JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Håpefullt hatsk

Jenny Hval er språksterk og inkluderande i romanen Å hate Gud.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jenny Hval skriv både kontrollert og anarkistisk, meiner meldaren.

Jenny Hval skriv både kontrollert og anarkistisk, meiner meldaren.

Foto: Baard Henriksen

Jenny Hval skriv både kontrollert og anarkistisk, meiner meldaren.

Jenny Hval skriv både kontrollert og anarkistisk, meiner meldaren.

Foto: Baard Henriksen

3400
20180824
3400
20180824

Roman

Jenny Hval:

Å hate Gud

Oktober

Tilfella ville at eg skulle lese den siste boka til Jenny Hval på Sørlandet, og etter kvart begynte eg å skule på skjergardsidyllen med dei kvite trehusa, dei tøffande snekkene og milde konsonantane. For Sørlandet får gjennomgå av Hval, slik òg Gud og ein viss type kristendomsutøving får det, i romanen med tittelen Å hate Gud. Dei hatar for eksempel ikkje på Sørlandet, dei hadår. Og det er noko heilt anna, ifølgje Hval.

Ho tar lesaren gjennom ein sørlandsk oppvekst som ikkje er enkel om ein ikkje er like lysande kvit og from som klassekameratane og lærarane. Den kritkvite innstillinga til livet kan òg vere intolerant og fordømmande, viser Hval, og hovudpersonen kler seg i svart og lyttar til svartmetall som ein protest mot dette, noko som òg plasserer henne på utsida av fellesskapen.

Ny nærleik

Men det finst andre fellesskapar, og grunntonen i romanen talar nettopp om fellesskapar mellom menneske og korleis ein kan finne fram til dei. «Det er så mange prikker i verden, og så få av dem som får streker mellom seg, så få tegninger som får en form.» Ho vender seg med jamne mellomrom til eit du, ein lesar, noko som skapar nærleik.

Romanen har inga utprega realistisk form, snarare kan ein betrakte boka som eit musikkstykke, ein fuge, der fleire historier og tema flettar seg i kvarandre. Av og til ligg dei i lag på lag, andre gongar kjem eit tema tilbake og skapar gjenkjenning og dynamikk. Vi ser på internettbruk, undergrunnskultur, naturvitskap, bandfellesskap, på dei framandgjerande skuledagane, på fagtilbod som er like snevre og dogmatiske som sørlandskristendommen. Heile vegen blir handlingar og draumehandlingar skildra som i eit filmmanus. Somme stader kan dette «sjå for deg at»-språket bli monotont, men snart skiftar teksten tone, som om Hval har eit øyre for når det greier seg.

Bøllete forsking

Denne liksom anarkistiske, hemningslause formidlingsforma, der fleire kunstspråk og motiv blir blanda i ei salig røre, er frigjerande og språksterk. For det er ikkje slik at Hval sjølv berre har rota saman noko. Det finst for eksempel ikkje éin skrivefeil i denne såkalla røra. Teksten verkar svært gjennomtenkt, og klokkeklar i meininga, trass i meir surrealistiske parti, som eg gjettar på at Hval sjølv ikkje ser på som surrealisme. Det er berre ein annan måte å seie noko om røyndommen på. Det er søstera til realismen, som toler å stå side om side med slektningen sin. «Fakta og fiksjon tungekysser», heiter det ein stad, noko som understrekar dette fruktbare forholdet.

Ho hevdar òg at det ligg mykje håp i hatet, ikkje minst som grobotn for kunst. Dermed høyrer opposisjon ikkje berre til Gud og kristendommen, men òg til sjølve romanforma, inn under denne argumentasjonen. Og det er stort håp i språket til Hval.

Det opposisjonelle ligg ikkje alltid i det openberre. Ei setning som dette viser det: «Menn i korstog har vi allerede plantet overalt i det vi kaller historien.» Heller ikkje historia som omgrep skal vi utan vidare godta, altså. Romanen til Hval er ei bøllete, tankevekkande, inkluderande og intelligent forskingsferd i tema vi alle har godt av å tenke meir på.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Jenny Hval:

Å hate Gud

Oktober

Tilfella ville at eg skulle lese den siste boka til Jenny Hval på Sørlandet, og etter kvart begynte eg å skule på skjergardsidyllen med dei kvite trehusa, dei tøffande snekkene og milde konsonantane. For Sørlandet får gjennomgå av Hval, slik òg Gud og ein viss type kristendomsutøving får det, i romanen med tittelen Å hate Gud. Dei hatar for eksempel ikkje på Sørlandet, dei hadår. Og det er noko heilt anna, ifølgje Hval.

Ho tar lesaren gjennom ein sørlandsk oppvekst som ikkje er enkel om ein ikkje er like lysande kvit og from som klassekameratane og lærarane. Den kritkvite innstillinga til livet kan òg vere intolerant og fordømmande, viser Hval, og hovudpersonen kler seg i svart og lyttar til svartmetall som ein protest mot dette, noko som òg plasserer henne på utsida av fellesskapen.

Ny nærleik

Men det finst andre fellesskapar, og grunntonen i romanen talar nettopp om fellesskapar mellom menneske og korleis ein kan finne fram til dei. «Det er så mange prikker i verden, og så få av dem som får streker mellom seg, så få tegninger som får en form.» Ho vender seg med jamne mellomrom til eit du, ein lesar, noko som skapar nærleik.

Romanen har inga utprega realistisk form, snarare kan ein betrakte boka som eit musikkstykke, ein fuge, der fleire historier og tema flettar seg i kvarandre. Av og til ligg dei i lag på lag, andre gongar kjem eit tema tilbake og skapar gjenkjenning og dynamikk. Vi ser på internettbruk, undergrunnskultur, naturvitskap, bandfellesskap, på dei framandgjerande skuledagane, på fagtilbod som er like snevre og dogmatiske som sørlandskristendommen. Heile vegen blir handlingar og draumehandlingar skildra som i eit filmmanus. Somme stader kan dette «sjå for deg at»-språket bli monotont, men snart skiftar teksten tone, som om Hval har eit øyre for når det greier seg.

Bøllete forsking

Denne liksom anarkistiske, hemningslause formidlingsforma, der fleire kunstspråk og motiv blir blanda i ei salig røre, er frigjerande og språksterk. For det er ikkje slik at Hval sjølv berre har rota saman noko. Det finst for eksempel ikkje éin skrivefeil i denne såkalla røra. Teksten verkar svært gjennomtenkt, og klokkeklar i meininga, trass i meir surrealistiske parti, som eg gjettar på at Hval sjølv ikkje ser på som surrealisme. Det er berre ein annan måte å seie noko om røyndommen på. Det er søstera til realismen, som toler å stå side om side med slektningen sin. «Fakta og fiksjon tungekysser», heiter det ein stad, noko som understrekar dette fruktbare forholdet.

Ho hevdar òg at det ligg mykje håp i hatet, ikkje minst som grobotn for kunst. Dermed høyrer opposisjon ikkje berre til Gud og kristendommen, men òg til sjølve romanforma, inn under denne argumentasjonen. Og det er stort håp i språket til Hval.

Det opposisjonelle ligg ikkje alltid i det openberre. Ei setning som dette viser det: «Menn i korstog har vi allerede plantet overalt i det vi kaller historien.» Heller ikkje historia som omgrep skal vi utan vidare godta, altså. Romanen til Hval er ei bøllete, tankevekkande, inkluderande og intelligent forskingsferd i tema vi alle har godt av å tenke meir på.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Romanen til
Hval er ei bøllete, tankevekkande, inkluderande og intelligent fors-

kingsferd.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis