JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Livet i eit nytt skjær

Snu deg er ein skakande elegi om tapet av eit barn, men samstundes ber boka i seg håp om ei lysare framtid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Therese Tungen er forfattar og forlagsredaktør i Samlaget.

Therese Tungen er forfattar og forlagsredaktør i Samlaget.

Foto: Tine Poppe

Therese Tungen er forfattar og forlagsredaktør i Samlaget.

Therese Tungen er forfattar og forlagsredaktør i Samlaget.

Foto: Tine Poppe

3601
20220311
3601
20220311

Ein elegi

Therese Tungen:

Snu deg. Edvins bok

Aschehoug

Ein kan tru at om ein opplever å miste eit barn, har ein nok med å gjennomleve det éin gong, om ein ikkje skal skrive seg gjennom det på ny. Men som Therese Tungen skriv i Snu deg. Edvins bok: «Da sonen min døydde, seks år og ti månader gammal, visste eg at eg måtte skrive om kva som hende med oss. Og kva som hadde hendt med han. Eg måtte skrive for å dokumentere og for betre å forstå.»

Pusle livet saman

Edvin blei nesten sju år. Han døydde brått og uventa av hjernebløding seinsommaren 2020. Og gjennom Tungens utforsking av kva som skjedde, på eit ytre hendingsplan og eit indre tankeplan, forstår også lesaren betre. Sorga kan kallast ein prosess mellom fornekting og forsoning, og Tungen tar tak i dei mange rasjonelle, irrasjonelle, opprivande og styrkande stadia på denne vegen.

Dette gjer ho ved både å halde på ein overordna kronologi som gjer at lesaren kjenner på kroppen kor langt eit år er, og ved å hoppe fram og tilbake i tid innanfor denne ramma, slik ein jo må tenke seg at ein gjer i ein sjokkarta situasjon. Leik på graset i den eine augeblinken, helikopter i den andre, sjukehusseng, gravferd, tilbakeblikk til ferieturar, og kunne vi sett teikn på sjukdom tidlegare? Livet blir aldri meir det same, ein må pusle det saman på nytt, med både fortida og framtida i eit nytt skjær.

Merkte av tapet

«Eg skriv om det som hende, frå presens til preteritum, og føler at eg skriv han død», står det ein plass. Denne sterke utsegna seier noko om kva for realitetar det kjennest nærmast umogleg for oss å gripe. Men etter kvart som forfattaren arbeider med stoffet i skrift, lar meir og meir seg gripe.

Ho skriv om kor viktig det var ei stund å vite kva for stader Edvin blei flytta mellom etter at han døydde, og til kva tid. Nøyaktig når blei han kremert? Noko anna viktig med stader er ikkje-stadene: Kvar er kroppen, når han ikkje finst meir? Og kvar blir det av Edvins vesen? Det står: «Kor er latteren, det blå blikket, måten å gå på.»

Ho skriv om korleis minna, sjølv i det iherdige arbeidet med å stable hendingsgangen på beina, lett kan forskyve seg. Korleis ein på irrasjonelt vis sparer på klede og sykkelhjelm i tilfelle Edvin kjem tilbake. Og ikkje minst: Korleis mor Therese, far Bår, storesøster Idun saman med andre nære slektningar alle blir merkte av tapet av Edvin, og korleis dei hjelper kvarandre vidare etter beste evne. «Vi var blitt ein del av sorgklubben, ein gjeng vi aldri ønskte oss inn i.»

Godt komponert

Like mykje som boka handlar om å prøve å gripe ein ubegripeleg situasjon, handlar ho om å forstå, og fortelje, kven Edvin var. Guten står fram for oss som eigenarta, livsglad, klok og uredd. Eller som Tungen skriv: «(...) djupt humoristisk, sjølvkritisk, iblant spenna gæren.» Det er fint å få eit inngåande portrett av eit kort, men rikt liv, skrive med respekt og nesten undring for dette mennesket, og det oppi ei stadfesting av at dette livet ikkje skulle gå vidare.

Snu deg er ei naken, skakande bok som etterlèt i alle fall denne lesaren djupt prega. Ho er også godt komponert, vekslande mellom kortare og lengre kapittel, nokre heilt nede i kortprosastil og -format – og bygd opp på ein måte som gjer at også vi kan følgje denne prosessen, som må ha framstått så mykje meir kaotisk i røyndomen.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ein elegi

Therese Tungen:

Snu deg. Edvins bok

Aschehoug

Ein kan tru at om ein opplever å miste eit barn, har ein nok med å gjennomleve det éin gong, om ein ikkje skal skrive seg gjennom det på ny. Men som Therese Tungen skriv i Snu deg. Edvins bok: «Da sonen min døydde, seks år og ti månader gammal, visste eg at eg måtte skrive om kva som hende med oss. Og kva som hadde hendt med han. Eg måtte skrive for å dokumentere og for betre å forstå.»

Pusle livet saman

Edvin blei nesten sju år. Han døydde brått og uventa av hjernebløding seinsommaren 2020. Og gjennom Tungens utforsking av kva som skjedde, på eit ytre hendingsplan og eit indre tankeplan, forstår også lesaren betre. Sorga kan kallast ein prosess mellom fornekting og forsoning, og Tungen tar tak i dei mange rasjonelle, irrasjonelle, opprivande og styrkande stadia på denne vegen.

Dette gjer ho ved både å halde på ein overordna kronologi som gjer at lesaren kjenner på kroppen kor langt eit år er, og ved å hoppe fram og tilbake i tid innanfor denne ramma, slik ein jo må tenke seg at ein gjer i ein sjokkarta situasjon. Leik på graset i den eine augeblinken, helikopter i den andre, sjukehusseng, gravferd, tilbakeblikk til ferieturar, og kunne vi sett teikn på sjukdom tidlegare? Livet blir aldri meir det same, ein må pusle det saman på nytt, med både fortida og framtida i eit nytt skjær.

Merkte av tapet

«Eg skriv om det som hende, frå presens til preteritum, og føler at eg skriv han død», står det ein plass. Denne sterke utsegna seier noko om kva for realitetar det kjennest nærmast umogleg for oss å gripe. Men etter kvart som forfattaren arbeider med stoffet i skrift, lar meir og meir seg gripe.

Ho skriv om kor viktig det var ei stund å vite kva for stader Edvin blei flytta mellom etter at han døydde, og til kva tid. Nøyaktig når blei han kremert? Noko anna viktig med stader er ikkje-stadene: Kvar er kroppen, når han ikkje finst meir? Og kvar blir det av Edvins vesen? Det står: «Kor er latteren, det blå blikket, måten å gå på.»

Ho skriv om korleis minna, sjølv i det iherdige arbeidet med å stable hendingsgangen på beina, lett kan forskyve seg. Korleis ein på irrasjonelt vis sparer på klede og sykkelhjelm i tilfelle Edvin kjem tilbake. Og ikkje minst: Korleis mor Therese, far Bår, storesøster Idun saman med andre nære slektningar alle blir merkte av tapet av Edvin, og korleis dei hjelper kvarandre vidare etter beste evne. «Vi var blitt ein del av sorgklubben, ein gjeng vi aldri ønskte oss inn i.»

Godt komponert

Like mykje som boka handlar om å prøve å gripe ein ubegripeleg situasjon, handlar ho om å forstå, og fortelje, kven Edvin var. Guten står fram for oss som eigenarta, livsglad, klok og uredd. Eller som Tungen skriv: «(...) djupt humoristisk, sjølvkritisk, iblant spenna gæren.» Det er fint å få eit inngåande portrett av eit kort, men rikt liv, skrive med respekt og nesten undring for dette mennesket, og det oppi ei stadfesting av at dette livet ikkje skulle gå vidare.

Snu deg er ei naken, skakande bok som etterlèt i alle fall denne lesaren djupt prega. Ho er også godt komponert, vekslande mellom kortare og lengre kapittel, nokre heilt nede i kortprosastil og -format – og bygd opp på ein måte som gjer at også vi kan følgje denne prosessen, som må ha framstått så mykje meir kaotisk i røyndomen.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Snu deg er ei skakande bok som etterlèt iallfall denne lesaren djupt prega.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis