Bokas magi
Jørn H. Sværens verk er sobert og imponerande rikt på tyding.
Jørn H. Sværen underviser på forfattarskular i Norden, gjendiktar utanlandsk poesi og skriv eksperimentell poesi og litteratur.
Foto: Vidar M.S. Husby
Dikt og andre tekstar
Jørn H. Sværen:
Britisk museum
Kolon forlag
Boka Britisk museum består av ei rekkje tidlegare utgitte mikrobøker som har kome på Jørn H. Sværens eige forlag, England forlag. Britisk museum presenterer tilsynelatande ei ueinsarta vifte av tekstar, her er både dikt, fotografi, brev og meir essayistiske tekstar. Boka er ikkje utstyrt med ei sjangernemning, kanskje fordi ho overskrid alle sjangrar, der berre permane i gul kartong markerer yttersidene og grensene for tekst- og biletuniverset. Det er nett som papirboka sjølv vert betrakta som ein eigen sjanger.
Essayistisk
Dei essayistiske tekstane handlar mellom anna om heraldikk, om metallbrett som beskyttar ikonmåleria og om svarte sørgjesider i bøker. Her finst også eit brev som set søkjelyset på brevskrivinga og peikar på at boka kan betraktast som eit brev til lesaren. Brevet zoomar brått inn på avstanden mellom brevteksten og signaturen, eit kvitt felt på arket som ikkje er utan tyding: «En hertug som skriver til en husmann, signerer umiddelbart under siste setning. En husmann som skriver til en hertug, signerer så langt nede på arket som mulig, som en krypende hund».
Mellom desse essayliknande tekstane er diktliner vovne inn, korte dikt, berre éi line, men med ei ekspanderande biletkraft: «et håndtak i form av en springende hjort». Ofte står dikta også i eit høve til essaytekstane, for det finst fleire sambandsliner, slik det også gjer mellom fotografia, dikta og essaytekstane.
Fleire plan
At Britisk museum er eit mixtum compositum av eit tekstunivers, vert forsvart av siste ledd i tittelen, museum. Ordet kjem frå gresk, museion, og tyder «tempel for musene» eller «ein stad for dei som dyrkar vitskapane». For Sværen er denne staden den fysiske boka. Papirboka vert nærmast til ein fetisj, eit magisk objekt, trass i den nokså sobre stilen både i dikta og essaytekstane.
Det er eit magisk skjer over trykkekunsten og lesekunsten, der ein kunne spreie eit fysisk objekt som deretter kunne avkodast. På eit museum kan ein finne ueinsarta objekt stilte ut side om side. Ordensprinsippet er ikkje gitt av verda gjenstandane stammar frå, men av funna som er gjorde. Slik fungerer også Britisk museum, der tydingane faldar seg vent ut på fleire plan.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt og andre tekstar
Jørn H. Sværen:
Britisk museum
Kolon forlag
Boka Britisk museum består av ei rekkje tidlegare utgitte mikrobøker som har kome på Jørn H. Sværens eige forlag, England forlag. Britisk museum presenterer tilsynelatande ei ueinsarta vifte av tekstar, her er både dikt, fotografi, brev og meir essayistiske tekstar. Boka er ikkje utstyrt med ei sjangernemning, kanskje fordi ho overskrid alle sjangrar, der berre permane i gul kartong markerer yttersidene og grensene for tekst- og biletuniverset. Det er nett som papirboka sjølv vert betrakta som ein eigen sjanger.
Essayistisk
Dei essayistiske tekstane handlar mellom anna om heraldikk, om metallbrett som beskyttar ikonmåleria og om svarte sørgjesider i bøker. Her finst også eit brev som set søkjelyset på brevskrivinga og peikar på at boka kan betraktast som eit brev til lesaren. Brevet zoomar brått inn på avstanden mellom brevteksten og signaturen, eit kvitt felt på arket som ikkje er utan tyding: «En hertug som skriver til en husmann, signerer umiddelbart under siste setning. En husmann som skriver til en hertug, signerer så langt nede på arket som mulig, som en krypende hund».
Mellom desse essayliknande tekstane er diktliner vovne inn, korte dikt, berre éi line, men med ei ekspanderande biletkraft: «et håndtak i form av en springende hjort». Ofte står dikta også i eit høve til essaytekstane, for det finst fleire sambandsliner, slik det også gjer mellom fotografia, dikta og essaytekstane.
Fleire plan
At Britisk museum er eit mixtum compositum av eit tekstunivers, vert forsvart av siste ledd i tittelen, museum. Ordet kjem frå gresk, museion, og tyder «tempel for musene» eller «ein stad for dei som dyrkar vitskapane». For Sværen er denne staden den fysiske boka. Papirboka vert nærmast til ein fetisj, eit magisk objekt, trass i den nokså sobre stilen både i dikta og essaytekstane.
Det er eit magisk skjer over trykkekunsten og lesekunsten, der ein kunne spreie eit fysisk objekt som deretter kunne avkodast. På eit museum kan ein finne ueinsarta objekt stilte ut side om side. Ordensprinsippet er ikkje gitt av verda gjenstandane stammar frå, men av funna som er gjorde. Slik fungerer også Britisk museum, der tydingane faldar seg vent ut på fleire plan.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Mellom desse essayliknande tekstane er diktliner vovne inn, korte dikt, med ei ekspanderande biletkraft.
Fleire artiklar
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.
Foto: Lina Hindrum
Det trugande utanforskapet
På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.
Fargerikt om tolsemd
Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.
Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.
Foto: Christopher Helberg
Endringar til godt og vondt
Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.
Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.
Kjelde: Nasa
Teknologisk imperativ!
«Birkebeinerne på ski over fjellet med kongsbarnet».
Foto: Morten Henden Aamot
Eit ikonisk stykke kunst er kome heim
Medan gode krefter arbeider for å etablere eit museum for kunstnarbrørne Bergslien på Voss, har den lokale sparebanken sikra seg ein originalversjon av eit hovudverk av målaren Knud Bergslien.