JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Heilstøypt

Stein Torleif Bjella fiskar ikkje etter lesarens gunst, men gjett om vi sit på kroken.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Stein Torleif Bjella er musikar og rimsmed. I 2017 debuterte han med ei diktsamling.

Stein Torleif Bjella er musikar og rimsmed. I 2017 debuterte han med ei diktsamling.

Foto: Baard Henriksen

Stein Torleif Bjella er musikar og rimsmed. I 2017 debuterte han med ei diktsamling.

Stein Torleif Bjella er musikar og rimsmed. I 2017 debuterte han med ei diktsamling.

Foto: Baard Henriksen

3295
20211119
3295
20211119

Roman

Stein Torleif Bjella:

Fiskehuset

Oktober

Onkel Ivar Helgesson Aal og nevøen Jon Aslesson Aal er på ei vekes haustfiske. Tilårskomne og skrale Ivar vil at Jon skal ta over fiskevatnet Storsenn, og då lyt han lærast opp. Denne upraktiske musikar-lærar-nevøen må vite noko om systemet å setje garn etter, om naturbalansen, om å ikkje bli for grådig, om gytinga, om korleis lage rakfisk av fangsten, om korleis ro rett, og om kvifor aldri sjekke vêrmeldinga. Etter dagens fiskeøkter på Storsenn sit dei saman i Fiskehuset, ikkje alltid like takksame for kvarandre sitt selskap. Ivar er belærande, Jon nærtakande.

Oversiktleg univers

Romanen til Stein Torleif Bjella vekslar mellom notids- og fortidsplanet. Det er Jon som fortel, og når han ikkje opnar døra for oss inn til Fiskehuset, der karane drikk pulverkaffi og småkjeklar, fortel han om fortida. Om eit par damer han nesten har hatt. Om mor si, og om far Asle, som var bror til Ivar. Om den tredje broren, Torleif.

Det er eit oversiktleg univers Bjella gir oss, ikkje mange personar å halde styr på. Då kan forfattaren til gjengjeld gå tettare på hovudsituasjonen: dei to på haustfiske. Ikkje berre vil Ivar lære Jon om det praktiske knytt til denne staden, han er skamlaus nok til òg å fortelje han eit og anna om musikk: «Ditt spel er utadvendt og kunnskapslaust. Ein forskrekkeleg kombinasjon.»

Når Jon blir fôra med nyttig (og mindre nyttig) informasjon om slekt, fisk eller livet generelt, heiter det ofte: «Skriv ein song om det du, Jon.» Som i: «Mykje heller det enn det vaset du lagar frå før.»

Kan hende ein kan vere einig med Ivar òg, utan å ha høyrt musikken til Jon, men to av titlane heiter «Singel i fylla» og «Aleine på Kafé Vener».

Ivar får trass i alt Jon til å tenke over ting, og Fiskehuset handlar i det store om Jons reaksjonar på og tankar omkring det som hender. Ut kvar dag for å sette garn, for å trekke garn, same situasjonen, men kvar dag er likevel ny i hendingar, vindretning og humør.

Komprimert

Stein Torleif Bjella skriv med stor innsikt i og sympati for personane sine. Den vesle romanen er heilstøypt komponert, har ikkje daudpunkt, sjølv om forfattaren heller ikkje gjer nokre synlege forsøk på å «halde på lesaren», der personane ror og ror og drikk pulverkaffi og pulverkaffi.

I tillegg til komposisjonen handlar det sjølvsagt om språket, som hos Bjella er effektivt og poetisk på same tid. Kor mykje får vi ikkje ut av desse fem orda, om både vêret og den syrleg-skarpe Ivar?: «Ivar myser i lynklart haustvêr.» Og her, kor gamle Ivar fell og dett sidelengs: «Sekken og han låg samanfletta med ungskogen.» Av og til er det plass til humor i all effektiviteten: «Dei tre brørne dreiv mange verksemder. Fyrst starta dei snikkarverkstad. Den brann uforsikra ned. Dei bygde verkstaden opp på ny, før den brann ned att, fullforsikra.»

Det finst ei vending i boka eg skal avstå frå å seie noko om, men sjølv om eg for min del no veit om denne, les eg gjerne romanen på ny fleire gongar. Slik er det når det er ei glede å vere på kvar side.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Stein Torleif Bjella:

Fiskehuset

Oktober

Onkel Ivar Helgesson Aal og nevøen Jon Aslesson Aal er på ei vekes haustfiske. Tilårskomne og skrale Ivar vil at Jon skal ta over fiskevatnet Storsenn, og då lyt han lærast opp. Denne upraktiske musikar-lærar-nevøen må vite noko om systemet å setje garn etter, om naturbalansen, om å ikkje bli for grådig, om gytinga, om korleis lage rakfisk av fangsten, om korleis ro rett, og om kvifor aldri sjekke vêrmeldinga. Etter dagens fiskeøkter på Storsenn sit dei saman i Fiskehuset, ikkje alltid like takksame for kvarandre sitt selskap. Ivar er belærande, Jon nærtakande.

Oversiktleg univers

Romanen til Stein Torleif Bjella vekslar mellom notids- og fortidsplanet. Det er Jon som fortel, og når han ikkje opnar døra for oss inn til Fiskehuset, der karane drikk pulverkaffi og småkjeklar, fortel han om fortida. Om eit par damer han nesten har hatt. Om mor si, og om far Asle, som var bror til Ivar. Om den tredje broren, Torleif.

Det er eit oversiktleg univers Bjella gir oss, ikkje mange personar å halde styr på. Då kan forfattaren til gjengjeld gå tettare på hovudsituasjonen: dei to på haustfiske. Ikkje berre vil Ivar lære Jon om det praktiske knytt til denne staden, han er skamlaus nok til òg å fortelje han eit og anna om musikk: «Ditt spel er utadvendt og kunnskapslaust. Ein forskrekkeleg kombinasjon.»

Når Jon blir fôra med nyttig (og mindre nyttig) informasjon om slekt, fisk eller livet generelt, heiter det ofte: «Skriv ein song om det du, Jon.» Som i: «Mykje heller det enn det vaset du lagar frå før.»

Kan hende ein kan vere einig med Ivar òg, utan å ha høyrt musikken til Jon, men to av titlane heiter «Singel i fylla» og «Aleine på Kafé Vener».

Ivar får trass i alt Jon til å tenke over ting, og Fiskehuset handlar i det store om Jons reaksjonar på og tankar omkring det som hender. Ut kvar dag for å sette garn, for å trekke garn, same situasjonen, men kvar dag er likevel ny i hendingar, vindretning og humør.

Komprimert

Stein Torleif Bjella skriv med stor innsikt i og sympati for personane sine. Den vesle romanen er heilstøypt komponert, har ikkje daudpunkt, sjølv om forfattaren heller ikkje gjer nokre synlege forsøk på å «halde på lesaren», der personane ror og ror og drikk pulverkaffi og pulverkaffi.

I tillegg til komposisjonen handlar det sjølvsagt om språket, som hos Bjella er effektivt og poetisk på same tid. Kor mykje får vi ikkje ut av desse fem orda, om både vêret og den syrleg-skarpe Ivar?: «Ivar myser i lynklart haustvêr.» Og her, kor gamle Ivar fell og dett sidelengs: «Sekken og han låg samanfletta med ungskogen.» Av og til er det plass til humor i all effektiviteten: «Dei tre brørne dreiv mange verksemder. Fyrst starta dei snikkarverkstad. Den brann uforsikra ned. Dei bygde verkstaden opp på ny, før den brann ned att, fullforsikra.»

Det finst ei vending i boka eg skal avstå frå å seie noko om, men sjølv om eg for min del no veit om denne, les eg gjerne romanen på ny fleire gongar. Slik er det når det er ei glede å vere på kvar side.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Stein Torleif Bjella skriv med stor innsikt i og sympati for personane sine.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis