Frå fabrikkruinane
Dikt som dyrkar arbeidet og solidariteten blant småkårsfolk.
Lars Ove Seljestad debuterte i 2005 med ein roman som sette omgrepet klassereise på dagsordenen. Sidan har han skrive fleire romanar og diktsamlingar.
Foto: Niklas Lello
DIKT
Lars Ove Seljestad:
Lyden av stein som flyttar seg under vatn
Aschehoug
Lars Olav Seljestad er ute med ny diktbok, med ein nokså lang tittel, Lyden av stein som flyttar seg under vatn. Den førre diktboka hans, Storspring (2013), vart karakterisert som fabrikkdikt.
Årets diktbok har òg fabrikken og fabrikkarbeidet som horisont og grunntone, med dikt som solidariserer seg med småkårsfolket. Her finst naturdikt, dikt om kunst og ei rekkje dikt som borar i eiga historie, som knyter banda bakover, til faren og dermed opphavet i fabrikken og i arbeidarklassen; han er ein «son av den svarte røyken». Det er som om fabrikken er like skuldig i farskapet som den biologisk faren. Difor er det ikkje mogleg å skilje historia om faren og historia om fabrikken. Liv og arbeid er eitt. Smeltinga og omforminga er ein grunnleggjande prosess i desse dikta.
Underliggande krefter
I stor grad handlar dikta om underliggande krefter. Tittelen siktar til ein svak, djup, buldrande og kanskje trugande lyd. Når steinar flyttar seg under vatn, foreinar lydbølgjene og bølgjekreftene seg til ei kraft som kjem nedanfrå, frå under vatnet. Det finst to andre dikt som verkar å meisle ut synet på kva dikting kan vere: «eg vil/ at dikta mine skal vere sterke/ som konsentrert svovelsyre», og ein annan stad heiter det at «dikt skulle vere som syrefabrikkar» der «produksjonsprosessen er det vesentlege». Poeten ønskjer at dikta skal vere farlege, «etsande», og det vert dei fordi sjølve den materielt skapande rørsla i dikta utløyser latent energi. Fabrikkruinane varslar ikkje om undergang for solidariteten og kampen til småkårsfolket, for den personlege og kollektive historia er gyldig og skapar noko nytt.
Sirkulær struktur
Jamvel om dikta syg forråd og bilettilfang frå metallindustrien, frå det som vert rekna som ein tilbakelagt epoke og slik sett kan få skjer av nostalgi for somme, dreier dikta seg om å bryte ut av den ævelege sirkelen og gjentakinga. Diktboka har ein tilsynelatande sirkulær struktur, frå opphavet i byrjinga av boka til den famlande tilbakevendinga i det siste diktet, med tittelen «Heim». Men å kome heim etter lang tid er ikkje det same. «Heim» vert i diktet til noko namnlaust, eller til fleire namn som heile tida forgreinar seg i andre namn.
Slik sett endar det ikkje i nostalgi, men i framtidsprosessen.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Lars Ove Seljestad:
Lyden av stein som flyttar seg under vatn
Aschehoug
Lars Olav Seljestad er ute med ny diktbok, med ein nokså lang tittel, Lyden av stein som flyttar seg under vatn. Den førre diktboka hans, Storspring (2013), vart karakterisert som fabrikkdikt.
Årets diktbok har òg fabrikken og fabrikkarbeidet som horisont og grunntone, med dikt som solidariserer seg med småkårsfolket. Her finst naturdikt, dikt om kunst og ei rekkje dikt som borar i eiga historie, som knyter banda bakover, til faren og dermed opphavet i fabrikken og i arbeidarklassen; han er ein «son av den svarte røyken». Det er som om fabrikken er like skuldig i farskapet som den biologisk faren. Difor er det ikkje mogleg å skilje historia om faren og historia om fabrikken. Liv og arbeid er eitt. Smeltinga og omforminga er ein grunnleggjande prosess i desse dikta.
Underliggande krefter
I stor grad handlar dikta om underliggande krefter. Tittelen siktar til ein svak, djup, buldrande og kanskje trugande lyd. Når steinar flyttar seg under vatn, foreinar lydbølgjene og bølgjekreftene seg til ei kraft som kjem nedanfrå, frå under vatnet. Det finst to andre dikt som verkar å meisle ut synet på kva dikting kan vere: «eg vil/ at dikta mine skal vere sterke/ som konsentrert svovelsyre», og ein annan stad heiter det at «dikt skulle vere som syrefabrikkar» der «produksjonsprosessen er det vesentlege». Poeten ønskjer at dikta skal vere farlege, «etsande», og det vert dei fordi sjølve den materielt skapande rørsla i dikta utløyser latent energi. Fabrikkruinane varslar ikkje om undergang for solidariteten og kampen til småkårsfolket, for den personlege og kollektive historia er gyldig og skapar noko nytt.
Sirkulær struktur
Jamvel om dikta syg forråd og bilettilfang frå metallindustrien, frå det som vert rekna som ein tilbakelagt epoke og slik sett kan få skjer av nostalgi for somme, dreier dikta seg om å bryte ut av den ævelege sirkelen og gjentakinga. Diktboka har ein tilsynelatande sirkulær struktur, frå opphavet i byrjinga av boka til den famlande tilbakevendinga i det siste diktet, med tittelen «Heim». Men å kome heim etter lang tid er ikkje det same. «Heim» vert i diktet til noko namnlaust, eller til fleire namn som heile tida forgreinar seg i andre namn.
Slik sett endar det ikkje i nostalgi, men i framtidsprosessen.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Smeltinga og omforminga er ein grunnleggjande prosess i desse dikta.
Fleire artiklar
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.
Foto: Chess.com
Skandaleduellen
«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).
Klår kulokk
Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.
Gulrotsuppe med eit dryss graslauk og olivenolje.
Foto: Dagfinn Nordbø
Suppehimmelen
«Eg skjønar meg ikkje på kakebakst, for oppskriftene er så biskopstrenge, dei har lite slingringsmon for kreative påhitt.»
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.