JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Fortid til ettertida

Kristian Klausen skriv rikt og tankevekkande om to menneske som på ulikt vis går og ber på seg sjølv.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kristian Klausen debuterte med ei novellesamling i 2008 og har vore nominert i fleire priskategoriar for romanane sine.

Kristian Klausen debuterte med ei novellesamling i 2008 og har vore nominert i fleire priskategoriar for romanane sine.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

Kristian Klausen debuterte med ei novellesamling i 2008 og har vore nominert i fleire priskategoriar for romanane sine.

Kristian Klausen debuterte med ei novellesamling i 2008 og har vore nominert i fleire priskategoriar for romanane sine.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

3595
20220304
3595
20220304

Roman

Kristian Klausen:

Den lille mannen fra Argentina

Cappelen Damm

Seier vi noko uheldig til ein person i ein tankelaus augneblink, kan skamkjensla bli verande i fleire år etterpå. Har vi verkeleg gjort ein annan ille, aukar skamma til skuldkjensle. Det er menneskeleg å kjenne at dette er mykje å bere på, dermed òg å gjere forsøk på å justere hendinga i etterkant: Var det no det eg sa, eller sa eg kanskje noko litt anna? Det handlar om å få fred for heimsøkinga ei lita stund, ein jo skal leve med det ein har gjort òg.

Møter i blokka

I tilfellet Richard Borch er det snakk om litt andre dimensjonar. Våren 1960 kjem han til Drammen med dette dekknamnet. I røynda er han den ettersøkte krigsforbrytaren Adolf Eichmann, obersturmbannführer i SS, som hadde ansvar for logistikken rundt jødetransportane. Dette er siste del i Kristian Klausens kontrafaktiske trilogi der han tidlegare har flytta både bildekunstnaren Mark Rothko og den jødiske dagbokskrivaren Anne Frank til Drammen for å studere dei og historia deira i nye omgivnader.

I Klausens versjon begynner Borch, for å kalle han det, som nattevakt på papirfabrikken. I blokka der han har flytta inn, bur Martha Dreyer, som han innleier eit forhold til. Martha er enke, tidlegare sjukepleiar, ho har gitt ut nokre dikt- og novellesamlingar. Ho anar ingen ting om bakgrunnen til Borch, berre kjenner på seg at det er noko løyndomsfullt over han.

Dei to lever kvart sitt vaksne liv, men søker saman for nærleik og nyting. Gjennom det seksuelle forholdet til Martha opnar det seg noko i Borch, han tumlar meir og meir med tvil og skuldkjensle. «Så lenge han greide å være avstumpet, var han i full harmoni med verden.»

Rett og gale

Kristian Klausen gir lesaren eit fint ytre og indre bilde av dei to hovudpersonane. Korleis dei kler seg, gatene dei går i, butikkar dei oppsøker, menneske dei møter, kafear dei sit på – alle desse kulissane og rekvisittane er med på å fortelje kven dei er. For å få tilgang til deira indre treng vi at forfattaren røper dei meir eksplisitt.

Vi får høyre Borchs indre diskusjon om kor gale det eigentleg var, det han har gjort. Han hadde jo berre vore ein kontorfullmektig, og dei det hadde gått ut over, var trass alt fiendane i ein krig. Han likar å lese Maigret-bøker fordi forfattaren Georges Simenon med desse hevdar at kven som helst kan bli kriminell, det handlar berre om omstende. På den andre sida går Borch over kyrkjegarden og lurer på kor mange han har sendt i døden, i forhold til talet som ligg her. Om det nokon gong vil vere mogleg å gjere opp for seg.

Klausen lar dei to personane sine undersøke kva som er rett og gale, når ein skal kjenne skam og skuld, og når ein helst ikkje skal det. Det kjem fram at Borch tidlegare har skrive eit forsvarsskriv på 60 sider, i tilfelle han skulle få bruk for det i ein rettssal. Samstundes får vi vite at Martha har opplevd noko smerteleg i ungdommen som ho aldri hadde kome over, aldri heller skrive om. Var det derfor ho ikkje skreiv om noko anna tungt heller, men likte å skrive «fine» noveller?

