JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ein utsett og sansande natur

Silje Linge Haaland skriv varsame, tenkjande og overtydande dikt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Silje Linge Haaland er biletkunstar og poet.

Silje Linge Haaland er biletkunstar og poet.

Foto: Julie Pike

Silje Linge Haaland er biletkunstar og poet.

Silje Linge Haaland er biletkunstar og poet.

Foto: Julie Pike

2536
20240112
2536
20240112

Dikt

Silje Linge Haaland:

Den løseste delen av verden

Gyldendal 2023

Silje Linge Haaland debuterte med diktboka Desperasjonsanimasjon i 2021. Haaland er både poet og kunstnar og arbeider komplementært med desse to estetiske verksemdene. Den løseste delen av verden har såleis også hatt ei forgreining i ei kunstutstilling, i eit videoskulpturverk, på Munchmuseet i 2022. Men det er likevel viktig å streke under at Den løseste delen av verden heilt og halde er ei diktbok som står utmerkt godt på eigne bein.

Visuelt

Synssansen og det visuelle, som biletkunsten appellerer til, er likevel tydeleg representert i dikta. Blikk- og synsmetaforar, speglingar og refleksjonar finn ein spreidd utover sidene i denne diktboka, som dyrkar og forfinar det konsentrerte lyriske uttrykket: «havet/ legger seg på magen// stirrer opp// gjennom bunnene sine». Som ein legg merke til her, er ikkje Haaland redd for å besjele og levandegjere naturen, men likevel skjer det i form av bilete som bevarer naturen som noko anna enn underlagd mennesket.

Havet i sitatet går ikkje opp i ein tradisjonell menneskelogikk. Det menneskelege synet er også avgrensa, sjølv om det må seiast å ha eit velutvikla auge for alt det kan ha herredøme over, og oftast som stivna og døyande natur: «en rad av nerver/ lyser/ med de visne nervene». Samstundes har eget i desse dikta medvit om at det sjølv er natur: «øynene mine / lukker seg / mot vannet i meg».

Naturlyrisk

Hos Haaland finst altså ein sterk naturlyrisk impuls. Her blir ikkje natur forstått som bilete på ein psykologisk tilstand, meir som ei eksistensiell grense for mennesket, noko som også eksisterer i og for seg sjølv. Naturen er utsett, sanseleg og sjølv sansande, slik naturen kan framstillast i økopoetisk litteratur. Men Haaland følgjer ikkje noko førehandsbestemt program, dikta sjølv tenkjer og sansar, grip og held.

Dikta til Haaland gjer oss merksame og appellerer til oss, utan å vere larmande og agitatoriske. For sjølv når dikta peikar på det prekære i den økologiske tilstanden, er dei neddempa, varsame, sanselege, biletdrivne, konsentrerte – og samstundes også fylte av spørjande uro, tvil og bøn: «vi vet ikke/ om vi er de krevende/ eller de evakuerende// vi har en tvil, en trussel/ og vi holder en appell». Om ein les den siste sekvensen i lys av dette, handlar det altså om å verne om «det gjenlevende/ levende».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Dikt

Silje Linge Haaland:

Den løseste delen av verden

Gyldendal 2023

Silje Linge Haaland debuterte med diktboka Desperasjonsanimasjon i 2021. Haaland er både poet og kunstnar og arbeider komplementært med desse to estetiske verksemdene. Den løseste delen av verden har såleis også hatt ei forgreining i ei kunstutstilling, i eit videoskulpturverk, på Munchmuseet i 2022. Men det er likevel viktig å streke under at Den løseste delen av verden heilt og halde er ei diktbok som står utmerkt godt på eigne bein.

Visuelt

Synssansen og det visuelle, som biletkunsten appellerer til, er likevel tydeleg representert i dikta. Blikk- og synsmetaforar, speglingar og refleksjonar finn ein spreidd utover sidene i denne diktboka, som dyrkar og forfinar det konsentrerte lyriske uttrykket: «havet/ legger seg på magen// stirrer opp// gjennom bunnene sine». Som ein legg merke til her, er ikkje Haaland redd for å besjele og levandegjere naturen, men likevel skjer det i form av bilete som bevarer naturen som noko anna enn underlagd mennesket.

Havet i sitatet går ikkje opp i ein tradisjonell menneskelogikk. Det menneskelege synet er også avgrensa, sjølv om det må seiast å ha eit velutvikla auge for alt det kan ha herredøme over, og oftast som stivna og døyande natur: «en rad av nerver/ lyser/ med de visne nervene». Samstundes har eget i desse dikta medvit om at det sjølv er natur: «øynene mine / lukker seg / mot vannet i meg».

Naturlyrisk

Hos Haaland finst altså ein sterk naturlyrisk impuls. Her blir ikkje natur forstått som bilete på ein psykologisk tilstand, meir som ei eksistensiell grense for mennesket, noko som også eksisterer i og for seg sjølv. Naturen er utsett, sanseleg og sjølv sansande, slik naturen kan framstillast i økopoetisk litteratur. Men Haaland følgjer ikkje noko førehandsbestemt program, dikta sjølv tenkjer og sansar, grip og held.

Dikta til Haaland gjer oss merksame og appellerer til oss, utan å vere larmande og agitatoriske. For sjølv når dikta peikar på det prekære i den økologiske tilstanden, er dei neddempa, varsame, sanselege, biletdrivne, konsentrerte – og samstundes også fylte av spørjande uro, tvil og bøn: «vi vet ikke/ om vi er de krevende/ eller de evakuerende// vi har en tvil, en trussel/ og vi holder en appell». Om ein les den siste sekvensen i lys av dette, handlar det altså om å verne om «det gjenlevende/ levende».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Jan H. Landro
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Jan H. Landro
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis