Kjøtetande dikt
Protosjel er ei drivande diktbok med overtydande kvalitetar.
Maria Dorothea Schrattenholz er fødd i Bergen og debuterte som lyrikar i 2015.
Foto: Baard Henriksen
Dikt
Maria Dorothea Schrattenholz:
Protosjel
Oktober
Maria Dorothea Schrattenholz vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for diktboka Atlaspunkt. Den andre diktboka hennar, Protosjel, står ikkje attende for debuten. I Protosjel finst ein markant energi, ein puls som pumpar fram linene, kombinert med ei sanseleg og ekspanderande biletskaping som grip tak i lesaren.
I dikta møter ein eit eg som er i ferd med å miste ein nær person, og dikta fokuserer på nedbrytingsprosessane og eget som prøver å vere nær og til stades. Som freistnad på å minimere tapet, konstruerer eget ein maskin som skal ta vare på sjela til denne personen.
I den siste seksjonen i boka, «Var», verkar det som det er denne sjela, frigjord frå den fysiske kroppen, som fører ordet og i korthogne diktsekvensar pendlar mellom minne og notida til den kroppslause sjela, som er fylt av sansingar av «hun»: «har hånd/ fordi forventning/ om hånd// kan ikke gripe/ er ugrepet»
Ånd og materie
Protosjel er ei slags filosofisk-sanseleg undersøking av eit klassisk filosofisk problemfelt, nemleg tilhøvet mellom ånda og materien, sjela og kroppen. Språket materialiserer seg også i eit liknande spenn: Her finst eit utal av vitskaplege og tekniske termar, slik som «kvantekrystall», «irridium», «orbitalbevegelse» og «fluks», føydde saman med, og forankra i, eit meir mjukt og daglegdags univers der mellom anna ein katt og etescener inngår. Maskinen som vert konstruert, vert kalla ein «sarkofag», og opphavleg tyder det greske ordet «kjøttetande».
Tap og lengt
Det er som om Maria Dorothea Schrattenholz freistar å gi liv til noko som er i ferd med å forsvinne, og som iallfall ikkje er mogleg å sjå, kjenne eller observere. Fleire av omgrepa innanfor moderne fysikk baserer seg også på teoretiske hypotesar. Og slik kan ein, i lys av Schrattenholz’ dikt, lese den teknisk-vitskaplege verda som å vere grunnlagt på både tap av og lengt etter noko.
Ingen dikt utan paradoks. Sjølv om diktsekvensane er fylte av vitskaplege terminologiar og etter kvart trer inn i det kroppslause, har dikta foten i ei konkret verd av kropp, nærleik og daglegliv. Og dei kroppslege, fysiske sidene ved dikta, især dei rytmiske kvalitetane, gir dei eit umiskjenneleg menneskeleg nærvær, eller sjel. I denne diktboka arbeider bilete, syntaks og ordval uvanleg godt saman.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Maria Dorothea Schrattenholz:
Protosjel
Oktober
Maria Dorothea Schrattenholz vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for diktboka Atlaspunkt. Den andre diktboka hennar, Protosjel, står ikkje attende for debuten. I Protosjel finst ein markant energi, ein puls som pumpar fram linene, kombinert med ei sanseleg og ekspanderande biletskaping som grip tak i lesaren.
I dikta møter ein eit eg som er i ferd med å miste ein nær person, og dikta fokuserer på nedbrytingsprosessane og eget som prøver å vere nær og til stades. Som freistnad på å minimere tapet, konstruerer eget ein maskin som skal ta vare på sjela til denne personen.
I den siste seksjonen i boka, «Var», verkar det som det er denne sjela, frigjord frå den fysiske kroppen, som fører ordet og i korthogne diktsekvensar pendlar mellom minne og notida til den kroppslause sjela, som er fylt av sansingar av «hun»: «har hånd/ fordi forventning/ om hånd// kan ikke gripe/ er ugrepet»
Ånd og materie
Protosjel er ei slags filosofisk-sanseleg undersøking av eit klassisk filosofisk problemfelt, nemleg tilhøvet mellom ånda og materien, sjela og kroppen. Språket materialiserer seg også i eit liknande spenn: Her finst eit utal av vitskaplege og tekniske termar, slik som «kvantekrystall», «irridium», «orbitalbevegelse» og «fluks», føydde saman med, og forankra i, eit meir mjukt og daglegdags univers der mellom anna ein katt og etescener inngår. Maskinen som vert konstruert, vert kalla ein «sarkofag», og opphavleg tyder det greske ordet «kjøttetande».
Tap og lengt
Det er som om Maria Dorothea Schrattenholz freistar å gi liv til noko som er i ferd med å forsvinne, og som iallfall ikkje er mogleg å sjå, kjenne eller observere. Fleire av omgrepa innanfor moderne fysikk baserer seg også på teoretiske hypotesar. Og slik kan ein, i lys av Schrattenholz’ dikt, lese den teknisk-vitskaplege verda som å vere grunnlagt på både tap av og lengt etter noko.
Ingen dikt utan paradoks. Sjølv om diktsekvensane er fylte av vitskaplege terminologiar og etter kvart trer inn i det kroppslause, har dikta foten i ei konkret verd av kropp, nærleik og daglegliv. Og dei kroppslege, fysiske sidene ved dikta, især dei rytmiske kvalitetane, gir dei eit umiskjenneleg menneskeleg nærvær, eller sjel. I denne diktboka arbeider bilete, syntaks og ordval uvanleg godt saman.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Protosjel er ei slags filosofisk-sanseleg undersøking av eit klassisk filosofisk problemfelt.
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.