Det kan altså vere at det er ei tid for å behandle inngripande ting i skrift, skal ein vekse som menneske og kunstnar. Andre gonger kan ein kanskje ikkje vekse som menneske utan å avstå frå å skrive, frå å forklare seg. Det er ikkje alt som lar seg justere i ettertid.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Kristian Klausen:

Den lille mannen fra Argentina

Cappelen Damm

Seier vi noko uheldig til ein person i ein tankelaus augneblink, kan skamkjensla bli verande i fleire år etterpå. Har vi verkeleg gjort ein annan ille, aukar skamma til skuldkjensle. Det er menneskeleg å kjenne at dette er mykje å bere på, dermed òg å gjere forsøk på å justere hendinga i etterkant: Var det no det eg sa, eller sa eg kanskje noko litt anna? Det handlar om å få fred for heimsøkinga ei lita stund, ein jo skal leve med det ein har gjort òg.

Møter i blokka

I tilfellet Richard Borch er det snakk om litt andre dimensjonar. Våren 1960 kjem han til Drammen med dette dekknamnet. I røynda er han den ettersøkte krigsforbrytaren Adolf Eichmann, obersturmbannführer i SS, som hadde ansvar for logistikken rundt jødetransportane. Dette er siste del i Kristian Klausens kontrafaktiske trilogi der han tidlegare har flytta både bildekunstnaren Mark Rothko og den jødiske dagbokskrivaren Anne Frank til Drammen for å studere dei og historia deira i nye omgivnader.

I Klausens versjon begynner Borch, for å kalle han det, som nattevakt på papirfabrikken. I blokka der han har flytta inn, bur Martha Dreyer, som han innleier eit forhold til. Martha er enke, tidlegare sjukepleiar, ho har gitt ut nokre dikt- og novellesamlingar. Ho anar ingen ting om bakgrunnen til Borch, berre kjenner på seg at det er noko løyndomsfullt over han.

Dei to lever kvart sitt vaksne liv, men søker saman for nærleik og nyting. Gjennom det seksuelle forholdet til Martha opnar det seg noko i Borch, han tumlar meir og meir med tvil og skuldkjensle. «Så lenge han greide å være avstumpet, var han i full harmoni med verden.»

Rett og gale

Kristian Klausen gir lesaren eit fint ytre og indre bilde av dei to hovudpersonane. Korleis dei kler seg, gatene dei går i, butikkar dei oppsøker, menneske dei møter, kafear dei sit på – alle desse kulissane og rekvisittane er med på å fortelje kven dei er. For å få tilgang til deira indre treng vi at forfattaren røper dei meir eksplisitt.

Vi får høyre Borchs indre diskusjon om kor gale det eigentleg var, det han har gjort. Han hadde jo berre vore ein kontorfullmektig, og dei det hadde gått ut over, var trass alt fiendane i ein krig. Han likar å lese Maigret-bøker fordi forfattaren Georges Simenon med desse hevdar at kven som helst kan bli kriminell, det handlar berre om omstende. På den andre sida går Borch over kyrkjegarden og lurer på kor mange han har sendt i døden, i forhold til talet som ligg her. Om det nokon gong vil vere mogleg å gjere opp for seg.

Klausen lar dei to personane sine undersøke kva som er rett og gale, når ein skal kjenne skam og skuld, og når ein helst ikkje skal det. Det kjem fram at Borch tidlegare har skrive eit forsvarsskriv på 60 sider, i tilfelle han skulle få bruk for det i ein rettssal. Samstundes får vi vite at Martha har opplevd noko smerteleg i ungdommen som ho aldri hadde kome over, aldri heller skrive om. Var det derfor ho ikkje skreiv om noko anna tungt heller, men likte å skrive «fine» noveller?

Det kan altså vere at det er ei tid for å behandle inngripande ting i skrift, skal ein vekse som menneske og kunstnar. Andre gonger kan ein kanskje ikkje vekse som menneske utan å avstå frå å skrive, frå å forklare seg. Det er ikkje alt som lar seg justere i ettertid.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Klausen lar dei to personane sine undersøke kva som er rett og gale.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis