JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Minnerik oppleving

Eivind Sudmann Larssen har ein fast penn om utflytande storleikar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sentralt i forfattarskapen til Eivind Sudmann Larssen står historiene vi fortel om livet vårt.

Sentralt i forfattarskapen til Eivind Sudmann Larssen står historiene vi fortel om livet vårt.

Foto: Helge Skodvin

Sentralt i forfattarskapen til Eivind Sudmann Larssen står historiene vi fortel om livet vårt.

Sentralt i forfattarskapen til Eivind Sudmann Larssen står historiene vi fortel om livet vårt.

Foto: Helge Skodvin

3143
20201127
3143
20201127

Roman

Eivind Sudmann Larssen:

Vi er basert på en sann historie

Tiden

Frå då eg var lita, er det ting eg hugsar betre enn andre. Mamma, som var heime ein periode, hugsar eg knapt. Pappa, som knapt var der i same perioden, hugsar eg godt. Han kom heim frå turné som ein julenisse med gåver no og då, og fekk all æra.

Dette urettferdige, men klassiske forholdet skildrar Eivind Sudmann Larssen i romanen Vi er basert på en sann historie. Hovudpersonen slit med å hugse mora, som alltid var til stades, mens faren med sitt sjeldne oppmøte står i eit klart lys.

Minneobservasjonar

Minne er eit stikkord for Larssen: Korleis oppfører eigentleg hugsen vår seg? Han tar oss gjennom hovudpersonens forelsking i og sambuarskap med Therese – korleis begynte det, kvifor blei det akkurat dei to, med deira liv? Therese er ein tiltaksrik og vital kunstnar, hovudpersonen vår meir ein som innordnar seg, begge har dei likevel vore flinke til å lytte til kvarandre, til å omgåast; kvifor går dei likevel frå kvarandre? Er det noko som er utegløymt i hovudpersonens ettertidsanalyse? Korleis gjekk no dette med arbeid, kvardag, barn og økonomisk balanse og skeivskap?

Ramma er altså triviell, ein gjennomgang av ein epoke i et liv. Men pennen til Larssen er observant og løfter oss opp til meir utvida betraktningar: «Mange av dagene jeg har levd, husker jeg bare takket være rutiner jeg vet at jeg fulgte.» Eller om fenomenet «forhåndsnostalgi»: «Dette gleder jeg meg til å se tilbake på.»

Når hovudpersonen tenker tilbake på oppvekståra til barna Jakob og Julie, blir det til éin samanhengande periode, framfor at han hugsar oppveksten til kvar av dei. Dessutan viser forfattaren oss at hugsen ikkje er nokon stabil storleik – at det ein hugsa i går, kanskje ikkje er det same som det ein hugsar i morgon.

Belgfrukter på bussen

Det kan kjennest litt utmattande med alt som ikkje lar seg halde fast – litt utglidande med all denne per definisjon upålitelege hugsen. Ein kan ta seg i å sakne nokre pålar å navigere rundt. Men som litterær utforsking av fenomenet minne er romanen svært god, treffsikker og interessant. Når mora til hovudpersonen blir dement, heiter det: «Det er kanskje mest rettferdig slik. Vi husker ikke mor, så hun husker ikke oss.»

Ein blir dessutan gripen av nærleiken og avstanden mellom hovudpersonen og Therese, dynamikken mellom dei og barna. Bylivet og hyttelivet deira. Larssen har ei eiga evne til å skildre nøkternt, men inngåande korleis det vesle, kvardagslege ofte er det som vekker dei sterkaste kjenslene i oss. På godt og vondt. Og han får oss til å sjå oss sjølve – her som kollektivtransportreisande menneske – på eit underleggjerande, opplysande vis: «I midtgangen henger svakt svaiende morgenkropper ned fra håndløkkene. De ligner merkelige belgfrukter som vokser ut av metallstengene i taket, og ingen av dem prater sammen så tidlig på ruten.»

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Eivind Sudmann Larssen:

Vi er basert på en sann historie

Tiden

Frå då eg var lita, er det ting eg hugsar betre enn andre. Mamma, som var heime ein periode, hugsar eg knapt. Pappa, som knapt var der i same perioden, hugsar eg godt. Han kom heim frå turné som ein julenisse med gåver no og då, og fekk all æra.

Dette urettferdige, men klassiske forholdet skildrar Eivind Sudmann Larssen i romanen Vi er basert på en sann historie. Hovudpersonen slit med å hugse mora, som alltid var til stades, mens faren med sitt sjeldne oppmøte står i eit klart lys.

Minneobservasjonar

Minne er eit stikkord for Larssen: Korleis oppfører eigentleg hugsen vår seg? Han tar oss gjennom hovudpersonens forelsking i og sambuarskap med Therese – korleis begynte det, kvifor blei det akkurat dei to, med deira liv? Therese er ein tiltaksrik og vital kunstnar, hovudpersonen vår meir ein som innordnar seg, begge har dei likevel vore flinke til å lytte til kvarandre, til å omgåast; kvifor går dei likevel frå kvarandre? Er det noko som er utegløymt i hovudpersonens ettertidsanalyse? Korleis gjekk no dette med arbeid, kvardag, barn og økonomisk balanse og skeivskap?

Ramma er altså triviell, ein gjennomgang av ein epoke i et liv. Men pennen til Larssen er observant og løfter oss opp til meir utvida betraktningar: «Mange av dagene jeg har levd, husker jeg bare takket være rutiner jeg vet at jeg fulgte.» Eller om fenomenet «forhåndsnostalgi»: «Dette gleder jeg meg til å se tilbake på.»

Når hovudpersonen tenker tilbake på oppvekståra til barna Jakob og Julie, blir det til éin samanhengande periode, framfor at han hugsar oppveksten til kvar av dei. Dessutan viser forfattaren oss at hugsen ikkje er nokon stabil storleik – at det ein hugsa i går, kanskje ikkje er det same som det ein hugsar i morgon.

Belgfrukter på bussen

Det kan kjennest litt utmattande med alt som ikkje lar seg halde fast – litt utglidande med all denne per definisjon upålitelege hugsen. Ein kan ta seg i å sakne nokre pålar å navigere rundt. Men som litterær utforsking av fenomenet minne er romanen svært god, treffsikker og interessant. Når mora til hovudpersonen blir dement, heiter det: «Det er kanskje mest rettferdig slik. Vi husker ikke mor, så hun husker ikke oss.»

Ein blir dessutan gripen av nærleiken og avstanden mellom hovudpersonen og Therese, dynamikken mellom dei og barna. Bylivet og hyttelivet deira. Larssen har ei eiga evne til å skildre nøkternt, men inngåande korleis det vesle, kvardagslege ofte er det som vekker dei sterkaste kjenslene i oss. På godt og vondt. Og han får oss til å sjå oss sjølve – her som kollektivtransportreisande menneske – på eit underleggjerande, opplysande vis: «I midtgangen henger svakt svaiende morgenkropper ned fra håndløkkene. De ligner merkelige belgfrukter som vokser ut av metallstengene i taket, og ingen av dem prater sammen så tidlig på ruten.»

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Som litterær utforsking av fenomenet minne er romanen svært god, treffsikker og interessant.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure
Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis