JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

«Jonas Hansen Meyer debuterer med ei overtydande soge om den evige ungdommen.»

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Joans Hansen Meyer arbeider som litteraturkritikar i NRK og Bokvennen litterær avis. No debuterer han som romanforfattar.

Joans Hansen Meyer arbeider som litteraturkritikar i NRK og Bokvennen litterær avis. No debuterer han som romanforfattar.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

Joans Hansen Meyer arbeider som litteraturkritikar i NRK og Bokvennen litterær avis. No debuterer han som romanforfattar.

Joans Hansen Meyer arbeider som litteraturkritikar i NRK og Bokvennen litterær avis. No debuterer han som romanforfattar.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

3527
20241025
3527
20241025

Roman

Jonas Hansen Meyer:

Nachspielet til Lippmann etter juleballet på Midtstuen skole, 1998

Tiden

I mi skuletid delte vi elevane inn i «sossar» og «frikar». Sossane gjekk i 80-talets rosa, uformelege genserar og neonfarga leggvarmarar og pulsvantar, dei høyrde på Wham og Modern Talking; frikarane gjekk i fillete dongerijakker som var rivna bak og lappa med sikringsnåler, og der det stod slikt som «The Doors» og «Pink Floyd» skrive med sprittusj rett på stoffet.

Debutant Jonas Hansen Meyer er fødd elleve år etter bokmeldaren, og hovudpersonen hans, Wessel, deler flokken inn i «nerdar» og «dei populære». Forskjellen er ikkje så stor.

Riksmåls-Noreg

For det finst likevel ei inndeling. Det sosiale livet i skuleåra er ugjenkalleleg definert av kor ein plasserer seg, ikkje minst blir plassert, og det er vanskeleg å kome seg ut av kategorien ved eiga hjelp. Dermed er denne romanen sår og brutal, om han aldri så mykje er ei munter og syrleg forteljing om ungdoms ibuande faenskap.

Som tittelen viser, er vi på Midstuen skole i 1998. I dette Oslo vest-miljøet, opp mot Holmenkollåsen, finn vi dei populære klysene Holck og Ålen, og Ulrikke og Michaela; gutane blir omtala med etternamn og jentene med førenamn. Slik skal det vere i Riksmåls-Noreg. Hovudpersonen Wessel har òg eit namn som kling av status, men han finn seg sjølv i gruppa «nesten-populær», der han eigentleg heng med nerden Georg og dei heilt uviktige jentene Lisa S. og «hennes grågensrede venninne», men aspirerer til å bli tatt opp blant dei populære.

«Man kan si og mene at en nerd eller en nesten-populær er like mye verdt som en populær, man kan ha alle slags ideer om menneskeverd og kjærlighet, men hierarkiet er ikke basert på menneskeverd.»

Forteljinga er skriven som eit brev til sonen, som så langt er «en rå klump med slim i magen til moren din», men som skal få opne brevet på 13-årsdagen. Faren skriv inngåande om strukturar i eigen skuleoppvekst, om kor livsviktig det kan vere å bli invitert til eit nachspiel. Han skriv at han vaks opp i ei tid då det kulaste uttrykket var «Hvem bryr seg». Han gjettar seg fabulerande til korleis det vil bli for sonen, men sjølv om sonen ikkje vil sende noko så analogt som lappar i timen, vil han ha behov for å kommunisere med medelevane bak ryggen til læraren.

Den etiske drøftinga

Dermed startar eg også denne bokmeldinga med mi eiga erfaring, for er det noko vi alle veit, så er det at ungdommen alt for dei gamle grekarane innebar noko konstant, sjølv om konteksten og tida endrar seg. Ungdommen er i opprør, dei veit alt best og treng ikkje konferere med nokon, og dei knuffar seg til sosiale posisjonar. Samstundes er dei alle ulike. Det finst berre ikkje ein vanskelegare periode i livet å vere ulik på.

I tillegg til det såre i at Wessel prøver så hardt å bli likt av «dei rette», kjem det substansielle parti der han drøftar med seg sjølv om ikkje utanforskapen han likevel er dømd til, er lettare og meir autentisk å leve med blant dei grå nerdane.

Kven skal vi vere som menneske oppi alt dette? Det er både spennande, morosamt og skakande å følge Wessel på ferda gjennom dette landskapet.

Meyer har eit kosteleg språk, eit riksmålsnært norsk med obligatorisk mange omvegar; ein skal flotte seg litt undervegs fram mot poenget. Høgtflygande blir det derimot aldri. Observasjonsevna er skarp. Tanken er god. Framføringa framifrå.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Jonas Hansen Meyer:

Nachspielet til Lippmann etter juleballet på Midtstuen skole, 1998

Tiden

I mi skuletid delte vi elevane inn i «sossar» og «frikar». Sossane gjekk i 80-talets rosa, uformelege genserar og neonfarga leggvarmarar og pulsvantar, dei høyrde på Wham og Modern Talking; frikarane gjekk i fillete dongerijakker som var rivna bak og lappa med sikringsnåler, og der det stod slikt som «The Doors» og «Pink Floyd» skrive med sprittusj rett på stoffet.

Debutant Jonas Hansen Meyer er fødd elleve år etter bokmeldaren, og hovudpersonen hans, Wessel, deler flokken inn i «nerdar» og «dei populære». Forskjellen er ikkje så stor.

Riksmåls-Noreg

For det finst likevel ei inndeling. Det sosiale livet i skuleåra er ugjenkalleleg definert av kor ein plasserer seg, ikkje minst blir plassert, og det er vanskeleg å kome seg ut av kategorien ved eiga hjelp. Dermed er denne romanen sår og brutal, om han aldri så mykje er ei munter og syrleg forteljing om ungdoms ibuande faenskap.

Som tittelen viser, er vi på Midstuen skole i 1998. I dette Oslo vest-miljøet, opp mot Holmenkollåsen, finn vi dei populære klysene Holck og Ålen, og Ulrikke og Michaela; gutane blir omtala med etternamn og jentene med førenamn. Slik skal det vere i Riksmåls-Noreg. Hovudpersonen Wessel har òg eit namn som kling av status, men han finn seg sjølv i gruppa «nesten-populær», der han eigentleg heng med nerden Georg og dei heilt uviktige jentene Lisa S. og «hennes grågensrede venninne», men aspirerer til å bli tatt opp blant dei populære.

«Man kan si og mene at en nerd eller en nesten-populær er like mye verdt som en populær, man kan ha alle slags ideer om menneskeverd og kjærlighet, men hierarkiet er ikke basert på menneskeverd.»

Forteljinga er skriven som eit brev til sonen, som så langt er «en rå klump med slim i magen til moren din», men som skal få opne brevet på 13-årsdagen. Faren skriv inngåande om strukturar i eigen skuleoppvekst, om kor livsviktig det kan vere å bli invitert til eit nachspiel. Han skriv at han vaks opp i ei tid då det kulaste uttrykket var «Hvem bryr seg». Han gjettar seg fabulerande til korleis det vil bli for sonen, men sjølv om sonen ikkje vil sende noko så analogt som lappar i timen, vil han ha behov for å kommunisere med medelevane bak ryggen til læraren.

Den etiske drøftinga

Dermed startar eg også denne bokmeldinga med mi eiga erfaring, for er det noko vi alle veit, så er det at ungdommen alt for dei gamle grekarane innebar noko konstant, sjølv om konteksten og tida endrar seg. Ungdommen er i opprør, dei veit alt best og treng ikkje konferere med nokon, og dei knuffar seg til sosiale posisjonar. Samstundes er dei alle ulike. Det finst berre ikkje ein vanskelegare periode i livet å vere ulik på.

I tillegg til det såre i at Wessel prøver så hardt å bli likt av «dei rette», kjem det substansielle parti der han drøftar med seg sjølv om ikkje utanforskapen han likevel er dømd til, er lettare og meir autentisk å leve med blant dei grå nerdane.

Kven skal vi vere som menneske oppi alt dette? Det er både spennande, morosamt og skakande å følge Wessel på ferda gjennom dette landskapet.

Meyer har eit kosteleg språk, eit riksmålsnært norsk med obligatorisk mange omvegar; ein skal flotte seg litt undervegs fram mot poenget. Høgtflygande blir det derimot aldri. Observasjonsevna er skarp. Tanken er god. Framføringa framifrå.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Foto: Susana Vera / Reuters / NTB

Samfunn

Prisen for det ville vêret

I forsikringsbransjen er det langt mellom klimaskeptikarane.

Per Anders Todal
Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Foto: Susana Vera / Reuters / NTB

Samfunn

Prisen for det ville vêret

I forsikringsbransjen er det langt mellom klimaskeptikarane.

Per Anders Todal
Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.

Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.

Foto: Frederik Ringnes / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Husforsikring i hardt vêr

Kan klimaendringane føre til at også norske heimar blir umoglege å forsikre?

Folkerørsla for lokalsjukehusa demonstrerer mot helseføretakmodellen utanfor Stortinget i 2017.

Folkerørsla for lokalsjukehusa demonstrerer mot helseføretakmodellen utanfor Stortinget i 2017.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
PerVaglum

Vestre må avslutte konflikter og beklage

«Svært mange av de 300.000 som jobber i Helse-
vesenet, merker daglig følgene av Helseforetaks-
modellen som nå videreføres av Ap og Sp.»

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Tid for realitetsorientering

Valet av Donald Trump til president er ikkje noka tilfeldig ulukke, men ei fylgje av dårleg politisk handverk gjennom lang tid.

Stemninga på valmøtet i Salem var ikkje sint, men fandenivaldsk og sjølvsikker.

Stemninga på valmøtet i Salem var ikkje sint, men fandenivaldsk og sjølvsikker.

Foto: Ida Lødemel Tvedt

Samfunn

Hjarte for huset

NEW YORK: Valnatta i New York kjendest som eit antiklimaks etter ei veke på reise i det som alt høyrdest ut som Trumps Amerika.

Ida Lødemel Tvedt
Stemninga på valmøtet i Salem var ikkje sint, men fandenivaldsk og sjølvsikker.

Stemninga på valmøtet i Salem var ikkje sint, men fandenivaldsk og sjølvsikker.

Foto: Ida Lødemel Tvedt

Samfunn

Hjarte for huset

NEW YORK: Valnatta i New York kjendest som eit antiklimaks etter ei veke på reise i det som alt høyrdest ut som Trumps Amerika.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis