JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

I industriens etterklang

Nicolas Mathieu teiknar eit godt portrett av ein fransk småby der fint lite skjer etter at fabrikken er nedlagd.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nicolas Mathieu fekk den franske litteraturprisen Goncourt 2018 for romanen som no er komen i norsk utgåve.

Nicolas Mathieu fekk den franske litteraturprisen Goncourt 2018 for romanen som no er komen i norsk utgåve.

Foto: Bertrand Jamot

Nicolas Mathieu fekk den franske litteraturprisen Goncourt 2018 for romanen som no er komen i norsk utgåve.

Nicolas Mathieu fekk den franske litteraturprisen Goncourt 2018 for romanen som no er komen i norsk utgåve.

Foto: Bertrand Jamot

3589
20190614
3589
20190614

Roman

Nicolas Mathieu:

Og slik er det også med deres barn

Omsett av Henninge M. Solberg
Gyldendal

Fleire har brukt vendinga «Frå industrikultur til kulturindustri», for eksempel om Odda, då byen gjekk frå å vere ein industristad til å huse eit årleg litteratursymposium. Strukturen i vendinga blir i retorikken kalla ein kiasme: Ein spegelvender setningsledd og legg gjennom det ei ekstra tyngd, eller eleganse, i utsegna. Det er jo så flott med alt som går opp.

Men i Nicolas Mathieus roman Og slik er det også med deres barn går det ikkje opp. Etter at fabrikken er lagd ned i den vesle byen i Aust-Frankrike, kjem det ikkje aktivitetar eller satsingar i staden, og ungdommane som veks opp i 1980- og 90-åra, subbar, kvervlar og skjenar rundt i eit slags søvnig-aggressivt ingenting. Det er som å seie: «Frå industrikultur til – ?» Lufta går ut av retoriske eller matematiske konstruksjonar som misser eit ledd, som misser balansen sin. Desse ungdommane lever nettopp i ein slik ubalanse, økonomisk, sosialt og identitetsmessig.

Baywatch og Converse

Mathieu er ikkje nokon undertekstens forfattar, her kjem det meste i klårtekst: «Etter at jernindustrien hadde takket for seg, var ikke arbeiderne stort mer verdt enn konfetti. Massene og fellesskapet kunne seile sin egen sjø. Dette var individets, de midlertidige ansettelsenes, isolasjonens tidsalder.» Ein viss optimisme er å spore når dei prøver å setje i gang med minigolf og sykkelstiar for turistar, men det blir komisk når ein tenker på kor lite akkurat det har å seie for ungdommane.

Anthony er ein slags hovudperson, men vi følgjer også andre frå krinsen hans frå 1992, då Anthony er 14 år, til 1998 – dei formande åra, då ein skal finne ut av seg sjølv og andre, av verda, av framtida. Somme skal ikkje komme ut av småkåra dei sjølve kjem frå, andre får ei openberring og slår overraskande inn på den akademiske vegen. Enno lever dei i ein stillstand der dei må skape rørsle sjølv. Av og til finn dei på konstruktive aktivitetar, andre gonger endar det opp med steling eller kvesting. Dei ressurssvake foreldra masar og kjeftar og er dårlege førebilde, og det er både «storskaller» og «araberjævler» å sjå opp for.

På mange vis kan ein kalle oppvekstromanen ein Beatles på fransk, men med djupare politisk alvor og betydeleg større innslag av vald. Her er òg tidsmarkørar, som dei tekniske innrettingane Walkman og VHS, TV-serien Baywatch, bandet Depeche Mode, Converse-sko og den obligatoriske yuccapalmen. Markørane kan somme tider verke påklistra, men glid som regel naturleg inn i handlinga.

Kvalitet

Om Mathieu talar i klårtekst, hindrar det han ikkje i å vere litterær: «I denne halvdøde byen, som pa° et merkelig vis la° og vaklet i en a°sside og under en bro, suste Anthony av ga°rde, sitrende, sa° ung at det ikke var til a° holde ut.» Eller oppfinnsam: «Og hun var egentlig nødt til a° se bra ut na° som den grusomt nye belgieren satt der med den helt usaklig tynne kroppen sin.» Så fekk også Mathieu den prestisjetunge Goncourt-prisen for Og slik er det også med deres barn i 2018.

Henninge M. Solberg har omsett romanen til eit passe slangprega norsk. Det bikkar ikkje over og blir parodisk, og vi lever kanskje betre med former som «brøyt», «kløyp» og «strøyk» enn den meir klisjéfylte «Hallå på’ræ»-slangen.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Nicolas Mathieu:

Og slik er det også med deres barn

Omsett av Henninge M. Solberg
Gyldendal

Fleire har brukt vendinga «Frå industrikultur til kulturindustri», for eksempel om Odda, då byen gjekk frå å vere ein industristad til å huse eit årleg litteratursymposium. Strukturen i vendinga blir i retorikken kalla ein kiasme: Ein spegelvender setningsledd og legg gjennom det ei ekstra tyngd, eller eleganse, i utsegna. Det er jo så flott med alt som går opp.

Men i Nicolas Mathieus roman Og slik er det også med deres barn går det ikkje opp. Etter at fabrikken er lagd ned i den vesle byen i Aust-Frankrike, kjem det ikkje aktivitetar eller satsingar i staden, og ungdommane som veks opp i 1980- og 90-åra, subbar, kvervlar og skjenar rundt i eit slags søvnig-aggressivt ingenting. Det er som å seie: «Frå industrikultur til – ?» Lufta går ut av retoriske eller matematiske konstruksjonar som misser eit ledd, som misser balansen sin. Desse ungdommane lever nettopp i ein slik ubalanse, økonomisk, sosialt og identitetsmessig.

Baywatch og Converse

Mathieu er ikkje nokon undertekstens forfattar, her kjem det meste i klårtekst: «Etter at jernindustrien hadde takket for seg, var ikke arbeiderne stort mer verdt enn konfetti. Massene og fellesskapet kunne seile sin egen sjø. Dette var individets, de midlertidige ansettelsenes, isolasjonens tidsalder.» Ein viss optimisme er å spore når dei prøver å setje i gang med minigolf og sykkelstiar for turistar, men det blir komisk når ein tenker på kor lite akkurat det har å seie for ungdommane.

Anthony er ein slags hovudperson, men vi følgjer også andre frå krinsen hans frå 1992, då Anthony er 14 år, til 1998 – dei formande åra, då ein skal finne ut av seg sjølv og andre, av verda, av framtida. Somme skal ikkje komme ut av småkåra dei sjølve kjem frå, andre får ei openberring og slår overraskande inn på den akademiske vegen. Enno lever dei i ein stillstand der dei må skape rørsle sjølv. Av og til finn dei på konstruktive aktivitetar, andre gonger endar det opp med steling eller kvesting. Dei ressurssvake foreldra masar og kjeftar og er dårlege førebilde, og det er både «storskaller» og «araberjævler» å sjå opp for.

På mange vis kan ein kalle oppvekstromanen ein Beatles på fransk, men med djupare politisk alvor og betydeleg større innslag av vald. Her er òg tidsmarkørar, som dei tekniske innrettingane Walkman og VHS, TV-serien Baywatch, bandet Depeche Mode, Converse-sko og den obligatoriske yuccapalmen. Markørane kan somme tider verke påklistra, men glid som regel naturleg inn i handlinga.

Kvalitet

Om Mathieu talar i klårtekst, hindrar det han ikkje i å vere litterær: «I denne halvdøde byen, som pa° et merkelig vis la° og vaklet i en a°sside og under en bro, suste Anthony av ga°rde, sitrende, sa° ung at det ikke var til a° holde ut.» Eller oppfinnsam: «Og hun var egentlig nødt til a° se bra ut na° som den grusomt nye belgieren satt der med den helt usaklig tynne kroppen sin.» Så fekk også Mathieu den prestisjetunge Goncourt-prisen for Og slik er det også med deres barn i 2018.

Henninge M. Solberg har omsett romanen til eit passe slangprega norsk. Det bikkar ikkje over og blir parodisk, og vi lever kanskje betre med former som «brøyt», «kløyp» og «strøyk» enn den meir klisjéfylte «Hallå på’ræ»-slangen.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Mathieu er ikkje nokon undertekstens forfattar, her kjem det meste i klårtekst.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Foto: Netti Habel

MusikkMeldingar

Det som finst, her og no

Beth Gibbons gir ut si første soloplate med eigenkomponerte songar.

Øyvind Vågnes
Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Foto: Netti Habel

MusikkMeldingar

Det som finst, her og no

Beth Gibbons gir ut si første soloplate med eigenkomponerte songar.

Øyvind Vågnes

Foto: Vibeke Ekeland Grønn

Frå sjakkverdaKunnskap
Atle Grønn

«For nokre månader sidan fekk eg eit anonymt tips i posthylla på jobben»

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Foto: Cinemateket

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Søte sommarskrømt

Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis