JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Leiken kortprosa

Torbjørn Oppedal skriv kort og godt kort og godt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Torbjørn Oppedal fabulerer over koparstikk laga av Jacques Stella.

Torbjørn Oppedal fabulerer over koparstikk laga av Jacques Stella.

Foto: Paal Audestad

Torbjørn Oppedal fabulerer over koparstikk laga av Jacques Stella.

Torbjørn Oppedal fabulerer over koparstikk laga av Jacques Stella.

Foto: Paal Audestad

3304
20210205
3304
20210205

Kortprosa

Torbjørn Oppedal:

Leker

Tiden

Når Torbjørn Oppedal vel seg temaet leik for ei samling kortprosa, gjer han det til fingerspissane. I tillegg til at alle tekstane omhandlar leik i ein eller annan forstand, er kvar tekst utstyrt med ein illustrasjon frå Les Jeux et Plaisirs de l’Enfance (1657) av Claudine Bouzonnet-Stella. Desse kopparstikka etter målaren Jacques Stella viser små, feite, nakne barn som blæs såpebobler, flyr med dragar, hoppar paradis, leikar med rokkering eller kastar på blink.

Nokre gongar held Oppedal seg bokstaveleg til bilda, andre gongar fabulerer han friare. I kvart tilfelle står tekst og bilde i eit forhold som skapar ein nysgjerrig lesar. Kva skal han leike seg med på neste side?

Humring og grubling

Det første som slår ein i illustrasjonane, er kor forbløffande mange av barneleikane som er dei same i dag som på 1600-talet, sjølv om barndommen ikkje vart «oppfunnen» før på 1700-talet av filosofen Jean-Jacques Rousseau. Men som Oppedal skriv: «Leken var her før oss og vil fortsette etter oss.»

Når ein lagar seg ei slik ramme, som forfattaren har gjort her, fungerer ho ordnande, men òg lukkande. Ho tillèt at forfattaren assosierer i alle retningar med leikomgrepet; utgangspunktet er fast, men løysingane tilnærma uendelege. Samstundes kan ein tidvis spore ein viss tomgang i tematikken, som trass alt er dømd til å bli monoton.

Derfor fungerer dei tekstane best som ikkje legg seg for tett opp til verken bilde eller «oppdrag», men løftar seg – og oss – vidare. Eksempelvis viser eit bilde to barn på ei huske i eit tre, dei sit med ryggen til kvarandre. Teksten seier: «Vi leker alltid. Hver dag leker jeg at jeg er god nok for deg. Du leker at du er noen jeg vil ha.» På eit anna bilde dannar barna ein hest med kroppane sine, og utan openberr samanheng skriv Oppedal: «Fare, fare, krigsmann, døden skal du lide. Og navnet ditt skal stå
uleselig på plaketten.» Slikt får oss til både å humre og gruble.

Frisk og forlokkande

Nokre gongar er det bruken av leiken i overført tyding som skaper substansen, og som byr på innsikt. Som i teksten om blindebukk, der poenget som kjent er å sleppe unna blindebukken som med bind for auga prøver å få tak i deltakarene rundt seg. Her snakkar Oppedal om blindebukkrolla i livet: «Trikset er å finne en blindebukk som det faller helt naturlig å unngå. (…) Leken er over når han har gjettet hvordan vi egentlig ser på ham.» Det er jo hjarteskjerande!

Andre innsikter og vendingar er meir forslitne: «Så lenge lekte jeg at jeg var noen andre at jeg nå må leke at jeg er den jeg var.» Kortprosasamlinga Leker beveger seg i spennet mellom det bagatellmessige og det overskridande, men den samla ideen er god, og utgjevinga kjennest frisk, forlokkande og oppattlesevennleg.

Etter mange år med eit usentimentalt – og plassmessig pressa – forhold til bøker, peikar denne vesle boka seg ut som ein av dei få titlane eg føretrekker å ikkje hente på biblioteket om eg vil henne noko meir, men ha henne sjølv. Nær meg, der i hylla. Ved sida av jojoane, klinkekulene og Matchbox-bilane.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kortprosa

Torbjørn Oppedal:

Leker

Tiden

Når Torbjørn Oppedal vel seg temaet leik for ei samling kortprosa, gjer han det til fingerspissane. I tillegg til at alle tekstane omhandlar leik i ein eller annan forstand, er kvar tekst utstyrt med ein illustrasjon frå Les Jeux et Plaisirs de l’Enfance (1657) av Claudine Bouzonnet-Stella. Desse kopparstikka etter målaren Jacques Stella viser små, feite, nakne barn som blæs såpebobler, flyr med dragar, hoppar paradis, leikar med rokkering eller kastar på blink.

Nokre gongar held Oppedal seg bokstaveleg til bilda, andre gongar fabulerer han friare. I kvart tilfelle står tekst og bilde i eit forhold som skapar ein nysgjerrig lesar. Kva skal han leike seg med på neste side?

Humring og grubling

Det første som slår ein i illustrasjonane, er kor forbløffande mange av barneleikane som er dei same i dag som på 1600-talet, sjølv om barndommen ikkje vart «oppfunnen» før på 1700-talet av filosofen Jean-Jacques Rousseau. Men som Oppedal skriv: «Leken var her før oss og vil fortsette etter oss.»

Når ein lagar seg ei slik ramme, som forfattaren har gjort her, fungerer ho ordnande, men òg lukkande. Ho tillèt at forfattaren assosierer i alle retningar med leikomgrepet; utgangspunktet er fast, men løysingane tilnærma uendelege. Samstundes kan ein tidvis spore ein viss tomgang i tematikken, som trass alt er dømd til å bli monoton.

Derfor fungerer dei tekstane best som ikkje legg seg for tett opp til verken bilde eller «oppdrag», men løftar seg – og oss – vidare. Eksempelvis viser eit bilde to barn på ei huske i eit tre, dei sit med ryggen til kvarandre. Teksten seier: «Vi leker alltid. Hver dag leker jeg at jeg er god nok for deg. Du leker at du er noen jeg vil ha.» På eit anna bilde dannar barna ein hest med kroppane sine, og utan openberr samanheng skriv Oppedal: «Fare, fare, krigsmann, døden skal du lide. Og navnet ditt skal stå
uleselig på plaketten.» Slikt får oss til både å humre og gruble.

Frisk og forlokkande

Nokre gongar er det bruken av leiken i overført tyding som skaper substansen, og som byr på innsikt. Som i teksten om blindebukk, der poenget som kjent er å sleppe unna blindebukken som med bind for auga prøver å få tak i deltakarene rundt seg. Her snakkar Oppedal om blindebukkrolla i livet: «Trikset er å finne en blindebukk som det faller helt naturlig å unngå. (…) Leken er over når han har gjettet hvordan vi egentlig ser på ham.» Det er jo hjarteskjerande!

Andre innsikter og vendingar er meir forslitne: «Så lenge lekte jeg at jeg var noen andre at jeg nå må leke at jeg er den jeg var.» Kortprosasamlinga Leker beveger seg i spennet mellom det bagatellmessige og det overskridande, men den samla ideen er god, og utgjevinga kjennest frisk, forlokkande og oppattlesevennleg.

Etter mange år med eit usentimentalt – og plassmessig pressa – forhold til bøker, peikar denne vesle boka seg ut som ein av dei få titlane eg føretrekker å ikkje hente på biblioteket om eg vil henne noko meir, men ha henne sjølv. Nær meg, der i hylla. Ved sida av jojoane, klinkekulene og Matchbox-bilane.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Den samla ideen er god, og utgjevinga kjennest frisk, forlokkande og oppattlesevennleg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis