Bok

¿ Mellom bjørneklem og bjørneteneste

Kjersti Halvorsen skriv underhaldande og uhyggeleg om terror og humanisme.

Kjersti Halvorsen frå Lier er ute med sin første roman.
Kjersti Halvorsen frå Lier er ute med sin første roman.
Publisert

Lytt til artikkelen:

Når ein somme tider seier at noko var frykteleg morosamt, hender det faktisk at ein meiner at det var heilt frykteleg og skikkeleg morosamt. Slik er det med Kjersti Halvorsens debutroman Ida tar ansvar. Tonen er lett og liketil, humoren er språkleg sofistikert og basert på blikk for situasjonar. Men innhaldet blir mørkare og mørkare, og kombinert med denne lystige tonen får heilskapen etter kvart klang av speledåse i skrekkfilm – eit anna kjent, uhyggeleg dobbeltgrep.

Lause kanonar

No høyrest det ut som vi snakkar om ein gotisk roman. Det gjer vi ikkje. Uhygga ligg på eit anna plan. Ida flyttar heimanfrå for å studere psykologi på Blindern i Oslo. Bak henne ligg det eit studieår frå Trondheim, der ho har hatt eit samanbrot. No gyv ho laus på nytt, kjenner seg betre. Ho blir ven med Siri, bur i eit kollektiv der ingen tar ansvar for å halde fellesområda reine, slik det er med kollektiv, ho treffer kjekke og solide Jonas. Og ho treffer den dystre, ubereknelege, upulte og sjølvutnemnt utstøtte Aksel, som har våpen i skåpet og i beste fall tvitydig innhald i ytringane sine.

Romanen utforskar blant anna kva som kan skape grobotn for einsemda og framandkjensla hos unge gutar, som gjer at dei kan ende opp som kvinnehatarar, samfunnsforaktarar og lause kanonar – eller skuleskytarar. Det er godt skildra, og ein går i seg sjølv mens ein les. Problemet er at det gjer Ida òg, som tittelen viser til, og den grenselause humanismen blir urovekkande, etter at vi har fnist av han ei stund. For ei teneste trekt for langt er og blir ei bjørneteneste. Eller ulveteneste, for å sjå til bildebruken i boka.

Vi ser alt gjennom Idas auge, og sidan det alltid ligg ei tolking før attgjevinga av røynda (det gjeld oss alle, men alle er ikkje like nevrotiske som Ida), varierer det kor påliteleg vi synest ho er. Det vil seie – det slår oss plutseleg, langt uti boka, at kanskje vi ikkje kan stole på hennar eigne inntrykk. Då sveivar speledåsen i gang igjen.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement