JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå matfatetKunnskap

Sauehovud

Du skal ikkje ha dårleg samvit om maten din ser på deg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Dette hovudet enda sine dagar over bålet – og som mat. Det må då vere bra greier.

Dette hovudet enda sine dagar over bålet – og som mat. Det må då vere bra greier.

Foto: Marit Hommedal / NTB

Dette hovudet enda sine dagar over bålet – og som mat. Det må då vere bra greier.

Dette hovudet enda sine dagar over bålet – og som mat. Det må då vere bra greier.

Foto: Marit Hommedal / NTB

4117
20201218
4117
20201218

Skal du ete skoltar på søndag? Eller skjelter? Eller sauhau? Eller kanskje smalahove? Ikkje det? Veit du ikkje heilt kva det er, og i alle fall ikkje kvifor du burde ete det siste søndag før jul kanskje? Du skal ikkje lure lenge. Vår tradisjonelle skitnesøndagsmiddag er altfor god og lur og ordentleg berekraftig til at ikkje alle i heile landet skal vite om han.

Så altså, kva er det for noko? Jau, skoltar og skjelter og sauhau er dialektord for om lag det same: Sauehovud som fyrst er flådde. Hud og skinn er fjerna, altså, før hovuda vert kløyvde i to på langs og hjerne og annan laus innmat vert fjerna. Så vert hovuda lagde i salt nokre dagar. Etter salting vert skoltane, som vi seier her eg kjem frå, hengde til speking til dei er tørre nok.

Smalahove, derimot, er noko litt anna. Ein tradisjon som eigentleg har eit temmeleg avgrensa geografisk nedslagsfelt i traktene kring Voss og indre Sogn, men som har spreidd seg utover landet, kan hende meir på grunn av evna innbyggjarane i området har til marknadsføring og merkevarebygging enn for den eineståande smaken.

Svibruk

Ja, for det er ikkje mange andre delar av sauen ein set seg føre å svi reine for ull medan ein held skinnet intakt, men det er det ein gjer med smalahove. Ein stikk heile hovudet inn på ein pinne, så held ein det over eit bål til ulla tek fyr og losnar frå hårsekkane, så skrapar ein ho vekk med ein kniv. Eller så kan ein skalere det opp, slik Noregs einaste kommersielle smalahoveprodusent, Ivar Løne på Skulestadmo, har gjort: Her rullerer hovuda om lag som grilla kyllingar medan dei vert svidde.

Resultatet vert om lag det same, og prosessen vidare liknar: Hovuda vert kløyvde, salta og hengde til tørk. Gjerne med endå litt meir røyk, slik dei likar det på Voss og mange andre stadar. Smalahove er godt, det. Det er berre ikkje det eg er van med. Difor føretrekker eg flådde hovud.

Gjer seg mykje sjølv

Heldigvis har det òg vorte enklare å få tak dei siste åra, i det minste her vestpå. Men er det vel fyrst i nyare tid det har vore rekna som ein særskilt vestlandsk tradisjon å ete sauehovud. Hovudet er ein del av saueslaktet, akkurat som ribbesidene og låra, og å ete hovud har nok vore like naturleg som å ete dei andre stykkingsdelane alle stader ein har slakta sau, altså i store delar av landet. Det sit meir kjøt her enn ein skulle tru. Ikkje minst kjem det fram i det ein knekker opp kjeven. Då dukkar det opp raudt og fint kjøt som er både mørt og smaksrikt etter mange timar i kokekjelen.

For sjølv om det tek tid å koke skoltar, gjer arbeidet seg mykje sjølv, og nett difor har det mange stader vore tradisjon for å spare nokre sauehovud til siste søndag før jul. Ein åt sauehovud heile hausten, både til kvardags og til finare måltid (men det var ikkje gjestebodsmat), men dei burde vere etne opp før jul – og skitnesøndag, den eine søndagen det var lov å arbeide, gå i arbeidsklede og skitne seg ut, rett og slett fordi det var så frykteleg mykje å gjere, då høvde det godt med ein middag som kokte seg sjølv medan ein arbeidde.

Det er ein tradisjon vi godt kan handheve framleis. Di meir av dyret vi et, di meir berekraftig vert produksjonen av det, enkelt og greitt. At maten ser på deg, vert du fort van med.

Om ein skal ete dette kikeorganet, lyt likevel vere valfritt, sjølv om mange meiner det skil klinten frå kveiten blant sauehovudetarar: Og auget er verkeleg godt, eg skryter ikkje på meg noko når eg hevdar at det er det aller beste på hovudet. Likevel respekterer eg at andre ser saka annleis – ikkje minst fordi det då vert fleire auge på meg: Det er lov å plukke auge frå tallerken til naboen. Om naboen tillèt det, vel å merke.  

Vågar du deg ut på auget, er det ein ting som gjeld: å ikkje nøle. Ta det medan det er varmt. Her sit nemleg mykje av feittet – særs smaksrikt, blautt og nydeleg når det er varmt, men temmeleg mykje nærare ueteleg så fort det kjølnar.

Her er det med andre ord berre å køyre på. Kjøper du hovud i morgon, rekk du å vatne dei ut over natta. God skitnesøndag.

Siri Helle

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Skal du ete skoltar på søndag? Eller skjelter? Eller sauhau? Eller kanskje smalahove? Ikkje det? Veit du ikkje heilt kva det er, og i alle fall ikkje kvifor du burde ete det siste søndag før jul kanskje? Du skal ikkje lure lenge. Vår tradisjonelle skitnesøndagsmiddag er altfor god og lur og ordentleg berekraftig til at ikkje alle i heile landet skal vite om han.

Så altså, kva er det for noko? Jau, skoltar og skjelter og sauhau er dialektord for om lag det same: Sauehovud som fyrst er flådde. Hud og skinn er fjerna, altså, før hovuda vert kløyvde i to på langs og hjerne og annan laus innmat vert fjerna. Så vert hovuda lagde i salt nokre dagar. Etter salting vert skoltane, som vi seier her eg kjem frå, hengde til speking til dei er tørre nok.

Smalahove, derimot, er noko litt anna. Ein tradisjon som eigentleg har eit temmeleg avgrensa geografisk nedslagsfelt i traktene kring Voss og indre Sogn, men som har spreidd seg utover landet, kan hende meir på grunn av evna innbyggjarane i området har til marknadsføring og merkevarebygging enn for den eineståande smaken.

Svibruk

Ja, for det er ikkje mange andre delar av sauen ein set seg føre å svi reine for ull medan ein held skinnet intakt, men det er det ein gjer med smalahove. Ein stikk heile hovudet inn på ein pinne, så held ein det over eit bål til ulla tek fyr og losnar frå hårsekkane, så skrapar ein ho vekk med ein kniv. Eller så kan ein skalere det opp, slik Noregs einaste kommersielle smalahoveprodusent, Ivar Løne på Skulestadmo, har gjort: Her rullerer hovuda om lag som grilla kyllingar medan dei vert svidde.

Resultatet vert om lag det same, og prosessen vidare liknar: Hovuda vert kløyvde, salta og hengde til tørk. Gjerne med endå litt meir røyk, slik dei likar det på Voss og mange andre stadar. Smalahove er godt, det. Det er berre ikkje det eg er van med. Difor føretrekker eg flådde hovud.

Gjer seg mykje sjølv

Heldigvis har det òg vorte enklare å få tak dei siste åra, i det minste her vestpå. Men er det vel fyrst i nyare tid det har vore rekna som ein særskilt vestlandsk tradisjon å ete sauehovud. Hovudet er ein del av saueslaktet, akkurat som ribbesidene og låra, og å ete hovud har nok vore like naturleg som å ete dei andre stykkingsdelane alle stader ein har slakta sau, altså i store delar av landet. Det sit meir kjøt her enn ein skulle tru. Ikkje minst kjem det fram i det ein knekker opp kjeven. Då dukkar det opp raudt og fint kjøt som er både mørt og smaksrikt etter mange timar i kokekjelen.

For sjølv om det tek tid å koke skoltar, gjer arbeidet seg mykje sjølv, og nett difor har det mange stader vore tradisjon for å spare nokre sauehovud til siste søndag før jul. Ein åt sauehovud heile hausten, både til kvardags og til finare måltid (men det var ikkje gjestebodsmat), men dei burde vere etne opp før jul – og skitnesøndag, den eine søndagen det var lov å arbeide, gå i arbeidsklede og skitne seg ut, rett og slett fordi det var så frykteleg mykje å gjere, då høvde det godt med ein middag som kokte seg sjølv medan ein arbeidde.

Det er ein tradisjon vi godt kan handheve framleis. Di meir av dyret vi et, di meir berekraftig vert produksjonen av det, enkelt og greitt. At maten ser på deg, vert du fort van med.

Om ein skal ete dette kikeorganet, lyt likevel vere valfritt, sjølv om mange meiner det skil klinten frå kveiten blant sauehovudetarar: Og auget er verkeleg godt, eg skryter ikkje på meg noko når eg hevdar at det er det aller beste på hovudet. Likevel respekterer eg at andre ser saka annleis – ikkje minst fordi det då vert fleire auge på meg: Det er lov å plukke auge frå tallerken til naboen. Om naboen tillèt det, vel å merke.  

Vågar du deg ut på auget, er det ein ting som gjeld: å ikkje nøle. Ta det medan det er varmt. Her sit nemleg mykje av feittet – særs smaksrikt, blautt og nydeleg når det er varmt, men temmeleg mykje nærare ueteleg så fort det kjølnar.

Her er det med andre ord berre å køyre på. Kjøper du hovud i morgon, rekk du å vatne dei ut over natta. God skitnesøndag.

Siri Helle

Smalahove, derimot, er noko litt anna.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis