Hjernen er åleine
Frida Andersens debutroman flyt godt, men er for innovervend.
Frida Andersen (f. 1994) romandebuterer.
Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss
Roman
Frida Andersen
Ingen brå bevegelser
Cappelen Damm
«Husk at du skal leve med deg selv resten av livet, du og deg selv, livet ut, til det ikke er mer liv igjen.» Slik opnar debutromanen til Frida Andersen, Ingen brå bevegelser. Dette er ein uuthaldeleg tanke. Eg og meg, resten av livet! Men så er det jo ikkje berre meg i livet mitt, eg kan kome på opptil fleire andre personar, ja, og så samfunnet, og verda. Andersen ser med denne romanen i litt for stor grad ut til å oversjå denne horisonten.
Overgang og gråsone
Hovudpersonen er ei kvinne i tjueåra, og romanen er bygd opp som hennar tankestraum. Stort sett handlar det om nærleik og distanse i relasjonar ho har til andre, som vener og elskarar. Det handlar òg om alt ein skulle ønske at nokon hadde fortalt ein om vaksenlivet, så ein kunne vore betre førebudd, og det er ein gyldig nok erfaring. Litt i overkant trivielt blir det likevel når eksempla kan vere at du «ikke lenger får billig bussbillett fordi du ikke er student, eller at boligprisene har gått opp, at det ikke lenger er like kult å skryte av russebussen, eller at det aldri var det.»
Som ei dveling ved overgangar i livet har romanen likevel mykje fint å by på, fordi studien er inngåande. Dessutan bringar Andersen nokre interessante og viktige refleksjonar kring kva som er ein «ekte» valdekt, noko som peikar på ein annan overgang, ei gråsone, både i livet og i rettsinstansar. Språkleg likar eg det når det heiter at hovudpersonen er «langsint, langsjalu, langtrist». Debutanten har også ein god flyt i språket, vi driv av garde i tankestraumen. Etter kvart merkar ein seg berre at gjentakingane, som Andersen likar å spinne rundt på nesten fossesk vis, kjem med omtrent dei same intervalla. Dette gjer at det dannar seg eit mønster, ein rytme, og dermed får gjentakingane ein meir statisk klang og funksjon her enn i for eksempel Jon Fosses dynamiske gjentakingar, som følgjer eit meir uføreseieleg mønster. Det er nok urettvist å dra denne samanlikninga, men eg gjorde det.
Halvvegen forsvann
Mest problematisk synest eg likevel det er at romanen er så innovervend. Rett nok er det oss sjølve som står oss nærast i det daglege, ein får vere unnskyldt om ein vender blikket innover. Men her blir det i overkant mykje. Innsikter som dette finst: «Jeg tror det handler mer om at jeg tilbringer så mye tid inne i hodet mitt at jeg glemmer at det finnes en verden der ute også, som handler om andre enn meg.» Men hovudpersonen gjer ikkje noko med innsikta, tar ikkje noko oppgjer. Ho slår mest fast at ho bur inne i hovudet sitt, og då blir det underforstått at skal ein møte henne, får ein komme dit. Lesaren òg. Det kjennest som ein aldri kan møtast på halvvegen, det er tidvis utmattande.
Så når hovudpersonen i Andersens roman tenker: «Det kreves ti tusen timer å bli god på noe, og tenk å bli skikkelig god på å være seg selv», har eg lyst til å seie tilbake: «Tenk å bli skikkelig god til å sjå ting frå ein annans perspektiv. Og kva om det er det som er å vere seg sjølv?»
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Frida Andersen
Ingen brå bevegelser
Cappelen Damm
«Husk at du skal leve med deg selv resten av livet, du og deg selv, livet ut, til det ikke er mer liv igjen.» Slik opnar debutromanen til Frida Andersen, Ingen brå bevegelser. Dette er ein uuthaldeleg tanke. Eg og meg, resten av livet! Men så er det jo ikkje berre meg i livet mitt, eg kan kome på opptil fleire andre personar, ja, og så samfunnet, og verda. Andersen ser med denne romanen i litt for stor grad ut til å oversjå denne horisonten.
Overgang og gråsone
Hovudpersonen er ei kvinne i tjueåra, og romanen er bygd opp som hennar tankestraum. Stort sett handlar det om nærleik og distanse i relasjonar ho har til andre, som vener og elskarar. Det handlar òg om alt ein skulle ønske at nokon hadde fortalt ein om vaksenlivet, så ein kunne vore betre førebudd, og det er ein gyldig nok erfaring. Litt i overkant trivielt blir det likevel når eksempla kan vere at du «ikke lenger får billig bussbillett fordi du ikke er student, eller at boligprisene har gått opp, at det ikke lenger er like kult å skryte av russebussen, eller at det aldri var det.»
Som ei dveling ved overgangar i livet har romanen likevel mykje fint å by på, fordi studien er inngåande. Dessutan bringar Andersen nokre interessante og viktige refleksjonar kring kva som er ein «ekte» valdekt, noko som peikar på ein annan overgang, ei gråsone, både i livet og i rettsinstansar. Språkleg likar eg det når det heiter at hovudpersonen er «langsint, langsjalu, langtrist». Debutanten har også ein god flyt i språket, vi driv av garde i tankestraumen. Etter kvart merkar ein seg berre at gjentakingane, som Andersen likar å spinne rundt på nesten fossesk vis, kjem med omtrent dei same intervalla. Dette gjer at det dannar seg eit mønster, ein rytme, og dermed får gjentakingane ein meir statisk klang og funksjon her enn i for eksempel Jon Fosses dynamiske gjentakingar, som følgjer eit meir uføreseieleg mønster. Det er nok urettvist å dra denne samanlikninga, men eg gjorde det.
Halvvegen forsvann
Mest problematisk synest eg likevel det er at romanen er så innovervend. Rett nok er det oss sjølve som står oss nærast i det daglege, ein får vere unnskyldt om ein vender blikket innover. Men her blir det i overkant mykje. Innsikter som dette finst: «Jeg tror det handler mer om at jeg tilbringer så mye tid inne i hodet mitt at jeg glemmer at det finnes en verden der ute også, som handler om andre enn meg.» Men hovudpersonen gjer ikkje noko med innsikta, tar ikkje noko oppgjer. Ho slår mest fast at ho bur inne i hovudet sitt, og då blir det underforstått at skal ein møte henne, får ein komme dit. Lesaren òg. Det kjennest som ein aldri kan møtast på halvvegen, det er tidvis utmattande.
Så når hovudpersonen i Andersens roman tenker: «Det kreves ti tusen timer å bli god på noe, og tenk å bli skikkelig god på å være seg selv», har eg lyst til å seie tilbake: «Tenk å bli skikkelig god til å sjå ting frå ein annans perspektiv. Og kva om det er det som er å vere seg sjølv?»
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Som ei dveling ved overgangar i livet har romanen mykje fint å by på.
Fleire artiklar
Foto: Seth Wenig / AP / NTB
Eit teikn på frustrasjon
Korkje Trump eller Biden har i røynda full kontroll på auke og fall i inflasjon eller kriminalitet.
Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.
Etterlysing og turné
Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.
Gorm Kallestad / NTB
Studieopptak og skulifisering
Statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning.
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.
Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene
Krigen mellom kjønna
Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.
Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.
Foto: Per Anders Todal
Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha
Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.