JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Familiekrønike

Jonas Gardells roman er sterk og gripande, men går litt over sine breidder.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jonas Gardell har skrive ein roman basert på eigen oppvekst.

Jonas Gardell har skrive ein roman basert på eigen oppvekst.

Foto: Gitte Johannessen / NTB scanpix

Jonas Gardell har skrive ein roman basert på eigen oppvekst.

Jonas Gardell har skrive ein roman basert på eigen oppvekst.

Foto: Gitte Johannessen / NTB scanpix

3510
20191115
3510
20191115

Roman

Jonas Gardell:

Til minne om en betingelsesløs
kjærlighet

Omsett av John Erik
Frydenlund
Vigmostad Bjørke

Når forfattar og komikar Jonas Gardell gir ut ein mursteinsroman basert på eigen oppvekst, er det særleg mora Ingegärd som står i sentrum. Ho har vakse opp i ein frikyrkjeheim og er sterk i trua (i religiøs forstand), men ho trur òg på menneskets fridom, på glede og på grensesetting, og ho trur at alt kan vere sant berre ein sjølv trur det. Gardell skildrar ein familie som samstundes ikkje toler veikskap, så her er ein nøydd til å dikte opp historier om seg sjølv og andre for å bevare inntrykket av at alle er ved sine fulle fem, friske og frie.

Vennleg fordømming

Romanen er eit portrett av ei fargerik kvinne som er lett å bli glad i, men òg ei skildring av ein oppvekst i eit type «einsretta» Sverige: «Landet hans var Folkhemmet som skulle romme alle. Én felles fortelling som utelukket alle andre, alternative fortellinger.» Som i Noreg i 60- og 70-åra hadde ein eit lite utval av TV- og radio-kanalar; alle såg og høyrde på det same. Det er noko trygt i dette, men samstundes kan det bli ekskluderande, fordi det ikkje skal mykje til før nokon eller noko skil seg ut. Som eksempelvis homofile Jonas Gardell kunne gjere.

Den frikyrkjelege omgangsforma har fått sin del av merksemda, korleis ein kunne snakke til kvarandre som om ein sa noko venleg, for venleg skulle ein jo vere, men kor det eigentleg var tale om fordømming. Gardell skriv presist om dette fenomenet: «Dobbeltheten, den underliggende trusselen, er så å si innebygd i selve religionen. Denne måten å snakke på, denne påståtte vennligheten, kan for en utenforstående oppleves så vel forvirrende som usympatisk. En ydmykhet som ikke viker en millimeter i sin beinhardhet.»

Kyrkjelyden familien Gardell høyrer til, ventar på at Jesus skal komme tilbake, og i mellomtida veks Jonas og søskena opp med den omsorgsfulle mora og den distanserte faren, som til slutt forlèt familien heilt. Dei reiser på ferie til Kosterøyene, det er eit styr kvart år å kome seg av garde med alt pikkpakket i den vesle bilen, men øyene er eit paradis å komme fram til. Ettersom åra går, flyttar ungane ut og får eigne liv, og Ingegärd glir inn i demens.

Poeng som går i loop

Det er ei gripande historie. Og Jonas Gardell har, som vi veit, både eit skarpt blikk og ein presis penn. Men eg er ikkje like begeistra for forteljargrepet i boka. Eit litt unødig og konstruert kunstgrep gjer det uklart kven som fortel historia.

Ei innvending som veg tyngre, er alle gjentakingane. Ei bok på 601 sider maktar ikkje å bere 20–30 gjentakingar av fleire poeng. Det er langt nok som det er. Det er familiehistorier som blir fortalde på ny og på ny, som dei splitter nye støvlane som forsvann i innsjøen, og det var Jonas sin feil. Det er uttrykk og vendingar, som farens ordtak: «Spytter du på en stein, blir steinen våt.» Det er utmattande å få desse – og mange andre eksempel – i loop. Eg mister interesse og velvilje av det. Vi har då ikkje tungt for det?

Om omsettinga til John Erik Frydenlund kan ein påpeike at det kanskje er meir norsk med «bare så du vet det» enn «skal du bare vite», men med unntak av nokre få slike stader der eg høyrer klangen av svensk, er omsettinga gjennomarbeidd og grundig.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Jonas Gardell:

Til minne om en betingelsesløs
kjærlighet

Omsett av John Erik
Frydenlund
Vigmostad Bjørke

Når forfattar og komikar Jonas Gardell gir ut ein mursteinsroman basert på eigen oppvekst, er det særleg mora Ingegärd som står i sentrum. Ho har vakse opp i ein frikyrkjeheim og er sterk i trua (i religiøs forstand), men ho trur òg på menneskets fridom, på glede og på grensesetting, og ho trur at alt kan vere sant berre ein sjølv trur det. Gardell skildrar ein familie som samstundes ikkje toler veikskap, så her er ein nøydd til å dikte opp historier om seg sjølv og andre for å bevare inntrykket av at alle er ved sine fulle fem, friske og frie.

Vennleg fordømming

Romanen er eit portrett av ei fargerik kvinne som er lett å bli glad i, men òg ei skildring av ein oppvekst i eit type «einsretta» Sverige: «Landet hans var Folkhemmet som skulle romme alle. Én felles fortelling som utelukket alle andre, alternative fortellinger.» Som i Noreg i 60- og 70-åra hadde ein eit lite utval av TV- og radio-kanalar; alle såg og høyrde på det same. Det er noko trygt i dette, men samstundes kan det bli ekskluderande, fordi det ikkje skal mykje til før nokon eller noko skil seg ut. Som eksempelvis homofile Jonas Gardell kunne gjere.

Den frikyrkjelege omgangsforma har fått sin del av merksemda, korleis ein kunne snakke til kvarandre som om ein sa noko venleg, for venleg skulle ein jo vere, men kor det eigentleg var tale om fordømming. Gardell skriv presist om dette fenomenet: «Dobbeltheten, den underliggende trusselen, er så å si innebygd i selve religionen. Denne måten å snakke på, denne påståtte vennligheten, kan for en utenforstående oppleves så vel forvirrende som usympatisk. En ydmykhet som ikke viker en millimeter i sin beinhardhet.»

Kyrkjelyden familien Gardell høyrer til, ventar på at Jesus skal komme tilbake, og i mellomtida veks Jonas og søskena opp med den omsorgsfulle mora og den distanserte faren, som til slutt forlèt familien heilt. Dei reiser på ferie til Kosterøyene, det er eit styr kvart år å kome seg av garde med alt pikkpakket i den vesle bilen, men øyene er eit paradis å komme fram til. Ettersom åra går, flyttar ungane ut og får eigne liv, og Ingegärd glir inn i demens.

Poeng som går i loop

Det er ei gripande historie. Og Jonas Gardell har, som vi veit, både eit skarpt blikk og ein presis penn. Men eg er ikkje like begeistra for forteljargrepet i boka. Eit litt unødig og konstruert kunstgrep gjer det uklart kven som fortel historia.

Ei innvending som veg tyngre, er alle gjentakingane. Ei bok på 601 sider maktar ikkje å bere 20–30 gjentakingar av fleire poeng. Det er langt nok som det er. Det er familiehistorier som blir fortalde på ny og på ny, som dei splitter nye støvlane som forsvann i innsjøen, og det var Jonas sin feil. Det er uttrykk og vendingar, som farens ordtak: «Spytter du på en stein, blir steinen våt.» Det er utmattande å få desse – og mange andre eksempel – i loop. Eg mister interesse og velvilje av det. Vi har då ikkje tungt for det?

Om omsettinga til John Erik Frydenlund kan ein påpeike at det kanskje er meir norsk med «bare så du vet det» enn «skal du bare vite», men med unntak av nokre få slike stader der eg høyrer klangen av svensk, er omsettinga gjennomarbeidd og grundig.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Jonas Gardell har, som vi veit, både eit skarpt blikk og ein presis penn.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis