Mål og meining
Vandre heim er ein kort roman med høg himmelkvelving.
Mathias Nyhagen Asplund skriv knapt og konsist, skriv Ingvild Bræin.
Foto: Mats Jensaas
Roman
Mathias Nyhagen Asplund:
Vandre heim
Cappelen Damm
Det er ikkje berre berre å kome seg heim. I alle fall ikkje når ei heil bok handlar om det. Halvor har tenestegjort i krigen, på havet, no skal han heim til ho som ber barnet hans. For å spare reiseutgifter går han, det tar si tid.
Djupt gripande
I Mathias Nyhagen Asplunds tredje bok er det lett å la tankane fare til Jon Fosse, på grunn av gjentakingane med typisk fosseske intervall, og ein kan henge seg litt opp i det i starten. Men snart går tankane òg til Tarjei Vesaas, og då særleg Brannen, der hovudpersonen Jon legg ut på ei ferd frå hybelen sin og møter ymse menneske med gode og dårlege eigenskapar og hensikter.
Som Brannen er Vandre heim eit slags stasjonsdrama, for å sjå til teaterhistoria, og når den referansen er nemnds, kan eg òg trekke inn eventyret, som i scena der hovudpersonen Halvor møter på ei kvinne som nærmast sit fast med nesa i ein stubbe.
Når assosiasjonane etter kvart blir så mange, sluttar eg å okke meg over likskapar. I staden blir eg imponert over forfattarens evne til å trekke på inspirasjonskjelder – trø slik rundt i litteraturhistoria – og samstundes skape sitt eige.
Om ikkje romanen er djupt original, er han djupt gripande. Halvors vandring heim består av møte med menneske. Unge og gamle, kvinner og menn. Ei ung kvinne sit med eit barn; mannen har reist ifrå henne. Ho bur med far sin og gjer så godt ho kan. Ho serverer mat, tar vare på gjester som kjem, som Halvor, men ein anar sorga og fortvilinga som ligg under.
Eit par har mista son sin, og i tillegg huset; no må dei flytte frå gard og grunn. Faren nektar å la den døde sonen ligge igjen, grev opp kista og tar henne på ryggen, sjølv om kista er roten og innhaldet luktar. Andre personar har mindre roller, som vegvisarar, dei peikar ut stien for vandraren. Romanen består av Halvors eigne tankar om menneska han møter, og om målet for reisa. Det er meir enn nok. I grunnen rommar det heile menneskelivet, kan ein hevde. Det er ei kort, kort bok om ei lang, lang reise.
Vandraren
Asplund skriv knapt og konsist, han gir ikkje ved dørene, men er samstundes slett ikkje utilgjengeleg. Han inviterer oss inn i eit landskap som angår éin person, og dermed oss alle. For å vende tilbake til teaterhistoria minner romanen mykje om «Spelet om Kvarmann»-tradisjonen, som ein òg kan finne igjen i Vesaas’ Brannen. Forfattaren set ein person ut på vandring, og han eller ho opplever ting på vegner av oss alle.
Vandringa til Halvor handlar om mål og meining, heilt bokstaveleg. Kva anna har vi i livet som verkeleg tel, anna enn det? Her er ei lita livsinnsikt frå romanen, som tar opp i seg det motsette av mål og meining; unntaket som stadfester regelen, og som dermed blir det evige bakteppet for «mål og meining»: «Heilt galne ulykker som kom frå ingen plass utan annan grunn enn at dei skjedde i staden for å ikkje skje.»
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Mathias Nyhagen Asplund:
Vandre heim
Cappelen Damm
Det er ikkje berre berre å kome seg heim. I alle fall ikkje når ei heil bok handlar om det. Halvor har tenestegjort i krigen, på havet, no skal han heim til ho som ber barnet hans. For å spare reiseutgifter går han, det tar si tid.
Djupt gripande
I Mathias Nyhagen Asplunds tredje bok er det lett å la tankane fare til Jon Fosse, på grunn av gjentakingane med typisk fosseske intervall, og ein kan henge seg litt opp i det i starten. Men snart går tankane òg til Tarjei Vesaas, og då særleg Brannen, der hovudpersonen Jon legg ut på ei ferd frå hybelen sin og møter ymse menneske med gode og dårlege eigenskapar og hensikter.
Som Brannen er Vandre heim eit slags stasjonsdrama, for å sjå til teaterhistoria, og når den referansen er nemnds, kan eg òg trekke inn eventyret, som i scena der hovudpersonen Halvor møter på ei kvinne som nærmast sit fast med nesa i ein stubbe.
Når assosiasjonane etter kvart blir så mange, sluttar eg å okke meg over likskapar. I staden blir eg imponert over forfattarens evne til å trekke på inspirasjonskjelder – trø slik rundt i litteraturhistoria – og samstundes skape sitt eige.
Om ikkje romanen er djupt original, er han djupt gripande. Halvors vandring heim består av møte med menneske. Unge og gamle, kvinner og menn. Ei ung kvinne sit med eit barn; mannen har reist ifrå henne. Ho bur med far sin og gjer så godt ho kan. Ho serverer mat, tar vare på gjester som kjem, som Halvor, men ein anar sorga og fortvilinga som ligg under.
Eit par har mista son sin, og i tillegg huset; no må dei flytte frå gard og grunn. Faren nektar å la den døde sonen ligge igjen, grev opp kista og tar henne på ryggen, sjølv om kista er roten og innhaldet luktar. Andre personar har mindre roller, som vegvisarar, dei peikar ut stien for vandraren. Romanen består av Halvors eigne tankar om menneska han møter, og om målet for reisa. Det er meir enn nok. I grunnen rommar det heile menneskelivet, kan ein hevde. Det er ei kort, kort bok om ei lang, lang reise.
Vandraren
Asplund skriv knapt og konsist, han gir ikkje ved dørene, men er samstundes slett ikkje utilgjengeleg. Han inviterer oss inn i eit landskap som angår éin person, og dermed oss alle. For å vende tilbake til teaterhistoria minner romanen mykje om «Spelet om Kvarmann»-tradisjonen, som ein òg kan finne igjen i Vesaas’ Brannen. Forfattaren set ein person ut på vandring, og han eller ho opplever ting på vegner av oss alle.
Vandringa til Halvor handlar om mål og meining, heilt bokstaveleg. Kva anna har vi i livet som verkeleg tel, anna enn det? Her er ei lita livsinnsikt frå romanen, som tar opp i seg det motsette av mål og meining; unntaket som stadfester regelen, og som dermed blir det evige bakteppet for «mål og meining»: «Heilt galne ulykker som kom frå ingen plass utan annan grunn enn at dei skjedde i staden for å ikkje skje.»
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Det er ei kort, kort bok om ei lang, lang reise.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.