Jordbruksforhandlingar
Eit ansvarleg storting lèt ikkje tilbodet stå.
Bønder i opprør: Høgreordføraren i Førde fekk møk på rådhusdøra. Kva bør han gjere med det?
Foto: Hanne Lisbeth Nybø / Vestland Bondelag / NTB
Det kokar framleis godt i norsk jordbrukspolitikk. Eit bondeopprør frå grasrota gav brot i jordbruksforhandlingane – og ein sjeldan sjanse for norske stortingspolitikarar til å ta ansvar for korleis vi produserer mat her til lands.
Difor er det tristare enn tristast når alt tyder på at det er ein sjanse dei ikkje kjem til å ta. «Eg er opptatt av å bevare jordbruksoppgjøret som institutt», sa stortingsrepresentant for Høgre Guro Angell Gimse i NRK Debatten førre tysdag og heldt fram: «Det betyr at viss vi begynner med overbodspolitikk, så vil vi undergrave det instituttet som vi har der bønder har høve til å sitte ved bordet.»
Ja, Noreg har eit system der bønder og byråkratar frå Landbruksdepartementet saman vert samde om ein jordbruksavtale. Avtalen regulerer kor mykje statlege pengar vi skal bruke på jordbruket, korleis dei skal fordelast, og set fast målprisar som regulerer kor høg prisen på enkelte råvarer kan verte før tollvernet slår inn.
Prosessen byrjar i lokallaga til dei to bondeorganisasjonane Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag: Dei melder inn til organisasjonane sentralt kva som er viktig for drifta deira. Dei to organisasjonane vert samde om eit felles krav til staten. Staten kjem attende med eit tilbod, dei forhandlar og vert ofte samde om ein avtale, som så vert banka gjennom i Stortinget.
Kva som står og ikkje
Men må det vere slik? Jordbruksforhandlingane baserer seg på Hovudavtalen som vart skriven mellom partane attende i 1950 og er revidert sist 1992. I avtalen står det: «Avtaleverket for jordbruket har til formål å regulere tiltak som er egnet til å fremme fastlagte mål for jordbruket.»
Slik vert forhandlingsinstituttet den utøvande makta i jordbruket. Men makta deira er ikkje utan avgrensing. Hovudavtalen seier vidare: «Jordbruksavtale skal anses inngått med forbehold om Stortingets behandling av saken jf § 3-1».
Paragraf 3-1 siste ledd: «Jordbruksavtaler står også for øvrig tilbake for Stortingets vedtak i saken.»
Altså ikkje eit ord om at Stortinget skal avstå frå å meine noko om kva avtalepartane har kome – eller ikkje kome – fram til. Snarare tvert om.
Forhandlingsinstituttet har sine positive sider: Det er bøndene vi har sett til å forvalte matproduksjonen, og dei må høyrast i utforminga av han. Men vi set ikkje legar og byråkratar til å bestemme saman kor vi skal ha sjukehus her i landet, eller prestar til å velje kor kyrkjer skal stå. Vi har jordbrukspolitikk ikkje fyrst og fremst for bønder, men for norsk matproduksjon, men det kan vi ikkje forvente at bøndene sjølve skal hugse på til kvar tid. Dei forsvarar sjølvsagt seg sjølve. Difor treng vi eit aktivt storting.
Og skal vi ha eit forhandlings-
institutt, må det tole å verte kritisert og utfordra. Ein institusjon som ikkje kan kritiserast, er rett og slett ingen demokratisk institusjon. Og er det noko som må forvaltast demokratisk, så er det nettopp matproduksjonen vår.
Drivande i kjærleik
Og no treng den matproduksjonen ny kurs. «Bønder er sjølvstendig næringsdrivande», sa Olaug Bollestad i den tidlegare nemnde NRK Debatten, og det har ho jo rett i. Dei oppfører seg berre ikkje slik.
For hadde norske bønder vore heilt vanlege sjølvstendig næringsdrivande, hadde dei lagt ned drifta for lenge sidan. Ingen driv i ei næring der inntekta ligg nærare 200.000 enn 500.000 og arbeidstimane nærare tre ein eitt årsverk i tiår etter tiår. Ingen andre bransjar driv med gjeld som er høgare enn samla inntekter år etter år. Ingen gidd å produsere med tap – bortsett frå bønder.
Kvifor? Ikkje fordi dei må: Ein sjølvdrivande bonde er multikunstnar og har ingen problem med å få seg anna jobb om ho vil. Men fordi det å vere bonde er så mykje meir enn ein jobb, det å drive gard så mykje meir enn ein arbeidsplass. Ein gard er røter, familie, tilhøyrsle og omsorg for dyr, jord og ikkje minst tradisjonar.
Og nett det er bonden sin store styrke – og veikskap. For det er sjølvsagt difor, på grunn av den sterke kjærleiken han har til garden, det har vore mogleg å drive rovdrift på bonden år etter år. Ei rovdrift vi ikkje stoggar med hundre millionar flatt frå eller til i ein jordbruksavtale. Her må ny kurs til, og den må politikarar våge å vere med på å utforme.
Siri Helle
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det kokar framleis godt i norsk jordbrukspolitikk. Eit bondeopprør frå grasrota gav brot i jordbruksforhandlingane – og ein sjeldan sjanse for norske stortingspolitikarar til å ta ansvar for korleis vi produserer mat her til lands.
Difor er det tristare enn tristast når alt tyder på at det er ein sjanse dei ikkje kjem til å ta. «Eg er opptatt av å bevare jordbruksoppgjøret som institutt», sa stortingsrepresentant for Høgre Guro Angell Gimse i NRK Debatten førre tysdag og heldt fram: «Det betyr at viss vi begynner med overbodspolitikk, så vil vi undergrave det instituttet som vi har der bønder har høve til å sitte ved bordet.»
Ja, Noreg har eit system der bønder og byråkratar frå Landbruksdepartementet saman vert samde om ein jordbruksavtale. Avtalen regulerer kor mykje statlege pengar vi skal bruke på jordbruket, korleis dei skal fordelast, og set fast målprisar som regulerer kor høg prisen på enkelte råvarer kan verte før tollvernet slår inn.
Prosessen byrjar i lokallaga til dei to bondeorganisasjonane Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag: Dei melder inn til organisasjonane sentralt kva som er viktig for drifta deira. Dei to organisasjonane vert samde om eit felles krav til staten. Staten kjem attende med eit tilbod, dei forhandlar og vert ofte samde om ein avtale, som så vert banka gjennom i Stortinget.
Kva som står og ikkje
Men må det vere slik? Jordbruksforhandlingane baserer seg på Hovudavtalen som vart skriven mellom partane attende i 1950 og er revidert sist 1992. I avtalen står det: «Avtaleverket for jordbruket har til formål å regulere tiltak som er egnet til å fremme fastlagte mål for jordbruket.»
Slik vert forhandlingsinstituttet den utøvande makta i jordbruket. Men makta deira er ikkje utan avgrensing. Hovudavtalen seier vidare: «Jordbruksavtale skal anses inngått med forbehold om Stortingets behandling av saken jf § 3-1».
Paragraf 3-1 siste ledd: «Jordbruksavtaler står også for øvrig tilbake for Stortingets vedtak i saken.»
Altså ikkje eit ord om at Stortinget skal avstå frå å meine noko om kva avtalepartane har kome – eller ikkje kome – fram til. Snarare tvert om.
Forhandlingsinstituttet har sine positive sider: Det er bøndene vi har sett til å forvalte matproduksjonen, og dei må høyrast i utforminga av han. Men vi set ikkje legar og byråkratar til å bestemme saman kor vi skal ha sjukehus her i landet, eller prestar til å velje kor kyrkjer skal stå. Vi har jordbrukspolitikk ikkje fyrst og fremst for bønder, men for norsk matproduksjon, men det kan vi ikkje forvente at bøndene sjølve skal hugse på til kvar tid. Dei forsvarar sjølvsagt seg sjølve. Difor treng vi eit aktivt storting.
Og skal vi ha eit forhandlings-
institutt, må det tole å verte kritisert og utfordra. Ein institusjon som ikkje kan kritiserast, er rett og slett ingen demokratisk institusjon. Og er det noko som må forvaltast demokratisk, så er det nettopp matproduksjonen vår.
Drivande i kjærleik
Og no treng den matproduksjonen ny kurs. «Bønder er sjølvstendig næringsdrivande», sa Olaug Bollestad i den tidlegare nemnde NRK Debatten, og det har ho jo rett i. Dei oppfører seg berre ikkje slik.
For hadde norske bønder vore heilt vanlege sjølvstendig næringsdrivande, hadde dei lagt ned drifta for lenge sidan. Ingen driv i ei næring der inntekta ligg nærare 200.000 enn 500.000 og arbeidstimane nærare tre ein eitt årsverk i tiår etter tiår. Ingen andre bransjar driv med gjeld som er høgare enn samla inntekter år etter år. Ingen gidd å produsere med tap – bortsett frå bønder.
Kvifor? Ikkje fordi dei må: Ein sjølvdrivande bonde er multikunstnar og har ingen problem med å få seg anna jobb om ho vil. Men fordi det å vere bonde er så mykje meir enn ein jobb, det å drive gard så mykje meir enn ein arbeidsplass. Ein gard er røter, familie, tilhøyrsle og omsorg for dyr, jord og ikkje minst tradisjonar.
Og nett det er bonden sin store styrke – og veikskap. For det er sjølvsagt difor, på grunn av den sterke kjærleiken han har til garden, det har vore mogleg å drive rovdrift på bonden år etter år. Ei rovdrift vi ikkje stoggar med hundre millionar flatt frå eller til i ein jordbruksavtale. Her må ny kurs til, og den må politikarar våge å vere med på å utforme.
Siri Helle
Hadde norske bønder vore heilt vanlege sjølvstendig næringsdrivande, hadde dei lagt ned drifta for lenge sidan.
Fleire artiklar
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?