JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

I fugleperspektiv

Sunniva Vagstad har skrive ein fallskjermroman med oppdrift.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sunniva Vagstad er ingeniør i undervassteknologi og har over 500 fallskjermhopp.

Sunniva Vagstad er ingeniør i undervassteknologi og har over 500 fallskjermhopp.

Foto: Jan Tore Eriksen

Sunniva Vagstad er ingeniør i undervassteknologi og har over 500 fallskjermhopp.

Sunniva Vagstad er ingeniør i undervassteknologi og har over 500 fallskjermhopp.

Foto: Jan Tore Eriksen

3460
20200612
3460
20200612

Roman

Sunniva Vagstad:

Fritt fall

Aschehoug

Elise er 19 år, studerer filosofi i Bergen og bur saman med far sin, Johannes. Han er forfattar, har gitt ut fleire romanar, den kritikarroste debutromanen handla ifølge han sjølv om «kompleksiteten i menneskets iboende destruktivitet». Elise er ikkje sikker på om studievalet filosofi er hennar eige eller farens, og ho vurderer å skifte til matematikk. Faren og Elise har ein god kvardagstone, med ein lett akademisk-nedlatande innarbeidd humor.

Dette er romanscenarioet då dødsbodskapen plutseleg kjem på døra: Bianca, dottera til den tidlegare sambuaren til faren, har døydd i eit basehopp på Voss. Charlotte, den tidlegare sambuaren, kjem inn i livet deira igjen. Heretter blir ting røska opp for romanpersonane og nøsta opp for lesaren.

Ein kime til krim

Det har tydelegvis vore gnissingar mellom både Johannes og Charlotte, og mellom «søstrene» Elise og Bianca, enkelte av ein viss storleik. Det samla bildet av dei involverte blir meir mangfaldig ettersom opprullinga går føre seg. Elise reiser til Voss, eigentleg berre for å hente tinga til Bianca, men blir verande og blir trekt inn i det same fallskjermmiljøet som Bianca var ein del av, og då skjer den same romantekniske rørsla der: Vagstad skildrar først ein slags liketil idyll som deretter slår sprekkar.

Plotet utviklar seg etter kvart – ganske seint, sjangermessig – til ein slags krim, og det som har vore rett spennande å følge fram til no, blir spennande på eit nytt nivå. Det kjennest ikkje pressa på noko vis, men som ein måte å bygge ut personportretta – og sjølvsagt handlinga – ytterlegare på.

Derimot kjennest det som om Vagstad som forfattar har noko til felles med Linda Skomakerstuen, som eg òg ser har fått ein takk i boka. Begge skapar interessante person- og miljøportrett med eit visst skråblikk, der lokale mysterium får spele ei rolle. Skomakerstuen er berre hakket meir klovnete, må seiast.

Langbein og briljans

Debutant Sunniva Vagstad skriv godt og drivande. Styrken hennar er at ho over nesten fire hundre sider held på merksemda vår og gir oss den informasjonen vi treng for å følgje med i den farten ho set opp: Vi skal ikkje berre ned til bakken i kontrollerte former, vi får henge over dei ulike delane av landskapet akkurat lenge nok til at vi forstår kva som skjer. Meir av ein paraglider- eller hangglidertur enn eit fallskjermhopp, slik sett.

Andre gonger skulle eg ønske ho hadde stansa i tide, som her: «Hele livet har jeg hatt en vag forestilling om at før jeg kommer så langt, vil jeg ramle ned i et kaninhull eller inn i et garderobeskap som vil føre meg enten til Eventyrland eller Narnia.» Tenk så mykje meir spennande det hadde vore om ho hadde stansa etter «garderobeskap», og late lesaren kople – eller leite opp – resten sjølv. Og når Elise overhøyrer to som pratar og ikkje sjølv må bli oppdaga, og held på å nyse, blir det vel mykje Langbein over situasjonen.

Men så kjem den observante og humoristiske sida av forfattaren til syne, og heldigvis er det denne delen vi ser klart mest til: «Fra samme område kom en enorm mørkegrønn fallskjerm gående mot meg. Først da den passerte meg, skimtet jeg en liten jente langt inni duken, hun så ut som et offer for en kjøttetende plante.»

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Sunniva Vagstad:

Fritt fall

Aschehoug

Elise er 19 år, studerer filosofi i Bergen og bur saman med far sin, Johannes. Han er forfattar, har gitt ut fleire romanar, den kritikarroste debutromanen handla ifølge han sjølv om «kompleksiteten i menneskets iboende destruktivitet». Elise er ikkje sikker på om studievalet filosofi er hennar eige eller farens, og ho vurderer å skifte til matematikk. Faren og Elise har ein god kvardagstone, med ein lett akademisk-nedlatande innarbeidd humor.

Dette er romanscenarioet då dødsbodskapen plutseleg kjem på døra: Bianca, dottera til den tidlegare sambuaren til faren, har døydd i eit basehopp på Voss. Charlotte, den tidlegare sambuaren, kjem inn i livet deira igjen. Heretter blir ting røska opp for romanpersonane og nøsta opp for lesaren.

Ein kime til krim

Det har tydelegvis vore gnissingar mellom både Johannes og Charlotte, og mellom «søstrene» Elise og Bianca, enkelte av ein viss storleik. Det samla bildet av dei involverte blir meir mangfaldig ettersom opprullinga går føre seg. Elise reiser til Voss, eigentleg berre for å hente tinga til Bianca, men blir verande og blir trekt inn i det same fallskjermmiljøet som Bianca var ein del av, og då skjer den same romantekniske rørsla der: Vagstad skildrar først ein slags liketil idyll som deretter slår sprekkar.

Plotet utviklar seg etter kvart – ganske seint, sjangermessig – til ein slags krim, og det som har vore rett spennande å følge fram til no, blir spennande på eit nytt nivå. Det kjennest ikkje pressa på noko vis, men som ein måte å bygge ut personportretta – og sjølvsagt handlinga – ytterlegare på.

Derimot kjennest det som om Vagstad som forfattar har noko til felles med Linda Skomakerstuen, som eg òg ser har fått ein takk i boka. Begge skapar interessante person- og miljøportrett med eit visst skråblikk, der lokale mysterium får spele ei rolle. Skomakerstuen er berre hakket meir klovnete, må seiast.

Langbein og briljans

Debutant Sunniva Vagstad skriv godt og drivande. Styrken hennar er at ho over nesten fire hundre sider held på merksemda vår og gir oss den informasjonen vi treng for å følgje med i den farten ho set opp: Vi skal ikkje berre ned til bakken i kontrollerte former, vi får henge over dei ulike delane av landskapet akkurat lenge nok til at vi forstår kva som skjer. Meir av ein paraglider- eller hangglidertur enn eit fallskjermhopp, slik sett.

Andre gonger skulle eg ønske ho hadde stansa i tide, som her: «Hele livet har jeg hatt en vag forestilling om at før jeg kommer så langt, vil jeg ramle ned i et kaninhull eller inn i et garderobeskap som vil føre meg enten til Eventyrland eller Narnia.» Tenk så mykje meir spennande det hadde vore om ho hadde stansa etter «garderobeskap», og late lesaren kople – eller leite opp – resten sjølv. Og når Elise overhøyrer to som pratar og ikkje sjølv må bli oppdaga, og held på å nyse, blir det vel mykje Langbein over situasjonen.

Men så kjem den observante og humoristiske sida av forfattaren til syne, og heldigvis er det denne delen vi ser klart mest til: «Fra samme område kom en enorm mørkegrønn fallskjerm gående mot meg. Først da den passerte meg, skimtet jeg en liten jente langt inni duken, hun så ut som et offer for en kjøttetende plante.»

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Debutant Sunniva Vagstad skriv godt og drivande.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis