JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Frå fabrikkruinane

Dikt som dyrkar arbeidet og solidariteten blant småkårsfolk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Lars Ove Seljestad debuterte i 2005 med ein roman som sette omgrepet klassereise på dagsordenen. Sidan har han skrive fleire romanar og diktsamlingar.

Lars Ove Seljestad debuterte i 2005 med ein roman som sette omgrepet klassereise på dagsordenen. Sidan har han skrive fleire romanar og diktsamlingar.

Foto: Niklas Lello

Lars Ove Seljestad debuterte i 2005 med ein roman som sette omgrepet klassereise på dagsordenen. Sidan har han skrive fleire romanar og diktsamlingar.

Lars Ove Seljestad debuterte i 2005 med ein roman som sette omgrepet klassereise på dagsordenen. Sidan har han skrive fleire romanar og diktsamlingar.

Foto: Niklas Lello

2549
20200306
2549
20200306

DIKT

Lars Ove Seljestad:

Lyden av stein som flyttar seg under vatn

Aschehoug

Lars Olav Seljestad er ute med ny diktbok, med ein nokså lang tittel, Lyden av stein som flyttar seg under vatn. Den førre diktboka hans, Storspring (2013), vart karakterisert som fabrikkdikt.

Årets diktbok har òg fabrikken og fabrikkarbeidet som horisont og grunntone, med dikt som solidariserer seg med småkårsfolket. Her finst naturdikt, dikt om kunst og ei rekkje dikt som borar i eiga historie, som knyter banda bakover, til faren og dermed opphavet i fabrikken og i arbeidarklassen; han er ein «son av den svarte røyken». Det er som om fabrikken er like skuldig i farskapet som den biologisk faren. Difor er det ikkje mogleg å skilje historia om faren og historia om fabrikken. Liv og arbeid er eitt. Smeltinga og omforminga er ein grunnleggjande prosess i desse dikta.

Underliggande krefter

I stor grad handlar dikta om underliggande krefter. Tittelen siktar til ein svak, djup, buldrande og kanskje trugande lyd. Når steinar flyttar seg under vatn, foreinar lydbølgjene og bølgjekreftene seg til ei kraft som kjem nedanfrå, frå under vatnet. Det finst to andre dikt som verkar å meisle ut synet på kva dikting kan vere: «eg vil/ at dikta mine skal vere sterke/ som konsentrert svovelsyre», og ein annan stad heiter det at «dikt skulle vere som syrefabrikkar» der «produksjonsprosessen er det vesentlege». Poeten ønskjer at dikta skal vere farlege, «etsande», og det vert dei fordi sjølve den materielt skapande rørsla i dikta utløyser latent energi. Fabrikkruinane varslar ikkje om undergang for solidariteten og kampen til småkårsfolket, for den personlege og kollektive historia er gyldig og skapar noko nytt.

Sirkulær struktur

Jamvel om dikta syg forråd og bilettilfang frå metallindustrien, frå det som vert rekna som ein tilbakelagt epoke og slik sett kan få skjer av nostalgi for somme, dreier dikta seg om å bryte ut av den ævelege sirkelen og gjentakinga. Diktboka har ein tilsynelatande sirkulær struktur, frå opphavet i byrjinga av boka til den famlande tilbakevendinga i det siste diktet, med tittelen «Heim». Men å kome heim etter lang tid er ikkje det same. «Heim» vert i diktet til noko namnlaust, eller til fleire namn som heile tida forgreinar seg i andre namn.

Slik sett endar det ikkje i nostalgi, men i framtidsprosessen.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DIKT

Lars Ove Seljestad:

Lyden av stein som flyttar seg under vatn

Aschehoug

Lars Olav Seljestad er ute med ny diktbok, med ein nokså lang tittel, Lyden av stein som flyttar seg under vatn. Den førre diktboka hans, Storspring (2013), vart karakterisert som fabrikkdikt.

Årets diktbok har òg fabrikken og fabrikkarbeidet som horisont og grunntone, med dikt som solidariserer seg med småkårsfolket. Her finst naturdikt, dikt om kunst og ei rekkje dikt som borar i eiga historie, som knyter banda bakover, til faren og dermed opphavet i fabrikken og i arbeidarklassen; han er ein «son av den svarte røyken». Det er som om fabrikken er like skuldig i farskapet som den biologisk faren. Difor er det ikkje mogleg å skilje historia om faren og historia om fabrikken. Liv og arbeid er eitt. Smeltinga og omforminga er ein grunnleggjande prosess i desse dikta.

Underliggande krefter

I stor grad handlar dikta om underliggande krefter. Tittelen siktar til ein svak, djup, buldrande og kanskje trugande lyd. Når steinar flyttar seg under vatn, foreinar lydbølgjene og bølgjekreftene seg til ei kraft som kjem nedanfrå, frå under vatnet. Det finst to andre dikt som verkar å meisle ut synet på kva dikting kan vere: «eg vil/ at dikta mine skal vere sterke/ som konsentrert svovelsyre», og ein annan stad heiter det at «dikt skulle vere som syrefabrikkar» der «produksjonsprosessen er det vesentlege». Poeten ønskjer at dikta skal vere farlege, «etsande», og det vert dei fordi sjølve den materielt skapande rørsla i dikta utløyser latent energi. Fabrikkruinane varslar ikkje om undergang for solidariteten og kampen til småkårsfolket, for den personlege og kollektive historia er gyldig og skapar noko nytt.

Sirkulær struktur

Jamvel om dikta syg forråd og bilettilfang frå metallindustrien, frå det som vert rekna som ein tilbakelagt epoke og slik sett kan få skjer av nostalgi for somme, dreier dikta seg om å bryte ut av den ævelege sirkelen og gjentakinga. Diktboka har ein tilsynelatande sirkulær struktur, frå opphavet i byrjinga av boka til den famlande tilbakevendinga i det siste diktet, med tittelen «Heim». Men å kome heim etter lang tid er ikkje det same. «Heim» vert i diktet til noko namnlaust, eller til fleire namn som heile tida forgreinar seg i andre namn.

Slik sett endar det ikkje i nostalgi, men i framtidsprosessen.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Smeltinga og omforminga er ein grunnleggjande prosess i desse dikta.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis