JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Fabelaktig

Det er ein fryd å vere lesar i møte med Erik Fosnes Hansens siste roman.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Erik Fosnes Hansen debuterte som 20-åring. No er bøkene hans omsette til 36 språk.

Erik Fosnes Hansen debuterte som 20-åring. No er bøkene hans omsette til 36 språk.

Foto: Morten Krogvold

Erik Fosnes Hansen debuterte som 20-åring. No er bøkene hans omsette til 36 språk.

Erik Fosnes Hansen debuterte som 20-åring. No er bøkene hans omsette til 36 språk.

Foto: Morten Krogvold

3474
20201211
3474
20201211

Roman

Erik Fosnes Hansen:

Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin

Cappelen Damm

Korleis ville du likt å ete eggedosis med friterte hanekammar og honningsøta moldvarpaspik med savoyardkjeks? Ville du valt den okkulte linja på ingeniørhøgskulen? Ville du søkt på stillinga som rådsherre for kultur, konsertar og lettvint underhaldning, eller ville du kanskje vore leiar i blyantspissarlauget? All interesse kring dette må i så fall rettast til forfattar Erik Fosnes Hansen. Det er han som har skapt dette merkverdige universet som utgjer romanen Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin.

Tortur og etikk

Det er eit herleg (og litt urovekkande) univers som er både mellomaldersk og tidlaust, barbarisk og sivilisert, magisk og byråkratisk. Éin plass ligg den unge jenta Freya sjuk med mikrobar og må ha kostbare, homeopatiske granskotdropar annankvar time. Markgrevinne Clotilde sit på slottet, der forgjengarane hennar kviler ut i sine «sarkogaper», og kjedar seg så grenselaust at ho kan kome i skade for å få folk avretta. Barn som ikkje oppfører seg, kan bli både selde og avliva, og her finst mykje oppfinnsam tortur, men det finst òg rettsprinsipp som blir følgde av strenge etiske omsyn.

Oppi dette møter vi levande aviser, brøddeigar og vorter – dei kan til og med kommunisere, kvar på sine vis. Det kan òg den sindige Hunden og den fantasifulle Katten, som nyttar frionsdagane sine saman, dei snakkar både med kvarandre og med menneske. Og dei kvite, opposisjonelle musene lever sitt revolusjonære liv i undergrunnen.

Men alt begynner med at to gullmakarar kjem til Jüterbog, ein eldre og ein yngre. Dei lever av å framstille gull til scenebruk, som underhaldning, i ei tid der ingen brukar gull til noko lenger, anna enn å oppbevare det som valuta i Gullfondet. Derfor er òg gullframstillinga regulert; det er berre lov å lage gull som varer i to timar, deretter må det gå i oppløysing. Dei ulike trådane i romanen blir samla i nettopp denne gullmakarframsyninga, med stor dramatikk og rettsleg etterspel.

Overskotsprosjekt

Ein kan sjølvsagt sjå på romanen som ein satire over vår tid, med fondsforvaltningar, med rettsprinsipp under lupa, over leiareigenskapar eller over i kva grad eit samfunn toler at det er stor forskjell på fattig og rik. I så fall kjem satiren til oss gjennom skrøna, fabelen, ein sjanger Erik Fosnes Hansen beherskar til fulle. Det er altså ein fabel-aktig roman. Med alle sine trådar og underlege krumspring framstår verket likevel som samla og gjennomtenkt, som heilstøypt, sterkt originalt, og som eit overskotsprosjekt.

Med «koret» som stadig kjem inn, gjennom tilskodarar eller medarbeidarar som gjentar noko ein annan har sagt, kjennest det òg som ei blanding av antikkens teater og absurd, modernistisk teater, mellom permar.

Ein gong (i røyndomen) fekk ein nytilsett økonomidirektør på Nationaltheatret ei omvising på huset. Då dei kom til ein prøvesal, utbraut han forbløffa: «Kva gjer alle desse skodespelarane her på dagtid, eg trudde dei spelte om kvelden?» Den same kunnskapsløysa får kanskje gjenklang i utdraget frå Hansens roman, der skodespelarar heng i kokongar i teaterkorridorane, dei er i «kunstnerisk dvale»: «Å… sa den yngste gullmakeren beveget. Er det slik det ser ut i virkeligheten…»

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Erik Fosnes Hansen:

Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin

Cappelen Damm

Korleis ville du likt å ete eggedosis med friterte hanekammar og honningsøta moldvarpaspik med savoyardkjeks? Ville du valt den okkulte linja på ingeniørhøgskulen? Ville du søkt på stillinga som rådsherre for kultur, konsertar og lettvint underhaldning, eller ville du kanskje vore leiar i blyantspissarlauget? All interesse kring dette må i så fall rettast til forfattar Erik Fosnes Hansen. Det er han som har skapt dette merkverdige universet som utgjer romanen Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin.

Tortur og etikk

Det er eit herleg (og litt urovekkande) univers som er både mellomaldersk og tidlaust, barbarisk og sivilisert, magisk og byråkratisk. Éin plass ligg den unge jenta Freya sjuk med mikrobar og må ha kostbare, homeopatiske granskotdropar annankvar time. Markgrevinne Clotilde sit på slottet, der forgjengarane hennar kviler ut i sine «sarkogaper», og kjedar seg så grenselaust at ho kan kome i skade for å få folk avretta. Barn som ikkje oppfører seg, kan bli både selde og avliva, og her finst mykje oppfinnsam tortur, men det finst òg rettsprinsipp som blir følgde av strenge etiske omsyn.

Oppi dette møter vi levande aviser, brøddeigar og vorter – dei kan til og med kommunisere, kvar på sine vis. Det kan òg den sindige Hunden og den fantasifulle Katten, som nyttar frionsdagane sine saman, dei snakkar både med kvarandre og med menneske. Og dei kvite, opposisjonelle musene lever sitt revolusjonære liv i undergrunnen.

Men alt begynner med at to gullmakarar kjem til Jüterbog, ein eldre og ein yngre. Dei lever av å framstille gull til scenebruk, som underhaldning, i ei tid der ingen brukar gull til noko lenger, anna enn å oppbevare det som valuta i Gullfondet. Derfor er òg gullframstillinga regulert; det er berre lov å lage gull som varer i to timar, deretter må det gå i oppløysing. Dei ulike trådane i romanen blir samla i nettopp denne gullmakarframsyninga, med stor dramatikk og rettsleg etterspel.

Overskotsprosjekt

Ein kan sjølvsagt sjå på romanen som ein satire over vår tid, med fondsforvaltningar, med rettsprinsipp under lupa, over leiareigenskapar eller over i kva grad eit samfunn toler at det er stor forskjell på fattig og rik. I så fall kjem satiren til oss gjennom skrøna, fabelen, ein sjanger Erik Fosnes Hansen beherskar til fulle. Det er altså ein fabel-aktig roman. Med alle sine trådar og underlege krumspring framstår verket likevel som samla og gjennomtenkt, som heilstøypt, sterkt originalt, og som eit overskotsprosjekt.

Med «koret» som stadig kjem inn, gjennom tilskodarar eller medarbeidarar som gjentar noko ein annan har sagt, kjennest det òg som ei blanding av antikkens teater og absurd, modernistisk teater, mellom permar.

Ein gong (i røyndomen) fekk ein nytilsett økonomidirektør på Nationaltheatret ei omvising på huset. Då dei kom til ein prøvesal, utbraut han forbløffa: «Kva gjer alle desse skodespelarane her på dagtid, eg trudde dei spelte om kvelden?» Den same kunnskapsløysa får kanskje gjenklang i utdraget frå Hansens roman, der skodespelarar heng i kokongar i teaterkorridorane, dei er i «kunstnerisk dvale»: «Å… sa den yngste gullmakeren beveget. Er det slik det ser ut i virkeligheten…»

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Verket er sterkt originalt, eit overskots­prosjekt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Eit større forsvar treng fleire folk. Neste år vil regjeringa tilføre Forsvaret 300 nye årsverk, i overkant av 400 fleire vernepliktige i førstegongsteneste og i overkant av 600 fleire reservistar. Biletet viser unge som tok del i ei opptaksprøve til bachelorutdanning i Forsvaret på Sessvollmoen i fjor.

Eit større forsvar treng fleire folk. Neste år vil regjeringa tilføre Forsvaret 300 nye årsverk, i overkant av 400 fleire vernepliktige i førstegongsteneste og i overkant av 600 fleire reservistar. Biletet viser unge som tok del i ei opptaksprøve til bachelorutdanning i Forsvaret på Sessvollmoen i fjor.

Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Mangel på personell kan bremse Forsvaret

Forsvaret er budsjettvinnar i år, men manglar fagfolk. – Vi er på grensa til ei krise, seier forbundsleiar Torbjørn Bongo.

Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.

Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.

Foto: Firda vgs / Vestland fylkeskommune

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Slaktar skular med sparekniv

Når fylkeskommunane må kutte, går det hardt ut over den vidaregåande skulen. Fag, linjer og heile skular forsvinn.

Moses i bokhandelen ved San Antonio University der han arbeider når han ikkje studerer psykologi.

Moses i bokhandelen ved San Antonio University der han arbeider når han ikkje studerer psykologi.

Alle foto: Håvard Rem

ReportasjeFeature
Håvard Rem

Sekstiåttarkryptonitten

SAN ANTONIO: Unge ikkje-vestlege vert lett konservative.
Dei kjem frå tradisjonstru kulturar som ikkje dreg på vestleg skuld.

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur

Ei ekstremt brutal historie

Med den monumentale boka Sjøfareren. En reise gjennom Portugals tapte imperium har Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Jan H. Landro

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur

Ei ekstremt brutal historie

Med den monumentale boka Sjøfareren. En reise gjennom Portugals tapte imperium har Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis