JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei (ved)underleg verd

Pussige tekstar gjev oss ei kjærkommen ommøblering i hjernen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Marit O. Kaldhol skriv underleggjerande forteljingar som ikkje berre er leik.

Marit O. Kaldhol skriv underleggjerande forteljingar som ikkje berre er leik.

Foto: Øyvind Eide

Marit O. Kaldhol skriv underleggjerande forteljingar som ikkje berre er leik.

Marit O. Kaldhol skriv underleggjerande forteljingar som ikkje berre er leik.

Foto: Øyvind Eide

3136
20180914
3136
20180914

Forteljingar

Marit O. Kaldhol:

Mjølketannmuseet

Samlaget

«Absurde fablar og surrealistiske forteljingar», kallar forlaget Marit O. Kaldhols Mjølketannmuseet. Dei tar ikkje for hardt i. Her møter vi kvinner som føder egg, fisk og stein, barn som blir stua vekk i ein koffert i ein oppbevaringsboks eller haldne i bur av hønsenetting, og søskenpar som hiv foreldra sine på bålet.

Denne underleggjerande forteljeforma er sjølvsagt ikkje berre leik, sjølv om forma er leiken. Ho er meint å seie noko om verkelegheita frå ein annan kant. Nøyaktig kva kvar enkelt tekst tyder, blir opp til lesaren å tolke. Kva tyder dette for meg? Kva tyder det for deg at Gregor Samsa i Kafkas Forvandlingen ein dag vaknar og er blitt eit insekt? Kva hadde det å seie i den politiske samtida hans? Kven snakka han til?

Grufullt morosam

I desse 26 merkverdige forteljingane finst det gjennomgangsmotiv som livsløp, vatn, stein, kvinne/mor, barn og fødsel. Tekstane heng saman som konsept, sjølv om dei har ulik eigenart. Tematisk undersøker dei ofte familierelasjonar. Felles for dei er òg at dei gjennom det underleggjerande grepet ommøblerer hjernen vår under lesinga. Vi blir tvinga til å sjå for oss heilt andre bilde enn vi kjenner frå før. Morosamt er det òg: «Da° hunden dør, gjer det ingenting, for i mellomtida har mannen fa°tt seg kone.» «Ei kvinne giftar seg med ein hund. Hunden kjøper seg ein sykkel.» Eller «– Skund deg, kom. Mor er begynt a° mygle.»

«Skråstilt tann» begynner slik: «Eit par fa°r eit barn som er sa° stygt at dei ikkje vil ha det.» Dei prøver alt dei kan å bli kvitt det: kaste det i bosset, gløyme det igjen på kjøpesenteret, selje det til omreisande sirkus, plassere det i ein berg-og-dal-bane, usikra. Teksten er grufullt morosam, og folk kan med fordel droppe Netflix ei lita stund og lese han høgt for kvarandre, slik ein gjorde i gamle dagar. Ein annan favoritt er «Mor og fisk», der mor altså føder ein fisk og følgjer han opp gjennom puberteten med alle dei utfordringane pubertetsfiskar kan by på. Ein tredje er «Skjelsamlarane», der mor myglar og forfell, og barna til sist endar i ein pussig arvestrid der det handlar om å tene pengar på å vise fram «verdas minste mor».

Noko for kvar

Blant alle dei originale bilda er det eitt som slår meg som litt for velbrukt: «Ei kvinne gir bort hjartet sitt til ein mann. Han set tennene i det, et gra°dig, et seg mett.» At eit kvinnehjarte blir ete av ein mann, opplever eg at eg har blitt presentert for mange gongar før. I tillegg er tekstar som «Blodspor» og «Badekaret» noko uforløyste. No er det ikkje så lett å avgjere kva tid ein surrealistisk tekst er forløyst, men det handlar om kjensla av at teksten blir for innforstått eller ikkje gir noko særleg.

Men dette er for bagatellar å rekne i ei elles fornøyeleg og undringsskapande samling tekstar som også språkleg er svært gjennomarbeidd.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Forteljingar

Marit O. Kaldhol:

Mjølketannmuseet

Samlaget

«Absurde fablar og surrealistiske forteljingar», kallar forlaget Marit O. Kaldhols Mjølketannmuseet. Dei tar ikkje for hardt i. Her møter vi kvinner som føder egg, fisk og stein, barn som blir stua vekk i ein koffert i ein oppbevaringsboks eller haldne i bur av hønsenetting, og søskenpar som hiv foreldra sine på bålet.

Denne underleggjerande forteljeforma er sjølvsagt ikkje berre leik, sjølv om forma er leiken. Ho er meint å seie noko om verkelegheita frå ein annan kant. Nøyaktig kva kvar enkelt tekst tyder, blir opp til lesaren å tolke. Kva tyder dette for meg? Kva tyder det for deg at Gregor Samsa i Kafkas Forvandlingen ein dag vaknar og er blitt eit insekt? Kva hadde det å seie i den politiske samtida hans? Kven snakka han til?

Grufullt morosam

I desse 26 merkverdige forteljingane finst det gjennomgangsmotiv som livsløp, vatn, stein, kvinne/mor, barn og fødsel. Tekstane heng saman som konsept, sjølv om dei har ulik eigenart. Tematisk undersøker dei ofte familierelasjonar. Felles for dei er òg at dei gjennom det underleggjerande grepet ommøblerer hjernen vår under lesinga. Vi blir tvinga til å sjå for oss heilt andre bilde enn vi kjenner frå før. Morosamt er det òg: «Da° hunden dør, gjer det ingenting, for i mellomtida har mannen fa°tt seg kone.» «Ei kvinne giftar seg med ein hund. Hunden kjøper seg ein sykkel.» Eller «– Skund deg, kom. Mor er begynt a° mygle.»

«Skråstilt tann» begynner slik: «Eit par fa°r eit barn som er sa° stygt at dei ikkje vil ha det.» Dei prøver alt dei kan å bli kvitt det: kaste det i bosset, gløyme det igjen på kjøpesenteret, selje det til omreisande sirkus, plassere det i ein berg-og-dal-bane, usikra. Teksten er grufullt morosam, og folk kan med fordel droppe Netflix ei lita stund og lese han høgt for kvarandre, slik ein gjorde i gamle dagar. Ein annan favoritt er «Mor og fisk», der mor altså føder ein fisk og følgjer han opp gjennom puberteten med alle dei utfordringane pubertetsfiskar kan by på. Ein tredje er «Skjelsamlarane», der mor myglar og forfell, og barna til sist endar i ein pussig arvestrid der det handlar om å tene pengar på å vise fram «verdas minste mor».

Noko for kvar

Blant alle dei originale bilda er det eitt som slår meg som litt for velbrukt: «Ei kvinne gir bort hjartet sitt til ein mann. Han set tennene i det, et gra°dig, et seg mett.» At eit kvinnehjarte blir ete av ein mann, opplever eg at eg har blitt presentert for mange gongar før. I tillegg er tekstar som «Blodspor» og «Badekaret» noko uforløyste. No er det ikkje så lett å avgjere kva tid ein surrealistisk tekst er forløyst, men det handlar om kjensla av at teksten blir for innforstått eller ikkje gir noko særleg.

Men dette er for bagatellar å rekne i ei elles fornøyeleg og undringsskapande samling tekstar som også språkleg er svært gjennomarbeidd.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Teksten er grufullt morosam, og folk kan med fordel droppe Netflix ei lita stund og lese han høgt for kvarandre.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis