Lengt i lenker
Butikksongar set det kvardagslege i kontakt med større system.
Helene Hovden Hareide er poet.
Foto: Tine Poppe
DIKT
Helene Hovden
Hareide:
Butikksongar
Aschehoug
Helene Hovden Hareide har tidlegare gjendikta det store, veksande poetiske langdiktet Migrasjonar av den meksikanske poeten Gloria Gervitz.
Potensielt veksande og flytande er også Hareides diktdebut, Butikksongar. Det er ein fiffig og produktiv overbygning i denne debutdiktboka, nemleg daglegvarebutikken. I butikken hender noko, ein utvekslar varer og pengar, folk kjem og går, og kanskje møter dei kvarandre. I tillegg kjem varene frå ei mengd stader, slik finst det usynlege trådar som spring frå butikken og ut i verda: «når melonfrø knasar/ klementinfrø knusar/ mellom mjølketenner/ veit eg ikkje kva som veks/ i borna// ein ny mangfaldig flora».
Eit usynleg kart
Ser ein større på det, vert butikken til eit usynleg kart over den lokale og globale økonomien, der både utbyting, profitt, produksjonslekkar og varebyte finn stad. Slik er dette ei diktbok som rommar ulike system, frå det mindre slektssystemet til økonomien. Grip ein fatt i ein del og tek til å nøste i henne, ser ein kor tett alt er bunde saman. Dikta startar med dei endane konsumenten kjem i kontakt med, og viser kor fast mennesket er fanga i nettet. Eit system knyter noko konkret og nært med det fjerne, slik som vatnet som vert ført fram frå naturen gjennom sinnrike røyrsystem til springen: «så er Korevatnet der/ på leppene hennar/ og på fjellet på same tid».
Tre bygdeblikk
Butikksongar gestaltar tre røyster, eller tre blikk frå personar frå same bygd: butikkmannen Håvard, ei småbarnsmor som har studert økonomane Adam Smith og David Ricardo, og ei eldre kvinne som har venta på slaktebilen. Slik vert butikksongane til eit kollektivdikt, der driven mot det nye, lengten ut av bygda, bort frå alle blikka, til utanverda, og kjærleiken vert kopla med dei kreftene og banda som held ein fast, butikken, bygda, slekta. Mentalitetane bryt mot kvarandre i ein kvervel der dei sentripetale og sentrifugale kreftene tilsynelatande held kvarandre i sjakk.
Dikta til Hareide er tilforlatelege, skrivne fram i eit daglegdags, tidvis fragmentert, impresjonistisk språk beståande av mindre forteljande sekvensar som kjedar seg saman nedover sidene, og som vert til punkt og ofte til gode enkeltdikt. At Hareide evnar å skape ein fruktbar overordna samanheng til dikta, gjer at dei utvekslar tyding både internt og med overbygninga. Og nett det er imponerande.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Helene Hovden
Hareide:
Butikksongar
Aschehoug
Helene Hovden Hareide har tidlegare gjendikta det store, veksande poetiske langdiktet Migrasjonar av den meksikanske poeten Gloria Gervitz.
Potensielt veksande og flytande er også Hareides diktdebut, Butikksongar. Det er ein fiffig og produktiv overbygning i denne debutdiktboka, nemleg daglegvarebutikken. I butikken hender noko, ein utvekslar varer og pengar, folk kjem og går, og kanskje møter dei kvarandre. I tillegg kjem varene frå ei mengd stader, slik finst det usynlege trådar som spring frå butikken og ut i verda: «når melonfrø knasar/ klementinfrø knusar/ mellom mjølketenner/ veit eg ikkje kva som veks/ i borna// ein ny mangfaldig flora».
Eit usynleg kart
Ser ein større på det, vert butikken til eit usynleg kart over den lokale og globale økonomien, der både utbyting, profitt, produksjonslekkar og varebyte finn stad. Slik er dette ei diktbok som rommar ulike system, frå det mindre slektssystemet til økonomien. Grip ein fatt i ein del og tek til å nøste i henne, ser ein kor tett alt er bunde saman. Dikta startar med dei endane konsumenten kjem i kontakt med, og viser kor fast mennesket er fanga i nettet. Eit system knyter noko konkret og nært med det fjerne, slik som vatnet som vert ført fram frå naturen gjennom sinnrike røyrsystem til springen: «så er Korevatnet der/ på leppene hennar/ og på fjellet på same tid».
Tre bygdeblikk
Butikksongar gestaltar tre røyster, eller tre blikk frå personar frå same bygd: butikkmannen Håvard, ei småbarnsmor som har studert økonomane Adam Smith og David Ricardo, og ei eldre kvinne som har venta på slaktebilen. Slik vert butikksongane til eit kollektivdikt, der driven mot det nye, lengten ut av bygda, bort frå alle blikka, til utanverda, og kjærleiken vert kopla med dei kreftene og banda som held ein fast, butikken, bygda, slekta. Mentalitetane bryt mot kvarandre i ein kvervel der dei sentripetale og sentrifugale kreftene tilsynelatande held kvarandre i sjakk.
Dikta til Hareide er tilforlatelege, skrivne fram i eit daglegdags, tidvis fragmentert, impresjonistisk språk beståande av mindre forteljande sekvensar som kjedar seg saman nedover sidene, og som vert til punkt og ofte til gode enkeltdikt. At Hareide evnar å skape ein fruktbar overordna samanheng til dikta, gjer at dei utvekslar tyding både internt og med overbygninga. Og nett det er imponerande.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Dikta er tilforlatelege, skrivne fram i eit daglegdags, tidvis fragmentert, impresjonistisk språk.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.