JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå historiaKunnskap

Sansane taper

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den vidkjende Flat Jord-skildringa i Flammarions naturvitskaplege verk frå 1888, «L’atmosphère: météorologie populaire».

Den vidkjende Flat Jord-skildringa i Flammarions naturvitskaplege verk frå 1888, «L’atmosphère: météorologie populaire».

Den vidkjende Flat Jord-skildringa i Flammarions naturvitskaplege verk frå 1888, «L’atmosphère: météorologie populaire».

Den vidkjende Flat Jord-skildringa i Flammarions naturvitskaplege verk frå 1888, «L’atmosphère: météorologie populaire».

4142
20211105
4142
20211105

Historia er ei grenselaus og endelaus mengd informasjon, samla opp gjennom uendelege tider. Historia er eit kaos. Skal historia forståast, og kanskje til og med gje noko som liknar ei meining, må stoffmengda ordnast og sorterast på eit eller anna vis. Det er det historikarane prøver på.

Når historikaren legg fram funna sine, dukkar nye spørsmål opp. Kven er han? Kva var det han leita etter i dette enorme materialet? Korleis forstår han historia? For nokre handlar historia om Guds styrande hand. For andre handlar ho om klassekamp. For atter andre handlar ho om teknologisk utvikling. Andre prøver å rette opp gamle urettar frå fortida, og bytte om på helte- og skurkerollene. Av dette blir det ulike historier. Og det gjer at det er klokt å skaffe seg kunnskap om historikaren før vi går laus på historia hans. Oppsamla kunnskap gjer at vi les Snorre Sturlason annleis enn forfedrane våre på 1800-talet. Snorre var politikar i si tid, også når han skreiv historie.

Denne reservasjonen, for ikkje å seie respektløysa, mot historiefaget, gjer det freistande å skape seg ei overordna problemstilling, som ein så legg over det historiske materialet for å sjå kva det då kan fortelje.

Ei slik problemstilling kan vere å sjå på mennesketankens historie som ein kamp mellom sansane og fornufta, menneskets analyserande evne. Materialet fortel at dette er ein kamp sansane våre har tapt gjennom tusenåra. Gong etter gong er dei korrigerte og sette på plass av skeptikarar som ikkje utan vidare tok sanseinntrykka som endelege sanningar.

Jorda var flat lenge. Det kunne alle sjå, der dei budde og levde. Rett nok fann grekarane ut, lenge før vår tidsrekning, at så ikkje var tilfelle, men det var kunnskap for dei få. Ein del av mannskapet på skipa til Columbus var redde for å segle ut over kanten på den flate jordskiva og hamne i avgrunnen.

Krumminga på jordkula var for lita til at sanseapparatet vårt oppdaga det. Jordkula var for stor. Det måtte oppdagingar, observasjonar og tankar til før den seige vranglæra frå sansane vart korrigert. Og så vart jorda rund, som ho alltid hadde vore.

Sola går sin daglege gang over himmelen, frå aust til vest, der ho kveldar for natta. Det såg alle, og sola vart den livgjevande guden for tru og tanke verda over. Trufast vandra ho rundt jorda på si daglege ferd.

Seint i historia, etter mykje tankearbeid og observasjonar, dukka tanken opp at skiftet mellom dag og natt hadde lite med sola å gjere. Det hadde å gjere med at jorda roterte rundt sin eigen akse og såleis vende ulike sider mot sola og dagslyset. Sola var der heile tida, utan å mase med daglege vandringar over himmelen her og der.

Ny kunnskap korrigerte det synet fortalde, at sola dagleg farta over himmelen. Det hadde ho aldri gjort. Som med jordkula vart det eintydige og bastante synsvitnemålet sett til veggs av observasjonar, refleksjonar og kunnskap.

I moderne tid har vitskapen halde fram med å setje sansane våre til side, om vil vi prøve å forstå den verda vi lever i. Vi går rundt og veit kva tid og rom er. Det er nødvendig å vite det for å kunne ta seg fram i den fysiske verda rundt oss. Meiner vi.

No hevdar Albert Einstein, med styrke og med støtte frå dei glupaste, at desse kunnskapane er reine illusjonar. Rommet og tida er noko heilt anna enn vi går rundt og trur. Rommet krummar seg på merkeleg vis, og tida er ikkje ein jamn straum. Ho er relativ, og klokkene går ulikt på fjellet og i dalen, for ikkje å snakke om det som skjer ute i universet.

Dette gåtefulle har i dag status som gyldig kunnskap. Men det er ingenting av dette som vårt daglege, kvardagslege sanseapparat har fortalt oss, slik det fortalde oss at jorda var flat og at sola vandra over himmelen, som alle kunne sjå.

Dyre instrument og avansert matematikk er forteljarane i denne soga. Dei er lyskastarane i det store universet og det vesle atomet.

Vårt kjære og gamle sanseapparat er her berre å rekne som ei nødvendig lommelykt som skal berge oss frå dagleglivets trivielle ulukker.

I den store samanhengen duger det lite. Det er fortrengt av rivalen, mennesketanken og hans spørjande og analyserande kraft.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Historia er ei grenselaus og endelaus mengd informasjon, samla opp gjennom uendelege tider. Historia er eit kaos. Skal historia forståast, og kanskje til og med gje noko som liknar ei meining, må stoffmengda ordnast og sorterast på eit eller anna vis. Det er det historikarane prøver på.

Når historikaren legg fram funna sine, dukkar nye spørsmål opp. Kven er han? Kva var det han leita etter i dette enorme materialet? Korleis forstår han historia? For nokre handlar historia om Guds styrande hand. For andre handlar ho om klassekamp. For atter andre handlar ho om teknologisk utvikling. Andre prøver å rette opp gamle urettar frå fortida, og bytte om på helte- og skurkerollene. Av dette blir det ulike historier. Og det gjer at det er klokt å skaffe seg kunnskap om historikaren før vi går laus på historia hans. Oppsamla kunnskap gjer at vi les Snorre Sturlason annleis enn forfedrane våre på 1800-talet. Snorre var politikar i si tid, også når han skreiv historie.

Denne reservasjonen, for ikkje å seie respektløysa, mot historiefaget, gjer det freistande å skape seg ei overordna problemstilling, som ein så legg over det historiske materialet for å sjå kva det då kan fortelje.

Ei slik problemstilling kan vere å sjå på mennesketankens historie som ein kamp mellom sansane og fornufta, menneskets analyserande evne. Materialet fortel at dette er ein kamp sansane våre har tapt gjennom tusenåra. Gong etter gong er dei korrigerte og sette på plass av skeptikarar som ikkje utan vidare tok sanseinntrykka som endelege sanningar.

Jorda var flat lenge. Det kunne alle sjå, der dei budde og levde. Rett nok fann grekarane ut, lenge før vår tidsrekning, at så ikkje var tilfelle, men det var kunnskap for dei få. Ein del av mannskapet på skipa til Columbus var redde for å segle ut over kanten på den flate jordskiva og hamne i avgrunnen.

Krumminga på jordkula var for lita til at sanseapparatet vårt oppdaga det. Jordkula var for stor. Det måtte oppdagingar, observasjonar og tankar til før den seige vranglæra frå sansane vart korrigert. Og så vart jorda rund, som ho alltid hadde vore.

Sola går sin daglege gang over himmelen, frå aust til vest, der ho kveldar for natta. Det såg alle, og sola vart den livgjevande guden for tru og tanke verda over. Trufast vandra ho rundt jorda på si daglege ferd.

Seint i historia, etter mykje tankearbeid og observasjonar, dukka tanken opp at skiftet mellom dag og natt hadde lite med sola å gjere. Det hadde å gjere med at jorda roterte rundt sin eigen akse og såleis vende ulike sider mot sola og dagslyset. Sola var der heile tida, utan å mase med daglege vandringar over himmelen her og der.

Ny kunnskap korrigerte det synet fortalde, at sola dagleg farta over himmelen. Det hadde ho aldri gjort. Som med jordkula vart det eintydige og bastante synsvitnemålet sett til veggs av observasjonar, refleksjonar og kunnskap.

I moderne tid har vitskapen halde fram med å setje sansane våre til side, om vil vi prøve å forstå den verda vi lever i. Vi går rundt og veit kva tid og rom er. Det er nødvendig å vite det for å kunne ta seg fram i den fysiske verda rundt oss. Meiner vi.

No hevdar Albert Einstein, med styrke og med støtte frå dei glupaste, at desse kunnskapane er reine illusjonar. Rommet og tida er noko heilt anna enn vi går rundt og trur. Rommet krummar seg på merkeleg vis, og tida er ikkje ein jamn straum. Ho er relativ, og klokkene går ulikt på fjellet og i dalen, for ikkje å snakke om det som skjer ute i universet.

Dette gåtefulle har i dag status som gyldig kunnskap. Men det er ingenting av dette som vårt daglege, kvardagslege sanseapparat har fortalt oss, slik det fortalde oss at jorda var flat og at sola vandra over himmelen, som alle kunne sjå.

Dyre instrument og avansert matematikk er forteljarane i denne soga. Dei er lyskastarane i det store universet og det vesle atomet.

Vårt kjære og gamle sanseapparat er her berre å rekne som ei nødvendig lommelykt som skal berge oss frå dagleglivets trivielle ulukker.

I den store samanhengen duger det lite. Det er fortrengt av rivalen, mennesketanken og hans spørjande og analyserande kraft.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis