Eit liv utan kvile
Stig Beite Løken opnar auga våre for notida like mykje som for framtida.
Forfattar Stig Beite Løken tek oss med til år 2046.
Foto: Anita Hamremoen
Roman
Stig Beite Løken:
Drømmelinsene
Cappelen Damm
Det er oppunder juletider i år 2042 i Stavanger. Jonas Høller er tidleg i førtiåra og jobbar som eigedomsmeklar. Far hans lever ikkje lenger, mora har demens, broren kjem han i konflikt med, og forholdet hans er gått i oppløysing. Han lever på Fjordland-mat og har ein hemmeleg seksuell «relasjon» med resepsjonsroboten på jobben. Han kjenner seg barnlaus og motlaus.
Draumeyrke
Vi er i ei tid der kjøt av miljøomsyn langt på veg er erstatta med syntetisk kjøt, der bilane køyrer sjølve, utan sjåfør, der Rogaland er tatt opp i Vestlandet, i alle fall i universitetssamanheng, og – først og fremst – der teknologien er kommen eit langt stykke sett frå i dag. No finst det nemleg «draumelinser» på marknaden. Tar ein på seg desse, og har ein tilgang til rett programvare, kan ein velje ulike draumar frå ein meny og «gå inn i dei» ved nattetid. Nokre draumar er lukka, andre opne. Ein kan dra på Svalbard-safari, halde fest eller gjennom «veneførespurnader» invitere nokre få gjestar til meir private affærar.
Som eigedomsmeklar er Jonas i eit utdøyande yrke. For å gjere tilbodet meir attraktivt forsøker bransjen seg på den nye linseteknologien som gjer at ein kan opne for virtuelle visningar mens både meklarar og interesserte kjøparar søv. Det mest geniale med dette, sett frå meklarhusets side, er at dei kan tvinge dei tilsette til å vere produktive også om natta, så kastar ein ikkje bort verdfull tid. Men når Jonas får i oppdrag å teste ut teknologien i eit konkret hus, møter han nokon på visninga som dreg han bort frå både (vakne) menneske, jobb og varsemdsreglar.
Velkomponert språk
Scenarioet Beite Løken skriv fram er ganske uhyggeleg. For det finst biverknader ved bruk av draumelinsene. Om ein ikkje bruker dei med måte, kan ein oppleve at draum og verkelegheit går i surr. Vil ein lenger inn i draumeteknologiens meir langvarige dvalemoglegheiter, kan ein risikere å bli verande der. Uhyggeleg er også tanken på ei framtid der ein aldri skal få kvile, men er venta å utrette noko heile tida. Attpå til er noko av det mest forstyrrande som finst – reklameinnslag – også programmert inn i draumane. Det kan dukke opp ein mann med ei Solo-flaske, som etter to minutt seier at no kan du velje å hoppe over reklamen.
Forfattaren balanserer elegant mellom humor og alvor, samfunnssatire og realistiske, gode personportrett. Det gjer han i eit velkomponert språk som tidvis er svært vakkert. Som når han skildrar moras alzheimertilstand, som sette inn etter at faren døydde, og som arta seg som ein «langsom flytteprosess der inventaret i hukommelsen ble båret ut litt etter litt».
Det er nettopp dette som kan skje om ein misbruker linsene òg. Det handlar kanskje ikkje berre om ny teknologi, men om korleis vi stiller oss til han.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Stig Beite Løken:
Drømmelinsene
Cappelen Damm
Det er oppunder juletider i år 2042 i Stavanger. Jonas Høller er tidleg i førtiåra og jobbar som eigedomsmeklar. Far hans lever ikkje lenger, mora har demens, broren kjem han i konflikt med, og forholdet hans er gått i oppløysing. Han lever på Fjordland-mat og har ein hemmeleg seksuell «relasjon» med resepsjonsroboten på jobben. Han kjenner seg barnlaus og motlaus.
Draumeyrke
Vi er i ei tid der kjøt av miljøomsyn langt på veg er erstatta med syntetisk kjøt, der bilane køyrer sjølve, utan sjåfør, der Rogaland er tatt opp i Vestlandet, i alle fall i universitetssamanheng, og – først og fremst – der teknologien er kommen eit langt stykke sett frå i dag. No finst det nemleg «draumelinser» på marknaden. Tar ein på seg desse, og har ein tilgang til rett programvare, kan ein velje ulike draumar frå ein meny og «gå inn i dei» ved nattetid. Nokre draumar er lukka, andre opne. Ein kan dra på Svalbard-safari, halde fest eller gjennom «veneførespurnader» invitere nokre få gjestar til meir private affærar.
Som eigedomsmeklar er Jonas i eit utdøyande yrke. For å gjere tilbodet meir attraktivt forsøker bransjen seg på den nye linseteknologien som gjer at ein kan opne for virtuelle visningar mens både meklarar og interesserte kjøparar søv. Det mest geniale med dette, sett frå meklarhusets side, er at dei kan tvinge dei tilsette til å vere produktive også om natta, så kastar ein ikkje bort verdfull tid. Men når Jonas får i oppdrag å teste ut teknologien i eit konkret hus, møter han nokon på visninga som dreg han bort frå både (vakne) menneske, jobb og varsemdsreglar.
Velkomponert språk
Scenarioet Beite Løken skriv fram er ganske uhyggeleg. For det finst biverknader ved bruk av draumelinsene. Om ein ikkje bruker dei med måte, kan ein oppleve at draum og verkelegheit går i surr. Vil ein lenger inn i draumeteknologiens meir langvarige dvalemoglegheiter, kan ein risikere å bli verande der. Uhyggeleg er også tanken på ei framtid der ein aldri skal få kvile, men er venta å utrette noko heile tida. Attpå til er noko av det mest forstyrrande som finst – reklameinnslag – også programmert inn i draumane. Det kan dukke opp ein mann med ei Solo-flaske, som etter to minutt seier at no kan du velje å hoppe over reklamen.
Forfattaren balanserer elegant mellom humor og alvor, samfunnssatire og realistiske, gode personportrett. Det gjer han i eit velkomponert språk som tidvis er svært vakkert. Som når han skildrar moras alzheimertilstand, som sette inn etter at faren døydde, og som arta seg som ein «langsom flytteprosess der inventaret i hukommelsen ble båret ut litt etter litt».
Det er nettopp dette som kan skje om ein misbruker linsene òg. Det handlar kanskje ikkje berre om ny teknologi, men om korleis vi stiller oss til han.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Forfattaren
balanserer elegant mellom humor og alvor, samfunnssatire og gode portrett.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.