Monumentalt og lågmælt
Morten Claussen skriv eksistensielle dikt som fangar mennesket i det jordiske.
Morten Claussen har gjeve ut fleire romanar, essay og attdiktingar.
Foto: Solum Bokvennen
DIKT
Morten Claussen:
Elementene
Solum Bokvennen
Morten Claussen skriv i fleire sjangrar. Forutan romanar, dikt og litterære essaybøker har han gjendikta mellom andre Samuel Beckett og Durs Grünbein til norsk. Elementene er Claussens fjerde diktbok.
Tittelen gjev assosiasjonar i retning av noko grunnleggjande, av grunnstoff. Ordet element tydar «del av noko anna». Aristoteles rekna med fire grunnleggjande delar: eld, jord, luft, vatn. Claussens dikt opererer med fleire element, og ikkje berre fysiske, også mentale; i det fyrste diktet vert «fjellene», «vindene», «himlene», «månen» og «disen» nemnde, og desse vert også til namn på avdelingane i diktboka. Dikta vev saman ytre fysiske miljø og fundamentale eksistensielle livsvilkår, natur, biografi, sakn, tid, minne og framtid.
Verknadsfullt
Dikta er korte og ber ikkje titlar, berre fortlaupande nummer. Språkleg pendlar dei mellom eit monumentalt og eit meir lågmælt uttrykk. Ein vil sjå at religiøse symbol og bilete ofte vert stilte saman med profane, og at dikta samlar seg om eit fåtal motiv.
Dei nemnde samanstillingane kan vere svært verknadsfulle. Som i diktet der «kranene i Kværnerdalen» og «gamlebyens minareter» er «i andektig bevegelse/ døgnet rundt». Ein overordna tendens er at dikta strevar mot å overskride dei jordiske vilkåra samstundes som dikta stangar mot, og vert kasta attende på, materien. Følgjeleg er lengten umogleg å utrydde og tilfredstille.
Dette er, for å nytte eit religiøst bilete, krossen som eget i desse dikta har å bere, og som eget som ligg og betraktar utanverda gjennom sprossevindauga, erfarer når det vert uttrykt at «små kors ruter opp skogene». Utsynet vert farga av ei dødsinnsikt, samstundes som erkjenninga skapar ein viss dødeleg orden, gjennom at krossen rutar opp skogane.
Suggestivt
I Elementene finst mange suggestive enkeltdikt med ei overraskande sisteline. Nokre av dikta munnar ut i litt for storslagne liner, der diktet mister presisjonen det eig i linene forut. Eit dikt liknar skarven med ein svart kors, og det er ikkje problematisk i seg sjølv, men når samanlikninga kjem i sistelina, i staden for i line to, bidreg det til å svekke vibrasjonen i samanlikninga. Diktet «naglar» snarare skarven til det stilleståande, døden og krossen, i staden for å gjere samanlikninga meir svevande og antydande.
Då har eg nok meir sansen for dikta som held seg i den sanselege sfæren: «Skyggene glir/ langsomt etter oss/ over det høye/ grønne gresset/ uten å bøye ett/ eneste strå».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Morten Claussen:
Elementene
Solum Bokvennen
Morten Claussen skriv i fleire sjangrar. Forutan romanar, dikt og litterære essaybøker har han gjendikta mellom andre Samuel Beckett og Durs Grünbein til norsk. Elementene er Claussens fjerde diktbok.
Tittelen gjev assosiasjonar i retning av noko grunnleggjande, av grunnstoff. Ordet element tydar «del av noko anna». Aristoteles rekna med fire grunnleggjande delar: eld, jord, luft, vatn. Claussens dikt opererer med fleire element, og ikkje berre fysiske, også mentale; i det fyrste diktet vert «fjellene», «vindene», «himlene», «månen» og «disen» nemnde, og desse vert også til namn på avdelingane i diktboka. Dikta vev saman ytre fysiske miljø og fundamentale eksistensielle livsvilkår, natur, biografi, sakn, tid, minne og framtid.
Verknadsfullt
Dikta er korte og ber ikkje titlar, berre fortlaupande nummer. Språkleg pendlar dei mellom eit monumentalt og eit meir lågmælt uttrykk. Ein vil sjå at religiøse symbol og bilete ofte vert stilte saman med profane, og at dikta samlar seg om eit fåtal motiv.
Dei nemnde samanstillingane kan vere svært verknadsfulle. Som i diktet der «kranene i Kværnerdalen» og «gamlebyens minareter» er «i andektig bevegelse/ døgnet rundt». Ein overordna tendens er at dikta strevar mot å overskride dei jordiske vilkåra samstundes som dikta stangar mot, og vert kasta attende på, materien. Følgjeleg er lengten umogleg å utrydde og tilfredstille.
Dette er, for å nytte eit religiøst bilete, krossen som eget i desse dikta har å bere, og som eget som ligg og betraktar utanverda gjennom sprossevindauga, erfarer når det vert uttrykt at «små kors ruter opp skogene». Utsynet vert farga av ei dødsinnsikt, samstundes som erkjenninga skapar ein viss dødeleg orden, gjennom at krossen rutar opp skogane.
Suggestivt
I Elementene finst mange suggestive enkeltdikt med ei overraskande sisteline. Nokre av dikta munnar ut i litt for storslagne liner, der diktet mister presisjonen det eig i linene forut. Eit dikt liknar skarven med ein svart kors, og det er ikkje problematisk i seg sjølv, men når samanlikninga kjem i sistelina, i staden for i line to, bidreg det til å svekke vibrasjonen i samanlikninga. Diktet «naglar» snarare skarven til det stilleståande, døden og krossen, i staden for å gjere samanlikninga meir svevande og antydande.
Då har eg nok meir sansen for dikta som held seg i den sanselege sfæren: «Skyggene glir/ langsomt etter oss/ over det høye/ grønne gresset/ uten å bøye ett/ eneste strå».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
I Elementene finst mange suggestive enkeltdikt med ei overraskande sisteline.
Fleire artiklar
Festivalsommaren
Korleis klappar eg med ein øl i eine handa?
Terje Lie (t.v.) etter å ha vunne eit av sine mange NM-gull, saman med makkeren Nils Kåre Kvangraven.
Foto: Norsk bridgeforbund
Frå Bridgeverda: Berre det beste
Fekk ikkje plass til alt
– Det er ikkje vår oppgåve å drive med polemikk. Vi har levert eit fagleg arbeid, seier kommunikasjonsdirektør Ola Anders Skauby i Sokkeldirekoratet.
Hjortelusflugene er spesialiserte parasittar som føder levande ungar og lever heile det vaksne livet nede i pelsen til elg, hjort og rådyr.
Foto via Wikimedia Commons
Svermingstid for hjortelusfluga
Göran Fristorp døydde 3. september. Han vart 76 år gammal.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB