JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Dødsbra

Cesilie Holck skriv både gripande og harselerande om døden.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Cesilie Holck debutert som forfattar med ei kortprosasamling i 2009.

Cesilie Holck debutert som forfattar med ei kortprosasamling i 2009.

Foto: Aschehoug

Cesilie Holck debutert som forfattar med ei kortprosasamling i 2009.

Cesilie Holck debutert som forfattar med ei kortprosasamling i 2009.

Foto: Aschehoug

3090
20200214
3090
20200214

Roman

Cesilie Holck:

Til døds

Aschehoug

La meg starte med den einaste innvendinga eg har: papiret. Det er for tjukt, eg kjenner at eg ikkje likar å bla i boka. Papiret er visstnok av typen 100 g Munken Premium Cream 1,3, og det høyrest jo fjongt ut, det er berre tydelegvis ikkje mitt favorittpapir. Før visste eg ikkje at eg hadde ein papirtype som ikkje var min favoritt, så det var jo lærerikt.

Derimot likar eg alt som står papiret. Cesilie Holcks fjerde utgjeving, Til døds, er ei sterk sjukdomshistorie, og familiehistorie, med eit språk som dirrar, insisterer, skrønar og tek nye vegar. Språket sjølv reflekterer frå første stund både det tragiske og det komiske – for det finst òg komikk i mørke situasjonar, og det finst humor hos sjuke og pårørande.

Kva skal ein for eksempel kalle denne setninga, tragisk eller komisk?: «Tesla-eieren krasjer i fjellveggen og blir til en grøt av sotede vinduer, halvfordøyd hummer, klorhvite tenner og brasilianskvokset anus.»

Dei presise omvegane

Faren til Yvonne har vore fråverande i mange år, før han på ny tar kontakt med dottera. Han har lungekreft og flyttar inn på hybelen hennar for å døy. Yvonne gjer så godt ho kan for å stø han, i sigarettrøykskya som sviv rundt stolen hans, og med eit uavklart forhold til kven dei to no er, saman, etter alle desse åra. Men dei er begge likeframme personar som ikkje er redde for å kalle døden ein spade, og dei er ikkje redde for å omgåast døden med tjøresvart humor. Likevel er den sørgjelege ramma, at faren skal dø og at døden er endeleg, dominerande. Det ligg ein desperasjon under, som viser seg blant anna i den språklege intensiteten, i det at språket stadig prøver å romme situasjonen, men kjem til kort og må ta ein avstikkar. Så er det dei språklege avstikkarane og omvegane som endar opp med å bli presise.

Om døden skriv Holck: «Den tenker ikke konsekvenser, sier aldri unnskyld, er størst og vet best i alt.» Når skamma rundt den sjølvforskylde sjukdommen lungekreft blir lagd vekt på, heiter det: «Til og med hans egen kropp har fordommer mot ham». Og det følgjande er eit fint og talande bilde på tidas rolle i situasjonen, i spennet mellom venting og æve: «(Jeg) Dytter i dagene bakfra for å få dem til å rikke på seg. Vi er et merkverdig tog, evigheten fremst, du hakk i hæl, dagene etter deg, jeg etter dagene, nettene etter meg.»

Overskot

Cesilie Holck er ikkje redd for å gå inn i det tunge. Og i denne romanen er det blytungt å vere, innhaldsmessig. Men då eg legg boka frå meg, kjenner eg først og fremst på eit overskot. Overskotet er skapt av det boblande, spenstige og uoppdragne språket, av dei litterære prestasjonane og innsiktene til forfattaren: «Sorgen er brutal; den bryter en ned til enkeltbestanddeler og bygger en opp igjen til et mer stakkato menneske.» Til døds er endå ei eigenarta, litterær bragd av Cesilie Holck.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Cesilie Holck:

Til døds

Aschehoug

La meg starte med den einaste innvendinga eg har: papiret. Det er for tjukt, eg kjenner at eg ikkje likar å bla i boka. Papiret er visstnok av typen 100 g Munken Premium Cream 1,3, og det høyrest jo fjongt ut, det er berre tydelegvis ikkje mitt favorittpapir. Før visste eg ikkje at eg hadde ein papirtype som ikkje var min favoritt, så det var jo lærerikt.

Derimot likar eg alt som står papiret. Cesilie Holcks fjerde utgjeving, Til døds, er ei sterk sjukdomshistorie, og familiehistorie, med eit språk som dirrar, insisterer, skrønar og tek nye vegar. Språket sjølv reflekterer frå første stund både det tragiske og det komiske – for det finst òg komikk i mørke situasjonar, og det finst humor hos sjuke og pårørande.

Kva skal ein for eksempel kalle denne setninga, tragisk eller komisk?: «Tesla-eieren krasjer i fjellveggen og blir til en grøt av sotede vinduer, halvfordøyd hummer, klorhvite tenner og brasilianskvokset anus.»

Dei presise omvegane

Faren til Yvonne har vore fråverande i mange år, før han på ny tar kontakt med dottera. Han har lungekreft og flyttar inn på hybelen hennar for å døy. Yvonne gjer så godt ho kan for å stø han, i sigarettrøykskya som sviv rundt stolen hans, og med eit uavklart forhold til kven dei to no er, saman, etter alle desse åra. Men dei er begge likeframme personar som ikkje er redde for å kalle døden ein spade, og dei er ikkje redde for å omgåast døden med tjøresvart humor. Likevel er den sørgjelege ramma, at faren skal dø og at døden er endeleg, dominerande. Det ligg ein desperasjon under, som viser seg blant anna i den språklege intensiteten, i det at språket stadig prøver å romme situasjonen, men kjem til kort og må ta ein avstikkar. Så er det dei språklege avstikkarane og omvegane som endar opp med å bli presise.

Om døden skriv Holck: «Den tenker ikke konsekvenser, sier aldri unnskyld, er størst og vet best i alt.» Når skamma rundt den sjølvforskylde sjukdommen lungekreft blir lagd vekt på, heiter det: «Til og med hans egen kropp har fordommer mot ham». Og det følgjande er eit fint og talande bilde på tidas rolle i situasjonen, i spennet mellom venting og æve: «(Jeg) Dytter i dagene bakfra for å få dem til å rikke på seg. Vi er et merkverdig tog, evigheten fremst, du hakk i hæl, dagene etter deg, jeg etter dagene, nettene etter meg.»

Overskot

Cesilie Holck er ikkje redd for å gå inn i det tunge. Og i denne romanen er det blytungt å vere, innhaldsmessig. Men då eg legg boka frå meg, kjenner eg først og fremst på eit overskot. Overskotet er skapt av det boblande, spenstige og uoppdragne språket, av dei litterære prestasjonane og innsiktene til forfattaren: «Sorgen er brutal; den bryter en ned til enkeltbestanddeler og bygger en opp igjen til et mer stakkato menneske.» Til døds er endå ei eigenarta, litterær bragd av Cesilie Holck.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det ligg ein desperasjon under, som
viser seg blant anna i den språklege
intensiteten.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Foto: Privat

DiktetKunnskap
Svein Gjerdåker

Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid

«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis