JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå matfatetKunnskap

Julematen

Å kome i stemning kan ta tid, men er verdt det.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Som om det var i går, kunne vi ete det i kveld: Julebord skal ikkje forandre seg nemneverdig.

Som om det var i går, kunne vi ete det i kveld: Julebord skal ikkje forandre seg nemneverdig.

Foto: Aleksander Nordahl / NTB

Som om det var i går, kunne vi ete det i kveld: Julebord skal ikkje forandre seg nemneverdig.

Som om det var i går, kunne vi ete det i kveld: Julebord skal ikkje forandre seg nemneverdig.

Foto: Aleksander Nordahl / NTB

3945
20201224
3945
20201224

Så var vi her igjen: På sjølvaste dagen. Den dagen som meir enn nokon annan dag er full av tradisjonar og attkjenning, som vert best om han vert følt og opplevd, føregår og ikkje minst luktar og smakar akkurat som i fjor – eller for førti år sidan, for dei to skal så langt det går, gå ut på eitt: Tida skal stå stille på julaftan.

Noko har sjølvsagt kome til etter kvart. Noko må rett og slett ha kome til etter kvart, for så lang er lista over julemat at vi kunne ha brukt heile denne spalta (som ideelt sett er mellom 3200 og 4000 teikn lang) på å ramse opp julete varme rettar, kalde rettar, store kaker, små kaker, drikkar for vaksne, drikkar for born, godteri og til og med eitt og anna element som vi elles kunne kalle helsekost (ja, eg tenker til dømes på sildesalaten, eller nøttene).

Så kunne vi, i namnet til den kritiske journalistikken, gått vidare derifrå inn i kvar og ein av desse tradisjonane og funne ut kor korte og/eller importerte eller på andre måtar falske dei er. Kven treng til dømes mandarinar på julaftan lenger, det er då ingenting eksotisk ved dei i 2020? Og vert potetchips meir julete av å vere i ein pose med julenisse på? 

Men lat oss, berre for i kveld, late vere å gjere det. No lèt vi kritikarnasane våre få julefri. Akkurat i dag synest eg vi skal late oss fyllast – frå topp til tå, frå inst til ytst – av julematglede.

Kjøkkentid

For kva hadde norske mattradisjonar vore utan jul? Kven ville visst at sylte ikkje er noko søtt vi har på brunosten (det heiter syltetøy), men tvert om noko salt, feitt, krydra og herleg som vi lagar av hovudet til grisen, og som krev ei eiga presse (ei syltepresse, sjølvsagt), og kven ville hatt ei slik presse på kjøkkenet om det ikkje var for tida fram mot jul?

Tida då vi med eitt får tid til all matlaginga vi ikkje rekk resten av året. I november og desember rekk vi plutseleg å lage pølser, bake nydelege småkaker eller legge ned sild, vi rekk å skålde mandlar og kverne dei og blande dei med melis og kverne dei ein gong til før vi rører inn eggekvite og får marsipan som vi formar til små kuler og dyppar i sjokolade varsamt smelta over vassbad. Eller vi brygger øl. Mange har brygga øl i Noreg i haust, nokre i vedfyrt kjele, andre på krabbekokarar, nokre med malt og humle som har reist kring halve jorda, og andre med kveiken dei har fått etter bestefar sin og som difor har gjeve smak og kultur til juleølet der på garden i snart hundre år. Stort sett alle har vore fleire om det og i tillegg til ølet fått seg ein god latter undervegs, eller fem, og eit par til under oppskoka.

Sjølv med alt anna som skal skje på julaftan (julekalender og snølykt og gudsteneste og Sølvguttene og Tre nøtter til Askepott på fjernsynet), så finn vi tid til å lage surkålen sjølv, og ingen bruker ferdigkrem på spruteflaske til molte- eller riskremen.

Ikkje alle rekk alt dette. Dei færraste, om nokon, rekk – eller har trong for å rekke – alt. Men dei aller fleste, trur eg, har noko dei må få til før jul. Noko som er sitt, fordi det ikkje berre er deira, men del av noko større. Del av juletradisjonen. Det vert ikkje jul utan.

Lat røtene gro

Kva skal vi eigentleg med mattradisjonar? Nett no kan eg berre svare for meg sjølv: Eg er ikkje religiøs i den forstand at eg trur på ei høgare makt som definerer om vala eg gjer, er rette eller feil. Men eg trur på at eg kjem frå ein stad, at eg har ei historie som er lengre enn meg sjølv, og at det at eg er så heldig at den historia går føre seg i dei same fysiske omgjevnadene eg framleis lever i, gjev røtene mine særleg gode vekseforhold.

Mat er fysiske prov på kor eg kjem frå, og kor eg er, og attpåtil har han god smak og ei lukt som set meg i stemning, enten eg vil eller ikkje. I kveld skal vi opne nase, munn og hjarterot for julestemninga. God julemat.

Siri Helle

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Så var vi her igjen: På sjølvaste dagen. Den dagen som meir enn nokon annan dag er full av tradisjonar og attkjenning, som vert best om han vert følt og opplevd, føregår og ikkje minst luktar og smakar akkurat som i fjor – eller for førti år sidan, for dei to skal så langt det går, gå ut på eitt: Tida skal stå stille på julaftan.

Noko har sjølvsagt kome til etter kvart. Noko må rett og slett ha kome til etter kvart, for så lang er lista over julemat at vi kunne ha brukt heile denne spalta (som ideelt sett er mellom 3200 og 4000 teikn lang) på å ramse opp julete varme rettar, kalde rettar, store kaker, små kaker, drikkar for vaksne, drikkar for born, godteri og til og med eitt og anna element som vi elles kunne kalle helsekost (ja, eg tenker til dømes på sildesalaten, eller nøttene).

Så kunne vi, i namnet til den kritiske journalistikken, gått vidare derifrå inn i kvar og ein av desse tradisjonane og funne ut kor korte og/eller importerte eller på andre måtar falske dei er. Kven treng til dømes mandarinar på julaftan lenger, det er då ingenting eksotisk ved dei i 2020? Og vert potetchips meir julete av å vere i ein pose med julenisse på? 

Men lat oss, berre for i kveld, late vere å gjere det. No lèt vi kritikarnasane våre få julefri. Akkurat i dag synest eg vi skal late oss fyllast – frå topp til tå, frå inst til ytst – av julematglede.

Kjøkkentid

For kva hadde norske mattradisjonar vore utan jul? Kven ville visst at sylte ikkje er noko søtt vi har på brunosten (det heiter syltetøy), men tvert om noko salt, feitt, krydra og herleg som vi lagar av hovudet til grisen, og som krev ei eiga presse (ei syltepresse, sjølvsagt), og kven ville hatt ei slik presse på kjøkkenet om det ikkje var for tida fram mot jul?

Tida då vi med eitt får tid til all matlaginga vi ikkje rekk resten av året. I november og desember rekk vi plutseleg å lage pølser, bake nydelege småkaker eller legge ned sild, vi rekk å skålde mandlar og kverne dei og blande dei med melis og kverne dei ein gong til før vi rører inn eggekvite og får marsipan som vi formar til små kuler og dyppar i sjokolade varsamt smelta over vassbad. Eller vi brygger øl. Mange har brygga øl i Noreg i haust, nokre i vedfyrt kjele, andre på krabbekokarar, nokre med malt og humle som har reist kring halve jorda, og andre med kveiken dei har fått etter bestefar sin og som difor har gjeve smak og kultur til juleølet der på garden i snart hundre år. Stort sett alle har vore fleire om det og i tillegg til ølet fått seg ein god latter undervegs, eller fem, og eit par til under oppskoka.

Sjølv med alt anna som skal skje på julaftan (julekalender og snølykt og gudsteneste og Sølvguttene og Tre nøtter til Askepott på fjernsynet), så finn vi tid til å lage surkålen sjølv, og ingen bruker ferdigkrem på spruteflaske til molte- eller riskremen.

Ikkje alle rekk alt dette. Dei færraste, om nokon, rekk – eller har trong for å rekke – alt. Men dei aller fleste, trur eg, har noko dei må få til før jul. Noko som er sitt, fordi det ikkje berre er deira, men del av noko større. Del av juletradisjonen. Det vert ikkje jul utan.

Lat røtene gro

Kva skal vi eigentleg med mattradisjonar? Nett no kan eg berre svare for meg sjølv: Eg er ikkje religiøs i den forstand at eg trur på ei høgare makt som definerer om vala eg gjer, er rette eller feil. Men eg trur på at eg kjem frå ein stad, at eg har ei historie som er lengre enn meg sjølv, og at det at eg er så heldig at den historia går føre seg i dei same fysiske omgjevnadene eg framleis lever i, gjev røtene mine særleg gode vekseforhold.

Mat er fysiske prov på kor eg kjem frå, og kor eg er, og attpåtil har han god smak og ei lukt som set meg i stemning, enten eg vil eller ikkje. I kveld skal vi opne nase, munn og hjarterot for julestemninga. God julemat.

Siri Helle

I november og desember rekk vi plutseleg å lage pølser, bake nydelege småkaker eller legge ned sild.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis