JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Levd liv

Andrew McMillan skriv heimbyen fram frå gløymsla.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Poeten Andrew McMillan debuterer som romanforfattar med boka Synd.

Poeten Andrew McMillan debuterer som romanforfattar med boka Synd.

Poeten Andrew McMillan debuterer som romanforfattar med boka Synd.

Poeten Andrew McMillan debuterer som romanforfattar med boka Synd.

2620
20240322
2620
20240322

Roman

Andrew McMillan:

Synd. Notater fra en småby

Omsett av Bjørn Alex Herrman
Aschehoug

Darfield er ein liten landsby seks kilometer aust for Barnsley i South Yorkshire. Kolgruvene gav arbeid og identitet til dei som budde der, men med Margaret Thatcher på 1980-talet blei gruvedrifta avvikla under kraftige protestar frå dei som mista livsgrunnlaget.

Det individuelle og det kollektive minnet til dei som opplevde denne tida, dannar grunnlag for Andrew McMillans roman Synd. Notater frå en småby. Andrew McMillan (f. 1988) er sjølv frå Darfield. Faren er poeten Ian McMillan.

Masker

Handlinga er episodisk og vekslar mellom fortid og notid, mellom far og son i eit forsøk på å forstå sin eigen plass og si eiga rolle bak dei maskene dei dekker seg med. Faren Alex har jobba i gruvene, slik fedrane har gjort i generasjonar bakover. Han har brukt sine timar på puben, og etter at kona reiste, har han langt på veg resignert med ein løyndom han har bore på heile livet: ei homofil legning.

Sonen Simon, derimot, er opent homofil. Han har ingen minne om det gamle gruvesamfunnet anna enn det han er blitt fortalt, men som dragartist øver han inn eit show der han er kledd som Margaret Thatcher, og dette skal framførast på den lokale puben, som faren også lover å komme til. Men faren blir ståande utanfor lokalet, fanga av eit overvakingskamera. Kameraet som synsvinkel er effektivt brukt gjennom heile romanen.

«Synd er ein reflektert og nyansert roman.»

Kvardagsliv

Ei forskingsgruppe frå eit nærliggjande universitet har som mål å kartleggje det kollektive minnet til landsbyen gjennom intervju og samtalar, museumsbesøk, dialektprøver og faktainnsamling, eit feltarbeid som skal vise «betydningen av lokal erindring for å forstå et sted».

Denne akademiseringa og teoretiseringa av folks kvardagsliv står i kontrast til minne og det som ikkje lar seg katalogisere: «Gruver stenger: vi synker fremdeles ned i dem.» «Byen i sinnet er ikkje den samme som byen i virkeligheten», og eit av intervjuobjekta spør rett ut: «Hvilken historie er det dere vil ha?»

Delar av teksten er sett i kursiv og er langt på veg identisk, med små nyansar og forskyvingar. «Han går ut i grålysningens lange korridor…» er som eit ekko gjennom heile romanen og skildrar i eit repeterande, musikalsk og rytmisk språk ein veksande flokk på veg til arbeid i gruvene. Det er skuggane av dei som var der, når alt er borte.

Synd er ein reflektert og nyansert roman kring rolla historia har i ei historielaus tid.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Andrew McMillan:

Synd. Notater fra en småby

Omsett av Bjørn Alex Herrman
Aschehoug

Darfield er ein liten landsby seks kilometer aust for Barnsley i South Yorkshire. Kolgruvene gav arbeid og identitet til dei som budde der, men med Margaret Thatcher på 1980-talet blei gruvedrifta avvikla under kraftige protestar frå dei som mista livsgrunnlaget.

Det individuelle og det kollektive minnet til dei som opplevde denne tida, dannar grunnlag for Andrew McMillans roman Synd. Notater frå en småby. Andrew McMillan (f. 1988) er sjølv frå Darfield. Faren er poeten Ian McMillan.

Masker

Handlinga er episodisk og vekslar mellom fortid og notid, mellom far og son i eit forsøk på å forstå sin eigen plass og si eiga rolle bak dei maskene dei dekker seg med. Faren Alex har jobba i gruvene, slik fedrane har gjort i generasjonar bakover. Han har brukt sine timar på puben, og etter at kona reiste, har han langt på veg resignert med ein løyndom han har bore på heile livet: ei homofil legning.

Sonen Simon, derimot, er opent homofil. Han har ingen minne om det gamle gruvesamfunnet anna enn det han er blitt fortalt, men som dragartist øver han inn eit show der han er kledd som Margaret Thatcher, og dette skal framførast på den lokale puben, som faren også lover å komme til. Men faren blir ståande utanfor lokalet, fanga av eit overvakingskamera. Kameraet som synsvinkel er effektivt brukt gjennom heile romanen.

«Synd er ein reflektert og nyansert roman.»

Kvardagsliv

Ei forskingsgruppe frå eit nærliggjande universitet har som mål å kartleggje det kollektive minnet til landsbyen gjennom intervju og samtalar, museumsbesøk, dialektprøver og faktainnsamling, eit feltarbeid som skal vise «betydningen av lokal erindring for å forstå et sted».

Denne akademiseringa og teoretiseringa av folks kvardagsliv står i kontrast til minne og det som ikkje lar seg katalogisere: «Gruver stenger: vi synker fremdeles ned i dem.» «Byen i sinnet er ikkje den samme som byen i virkeligheten», og eit av intervjuobjekta spør rett ut: «Hvilken historie er det dere vil ha?»

Delar av teksten er sett i kursiv og er langt på veg identisk, med små nyansar og forskyvingar. «Han går ut i grålysningens lange korridor…» er som eit ekko gjennom heile romanen og skildrar i eit repeterande, musikalsk og rytmisk språk ein veksande flokk på veg til arbeid i gruvene. Det er skuggane av dei som var der, når alt er borte.

Synd er ein reflektert og nyansert roman kring rolla historia har i ei historielaus tid.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis