Dikt om eit barns død
Notater er ei sørgje- og trøystebok med nakne dikt.
Tua Forsström debuterte i 1972.
Foto: Niklas Sandström
Dikt
Tua Forsström:
Notater
Gjendikta av Gunnar Wærness
Cappelen Damm
Denne trøyste- og sørgjeboka skreiv den finlandssvenske poeten Tua Forsström då barnebarnet hennar døydde av leukemi. Dikta kom på svensk i fjor og er omsette til norsk av poeten Gunnar Wærness, som bok nummer to i Nord, ein gjendiktingsserie for nordisk lyrikk. Tua Forsström fekk Nordisk råds litteraturpris i 1998.
Med nokre få unnatak er dikta reinska for store kjensleuttrykk. Den anonyme tittelen Notater strekar under dette. Det er mellom linene at fortvilinga trykker.
Vekslande form
Grunnsituasjonen i diktboka er at eg-personen og jenta Vanessa går ned til ein innsjø, til ei strand. Frå den stranda vender dei ikkje samla attende.
Dikta er vekslande i forma – nett slik sorga utleverer den sørgjande til eit ras av motseiingsfylte kjensler og erfaringar. Sverjande, gjentakande sekvensar som går i ring, vert avløyste av utbrot og meir ordfattige og atterhaldne sekvensar.
I siste bolken finst eit knippe essayistiske dikt som alle ber tittelen «Om å ta til seg lærdom og ikke glemme». Dei diskuterer og søkjer trøyst i sitat frå andre poetar og forfattarar, og spør kva døden lærer oss. Her er også eit underleg, fint dikt, bygd på eit TV-intervju frå ein barnehage, attgjeve fritt etter poetens minne. Jenta ordlegg seg slik: «Om ingen kommer for å hente, får barna komme til oss.» Kven er det som tek hand om den som dør, kven tek hand om den som sørgjer? At den yngste har gått først i døden, har skipla ordenen, og dette slår inn i språket.
Ei slik radikal tapserfaring kastar ein attende til eit nullpunkt og kan føre til samanbrot i uttrykksevna. Ein må byrje på nytt. Kanskje forklarer det den vekslande utseieposisjonen i dikta. Umerkeleg glir vaksenrøysta over i ei barnerøyst og attende. Barnet kan verte rådspurt, som om det visste alt: «Men hva skal vi gjøre med tingene dine?» Kan hende smeltar dei to røystene saman i dikta, men også det er umogleg: «Begge er vi i feil verden, bare ikke i den samme.»
Trøyst
Notater er fortvilte og uredde dikt. Dei grip lesaren fordi dei gir rom, slik også dikta evnar å romme barnet som glir unna.
For Forsström er det trøyst å finne hos den engelske poeten W.H. Auden: «Men hva kan diktene gjøre da? Tillate oss å omgås med de døde, sa W H Auden.»
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast lyrikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Tua Forsström:
Notater
Gjendikta av Gunnar Wærness
Cappelen Damm
Denne trøyste- og sørgjeboka skreiv den finlandssvenske poeten Tua Forsström då barnebarnet hennar døydde av leukemi. Dikta kom på svensk i fjor og er omsette til norsk av poeten Gunnar Wærness, som bok nummer to i Nord, ein gjendiktingsserie for nordisk lyrikk. Tua Forsström fekk Nordisk råds litteraturpris i 1998.
Med nokre få unnatak er dikta reinska for store kjensleuttrykk. Den anonyme tittelen Notater strekar under dette. Det er mellom linene at fortvilinga trykker.
Vekslande form
Grunnsituasjonen i diktboka er at eg-personen og jenta Vanessa går ned til ein innsjø, til ei strand. Frå den stranda vender dei ikkje samla attende.
Dikta er vekslande i forma – nett slik sorga utleverer den sørgjande til eit ras av motseiingsfylte kjensler og erfaringar. Sverjande, gjentakande sekvensar som går i ring, vert avløyste av utbrot og meir ordfattige og atterhaldne sekvensar.
I siste bolken finst eit knippe essayistiske dikt som alle ber tittelen «Om å ta til seg lærdom og ikke glemme». Dei diskuterer og søkjer trøyst i sitat frå andre poetar og forfattarar, og spør kva døden lærer oss. Her er også eit underleg, fint dikt, bygd på eit TV-intervju frå ein barnehage, attgjeve fritt etter poetens minne. Jenta ordlegg seg slik: «Om ingen kommer for å hente, får barna komme til oss.» Kven er det som tek hand om den som dør, kven tek hand om den som sørgjer? At den yngste har gått først i døden, har skipla ordenen, og dette slår inn i språket.
Ei slik radikal tapserfaring kastar ein attende til eit nullpunkt og kan føre til samanbrot i uttrykksevna. Ein må byrje på nytt. Kanskje forklarer det den vekslande utseieposisjonen i dikta. Umerkeleg glir vaksenrøysta over i ei barnerøyst og attende. Barnet kan verte rådspurt, som om det visste alt: «Men hva skal vi gjøre med tingene dine?» Kan hende smeltar dei to røystene saman i dikta, men også det er umogleg: «Begge er vi i feil verden, bare ikke i den samme.»
Trøyst
Notater er fortvilte og uredde dikt. Dei grip lesaren fordi dei gir rom, slik også dikta evnar å romme barnet som glir unna.
For Forsström er det trøyst å finne hos den engelske poeten W.H. Auden: «Men hva kan diktene gjøre da? Tillate oss å omgås med de døde, sa W H Auden.»
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast lyrikkmeldar i Dag og Tid.
Notater er fortvilte og uredde dikt. Dei grip lesaren fordi dei
gir rom.
Fleire artiklar
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».
Foto: Ida Lødemel Tvedt
Krossveg i den georgiske draumen
TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Foto: Terje Pedersen / NTB
Kva er alternativet til EØS-medlemskap?
Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.
Foto: Privat
Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid
«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.
Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB
Den raude streken i Rafah
Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.
Foto: Hatem Khaled / NTB
Krasnik og eg
Dei som følger debatten, kan sjå to ulike haldningar til Israel og Palestina utfalde seg.