Imperiebyggjaren
I 404 f.Kr. tapte Athen krigen mot Sparta, demokratiet vart avskaffa og makta overteken av ein junta, dei såkalla tretti tyrannane.
Kyros’ grav er eit viktig symbol på det førislamske Iran og difor på landets kulturelle eigenart. Her har sjahens troppar teke oppstilling kring monumentet under feiringa av 2500-årsjubileet i 1971.
Foto: AP /NTB
Sakprosa
Xenofon:
Kyropedia – Den ideelle hersker
Til norsk ved Bente Lassen
Gyldendal
Etter eit år vart tyrannane styrta og demokratiet gjenoppretta, og ein reaksjon sette inn. Han råka også miljøet kring Sokrates, ikkje utan grunn. Sokrates tiltrekte seg unge aristokratar som gjerne kunne tenke seg eit anna styresett, og diskuterte alternativ med dei. Sjølv om han ikkje støtta tyrannane, fekk han folkemeininga mot seg i ein slik mon at han til slutt vart dømd til å drikke gift, mens mange av elevane hans drog i eksil.
Aristokratisk
Mellom dei var Xenofon, ein ung aristokrat med sans for filosofi, men òg for hestar, jakt og våpen. Han verva seg i hæren til ein persisk tronpretendent. Dei tapte det avgjerande slaget, men den greske leigehæren klarte å ta seg heilskinna heim gjennom fiendelandet. Xenofons mest kjende bok, Anabasis, er forteljinga om dette tilbaketoget.
Etter dette drog Xenofon til Sparta, der han gjorde karriere som yrkesoffiser og skaffa seg eit landgods der han kunne vere i fred og skrive bøker. Sparta var ein militærstat og hadde knapt noko intellektuelt liv, men var likevel viktig for athenske intellektuelle, for her fanst det eit reelt eksisterande aristokrati som prova at eit anna samfunn var mogleg. Sidan spartanarane sjølve ikkje skreiv noko, er den viktigaste kjelda til dette samfunnet Xenofons bok om statsforfatninga i Sparta.
Kyropedía er ein biografi over Kyros, grunnleggjaren av det persiske storriket. Tittelen tyder «Kyros’ oppseding», på gresk paideia, men det meste av boka handlar om Kyros’ bedrifter som vaksen. Det var Kyros som erobra Babylon i 539 og lét jødane vende heim frå det babylonske fangenskapet, og riket hans varte i to hundre år.
Retorisk
Xenofon skriv altså om ting som ligg meir enn 150 år tilbake i tid, og kjeldene var truleg skrale. Meir enn ein verkeleg biografi må dette lesast som eit verk om «den ideelle hersker», slik den norske utgåva har fått som tittel. Dette er dimed noko så moderne som ei handbok i leiing, som syner korleis den ideelle leiaren skal opptre. Den forteljande forma gjev rom for å utvikle idear om ulike emne, og i Kyropedia finn ein tankar om statskunst og krigskunst, leiarskap og retorikk, utan noka systematisk form.
Slik sett har verket mykje til sams med Platons dialogar, og som Platon nyttar Xenofon både talar og dialogar. Desse er ikkje historiske dokumente, dei fortel ikkje kva persarane sa for 150 år sidan, men uttrykker Xenofons eigne tankar og tolkingar. Her følgjer han i same spor som læremeisteren sin, historikaren Tukydid.
Difor kan vi også sjå at Xenofon lèt aktørane opptre og uttrykke seg som grekarar. Når kongen av Armenia forsøker å gjere seg uavhengig av persarane og vert teken til fange av Kyros, tek sonen hans ordet, og i ein lang dialog overtalar han Kyros til å la faren behalde ikkje berre livet, men også makta. Denne dialogen er ei retorisk oppvisning i kunsten å gjere ei dårleg sak god, slik dei greske sofistane på Xenofons tid var kjende for å vere ekspertar i.
Utopisk
Xenofon demoniserer ikkje persarane, men han syner heller ikkje nokon stor vilje til å setje seg inn i det framande ved kulturen deira. Det persiske samfunnet vert i staden framstilt som ein aristokratisk kasernestat etter mønster av Sparta, og persarane vert eit middel til å diskutere korleis staten bør leiast, til å halde fram sosiale ideal og allmenne moralske poeng.
Til dømes framhevar Xenofon at dei gamle persarane vann seg eit storrike fordi dei var nøysame og måtehaldne, mens derimot rike folkeslag som ikkje vil anna enn å nyte livet, kjem til å verte erobra av andre. Det er eit poeng vi også finn hos Herodot: Her er det grekarane som vinn fordi dei er eit hardbarka folkeferd, mens persarane tapar fordi dei er vortne korrupte og dekadente.
Xenofon står i byrjinga av ein tradisjon for å bruke skildringar av reiser og framande land som middel til å kritisere sitt eige samfunn. Det er ein tradisjon vi finn att i til dømes Thomas Mores Utopia, Montesqieus Persiske brev og Holbergs Niels Klim, og ikkje minst er Kyropedia eit viktig førebilete for Machiavellis Fyrsten.
Utmerkt omsetjing
Bente Lassen, som før har omsett historikarar som Josefus og Polybius, har gjort eit utmerkt arbeid denne gongen også, og eit viktig arbeid. Sjølvsagt finst det engelske omsetjingar ein kan ty til, men nordmenn er ikkje så gode i engelsk som dei trur. Sjølv om ein les moderne engelske tekstar utan problem, oppdagar ein at i omsetjingar legg det framande språket seg som eit ekstra filter mellom ein sjølv og originalen. For at klassiske bokverk skal kunne spele ei rolle i norsk kultur, treng vi dei på vårt eige språk.
Gjert Vestrheim
Gjert Vestrheim er professor i klassiske fag ved Universitetet i Bergen.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Xenofon:
Kyropedia – Den ideelle hersker
Til norsk ved Bente Lassen
Gyldendal
Etter eit år vart tyrannane styrta og demokratiet gjenoppretta, og ein reaksjon sette inn. Han råka også miljøet kring Sokrates, ikkje utan grunn. Sokrates tiltrekte seg unge aristokratar som gjerne kunne tenke seg eit anna styresett, og diskuterte alternativ med dei. Sjølv om han ikkje støtta tyrannane, fekk han folkemeininga mot seg i ein slik mon at han til slutt vart dømd til å drikke gift, mens mange av elevane hans drog i eksil.
Aristokratisk
Mellom dei var Xenofon, ein ung aristokrat med sans for filosofi, men òg for hestar, jakt og våpen. Han verva seg i hæren til ein persisk tronpretendent. Dei tapte det avgjerande slaget, men den greske leigehæren klarte å ta seg heilskinna heim gjennom fiendelandet. Xenofons mest kjende bok, Anabasis, er forteljinga om dette tilbaketoget.
Etter dette drog Xenofon til Sparta, der han gjorde karriere som yrkesoffiser og skaffa seg eit landgods der han kunne vere i fred og skrive bøker. Sparta var ein militærstat og hadde knapt noko intellektuelt liv, men var likevel viktig for athenske intellektuelle, for her fanst det eit reelt eksisterande aristokrati som prova at eit anna samfunn var mogleg. Sidan spartanarane sjølve ikkje skreiv noko, er den viktigaste kjelda til dette samfunnet Xenofons bok om statsforfatninga i Sparta.
Kyropedía er ein biografi over Kyros, grunnleggjaren av det persiske storriket. Tittelen tyder «Kyros’ oppseding», på gresk paideia, men det meste av boka handlar om Kyros’ bedrifter som vaksen. Det var Kyros som erobra Babylon i 539 og lét jødane vende heim frå det babylonske fangenskapet, og riket hans varte i to hundre år.
Retorisk
Xenofon skriv altså om ting som ligg meir enn 150 år tilbake i tid, og kjeldene var truleg skrale. Meir enn ein verkeleg biografi må dette lesast som eit verk om «den ideelle hersker», slik den norske utgåva har fått som tittel. Dette er dimed noko så moderne som ei handbok i leiing, som syner korleis den ideelle leiaren skal opptre. Den forteljande forma gjev rom for å utvikle idear om ulike emne, og i Kyropedia finn ein tankar om statskunst og krigskunst, leiarskap og retorikk, utan noka systematisk form.
Slik sett har verket mykje til sams med Platons dialogar, og som Platon nyttar Xenofon både talar og dialogar. Desse er ikkje historiske dokumente, dei fortel ikkje kva persarane sa for 150 år sidan, men uttrykker Xenofons eigne tankar og tolkingar. Her følgjer han i same spor som læremeisteren sin, historikaren Tukydid.
Difor kan vi også sjå at Xenofon lèt aktørane opptre og uttrykke seg som grekarar. Når kongen av Armenia forsøker å gjere seg uavhengig av persarane og vert teken til fange av Kyros, tek sonen hans ordet, og i ein lang dialog overtalar han Kyros til å la faren behalde ikkje berre livet, men også makta. Denne dialogen er ei retorisk oppvisning i kunsten å gjere ei dårleg sak god, slik dei greske sofistane på Xenofons tid var kjende for å vere ekspertar i.
Utopisk
Xenofon demoniserer ikkje persarane, men han syner heller ikkje nokon stor vilje til å setje seg inn i det framande ved kulturen deira. Det persiske samfunnet vert i staden framstilt som ein aristokratisk kasernestat etter mønster av Sparta, og persarane vert eit middel til å diskutere korleis staten bør leiast, til å halde fram sosiale ideal og allmenne moralske poeng.
Til dømes framhevar Xenofon at dei gamle persarane vann seg eit storrike fordi dei var nøysame og måtehaldne, mens derimot rike folkeslag som ikkje vil anna enn å nyte livet, kjem til å verte erobra av andre. Det er eit poeng vi også finn hos Herodot: Her er det grekarane som vinn fordi dei er eit hardbarka folkeferd, mens persarane tapar fordi dei er vortne korrupte og dekadente.
Xenofon står i byrjinga av ein tradisjon for å bruke skildringar av reiser og framande land som middel til å kritisere sitt eige samfunn. Det er ein tradisjon vi finn att i til dømes Thomas Mores Utopia, Montesqieus Persiske brev og Holbergs Niels Klim, og ikkje minst er Kyropedia eit viktig førebilete for Machiavellis Fyrsten.
Utmerkt omsetjing
Bente Lassen, som før har omsett historikarar som Josefus og Polybius, har gjort eit utmerkt arbeid denne gongen også, og eit viktig arbeid. Sjølvsagt finst det engelske omsetjingar ein kan ty til, men nordmenn er ikkje så gode i engelsk som dei trur. Sjølv om ein les moderne engelske tekstar utan problem, oppdagar ein at i omsetjingar legg det framande språket seg som eit ekstra filter mellom ein sjølv og originalen. For at klassiske bokverk skal kunne spele ei rolle i norsk kultur, treng vi dei på vårt eige språk.
Gjert Vestrheim
Gjert Vestrheim er professor i klassiske fag ved Universitetet i Bergen.
Bente Lassen har gjort eit utmerkt arbeid denne gongen også.
Fleire artiklar
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.
Foto: Anne-Line Aaslund
«Moren» og søstrene hennar
Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.
Metodeskuggespel med filter
Yanyas tredje album er innovervendt og lite oppsiktsvekkjande.
Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.
Foto: Henrik Laurvik / NTB
Personleg rapport om SV
Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.