Korleis røkte eit liv
Dikta skriv fram eit imponerande mangfaldig knippe med motiv.
Eli Fossdal Vaage skriv om livssamanhengar.
Foto: Thor Brødreskift
Dikt
Eli Fossdal Vaage:
Estalåni
Tiden 2019
Morsrolle, graviditet, barndom. Desse motiva kling kan hende velkjende, også etter kvart i lyrikken, som tradisjonelt har halde slike trivielle emne litt på avstand. Eli Fossdal Vaage debuterte med diktboka Hekla myter, som bora i slektskapsforhold og minte om slitet til formødrene, og der vona var å kunne finne seg ein eigen plass i den lange slektsrekkja.
Kjedereaksjon
Estalåni, som er systera sitt kallenamn på eget, dreiar seg på eitt nivå om morsrolla og graviditet, men Vaage sprenger seg or dette smale perspektivet, for her vert ein ført attende til eigen barndom og framover, inn i det moglege, men også usikre og farlege. Det iaugefallande ved Estalåni er korleis boka maktar å slynge ut eit heilt knippe med motiv, så å seie ut frå ei fysiologisk enkelthending, frå graviditeten, frå celledelingsfaktumet. Det er som ein kjedereaksjon, og boka materialiserer, i myriadane av motiv og former, ulike voksterprinsipp.
Diktsamlinga kan lesast inn i dei samanhengane som falda seg ut i Hekla myter, der det galdt å verte føydd inn i ein samanheng, men årets bok vender søkjelyset sterkare mot det individuelle, voksteren og risikoen for at noko kan gå gale. Det er også viktig å streke under at Estalåni skil seg stilistisk frå Hekla myter, mellom anna ved at dikta vekslar i tone og stil. Her finn ein nøkternt skildra tekstar blanda med munnleg forteljing, som her og der svingar seg i det lyriske registeret. Dikta dyrkar eit dempa uttrykk, ikkje nødvendigvis den djerve, smellande formuleringa: «Å søster, det er enkle ting eg snakkar om, varmt vatn/ er viktig, noko grønt; ord rimar på jord».
Forteljing
Vaages dikt inneheld eit moment av forteljing som er godt integrert i sjølve prosjektet, for dikta er opptekne av å peike på og røkte lina, livssamanhengane, som er så skjøre: «Kor mange fleire halar, haleliknande trekk/ å bli kvitt// for å få kroppen til å teia, mennesket til å ta over/ i menneska.»
Gjennom dikt som vekslar i stil og tone, som likevel held seg frå å trakke ut i det manierte og overdrivne, som peikar på røynda og menneskeverda, vert lesaren spora til å tenkje på kva omgrep som vokster og utvikling tyder, og på kva det vil seie å eige ei fortid, ei historie og ei framtid. Vaages dikt gir ei innsikt, men òg, merkeleg nok, ei kjensle av velvære.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Eli Fossdal Vaage:
Estalåni
Tiden 2019
Morsrolle, graviditet, barndom. Desse motiva kling kan hende velkjende, også etter kvart i lyrikken, som tradisjonelt har halde slike trivielle emne litt på avstand. Eli Fossdal Vaage debuterte med diktboka Hekla myter, som bora i slektskapsforhold og minte om slitet til formødrene, og der vona var å kunne finne seg ein eigen plass i den lange slektsrekkja.
Kjedereaksjon
Estalåni, som er systera sitt kallenamn på eget, dreiar seg på eitt nivå om morsrolla og graviditet, men Vaage sprenger seg or dette smale perspektivet, for her vert ein ført attende til eigen barndom og framover, inn i det moglege, men også usikre og farlege. Det iaugefallande ved Estalåni er korleis boka maktar å slynge ut eit heilt knippe med motiv, så å seie ut frå ei fysiologisk enkelthending, frå graviditeten, frå celledelingsfaktumet. Det er som ein kjedereaksjon, og boka materialiserer, i myriadane av motiv og former, ulike voksterprinsipp.
Diktsamlinga kan lesast inn i dei samanhengane som falda seg ut i Hekla myter, der det galdt å verte føydd inn i ein samanheng, men årets bok vender søkjelyset sterkare mot det individuelle, voksteren og risikoen for at noko kan gå gale. Det er også viktig å streke under at Estalåni skil seg stilistisk frå Hekla myter, mellom anna ved at dikta vekslar i tone og stil. Her finn ein nøkternt skildra tekstar blanda med munnleg forteljing, som her og der svingar seg i det lyriske registeret. Dikta dyrkar eit dempa uttrykk, ikkje nødvendigvis den djerve, smellande formuleringa: «Å søster, det er enkle ting eg snakkar om, varmt vatn/ er viktig, noko grønt; ord rimar på jord».
Forteljing
Vaages dikt inneheld eit moment av forteljing som er godt integrert i sjølve prosjektet, for dikta er opptekne av å peike på og røkte lina, livssamanhengane, som er så skjøre: «Kor mange fleire halar, haleliknande trekk/ å bli kvitt// for å få kroppen til å teia, mennesket til å ta over/ i menneska.»
Gjennom dikt som vekslar i stil og tone, som likevel held seg frå å trakke ut i det manierte og overdrivne, som peikar på røynda og menneskeverda, vert lesaren spora til å tenkje på kva omgrep som vokster og utvikling tyder, og på kva det vil seie å eige ei fortid, ei historie og ei framtid. Vaages dikt gir ei innsikt, men òg, merkeleg nok, ei kjensle av velvære.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast skribent i Dag og Tid.
Dikta er opptekne av å peike på og røkte lina, livssamanhengane, som er så skjøre.
Fleire artiklar
Foto: Seth Wenig / AP / NTB
Eit teikn på frustrasjon
Korkje Trump eller Biden har i røynda full kontroll på auke og fall i inflasjon eller kriminalitet.
Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.
Etterlysing og turné
Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.
Gorm Kallestad / NTB
Studieopptak og skulifisering
Statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning.
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.
Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene
Krigen mellom kjønna
Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.
Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.
Foto: Per Anders Todal
Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha
Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.