir ikkje ståande i den isolerte skildringa av det til dels vonde mor–barn-tilhøvet, for i jakta på årsaker og grunnar til mørket faldar dikta ut ei komprimert slektssoge som involverer utreise til Amerika, mormora, tanter og butikken besteforeldra dreiv.

Birkelands dikt søkjer attover i soga, kastar opp minnebilete og talande augeblikk, i freistnaden på å finne gyldige svar og opphavet til moras mørke: «morfar du må på med den gamle grå dressen/ med det blanke klokkekjedet på magen/ og døy om igjen og om igjen, morfar.»

Prosaisk tone

Det er noko det lyriske eget ikkje får tak på, og som heller ikkje desse dikta maktar å orde eller å frigjere. Difor blir dikta ved med å krinse og kverne på det vonde og gåtefulle. Eget omtalar seg i eit av dikta som «ein minotaur/ ennå fanga i labyrintane dine// halvt menneske halvt dyr.» Det lykkast ikkje å fri seg frå ei kjensle av å vere heimlaus, av ikkje å finne plassen og tilhøyrselen sin: «det einaste som hjelper er å trøskje, trøskje», heiter det i eit av dikta mot slutten av boka.

Oddbjørn Birkelands tredje diktbok har ein overtydande prosaisk tone, bunden saman av forteljande trådar som fortettar seg i lyriske trykkpunkt. Det hender nok at dikta slepper ut nokre overflødige ord her og der, som kan gjere dikta for eintydige, også av og til litt uklare.

I den prosaiske og rytmiske ordstraumen finst det mange sterke, overtydande bilete, og ikkje minst er boka halden saman av ein stilistisk og motivisk einskap som evnar å reise undring og ein bundel spørsmål knytte til fortid, død og meining som verkar å vere viktige for denne forfattaren – og for oss andre.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

I den prosaiske og rytmiske ordstraumen finst det mange sterke,
overtydande bilete.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Foto: Eduardo Munoz Alvarez / AP / NTB

Samfunn

Ei verdsordning i oppløysing

Internasjonal politikk tek meir og meir farge av dei resultatlause samkomene, med Tryggingsrådet i FN som fremste symbolet på manglande handlekraft.

Bernt Hagtvet
Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Samstundes som Russland har formannskapet i Tryggingsrådet, er landet inne i det tredje året som aggressor mot Ukraina. Slik er det uhyggelege paradokset i internasjonal politikk nett no, skriv Bernt Hagtvet.

Foto: Eduardo Munoz Alvarez / AP / NTB

Samfunn

Ei verdsordning i oppløysing

Internasjonal politikk tek meir og meir farge av dei resultatlause samkomene, med Tryggingsrådet i FN som fremste symbolet på manglande handlekraft.

Bernt Hagtvet
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis