Hesten som historieskrivar
Mongolar og kinesarar i eit slag i 1211, tolka av kunstnaren Sayf al-Vahidi.
Foto: Wikimedia Commons
Kven er det som skaper historie? Jesus og Muhammed? Newton og Einstein? Napoleon og Hitler? Otto von Bismarck og Einar Gerhardsen? Henry Ford og Sam Eyde?
Historia nektar å svare på slike spørsmål. Historia er ein stor materiemasse som vi sjølv må ordne. Ho forklarer ingen ting sjølv.
Det er to faktorar som avgjer kva vi får ut av historia, kva forklaringar vi finn. Det er for det første kva som finst der vi leitar, kva kjeldene kan fortelje. For det andre er det spørsmålet om kva vi leitar etter. Men funna våre må vi sjølv ordne.
Store aktørar kan vere små og anonyme. I 1349 kraup ei rotte ut av eit skip og inn på i land i Bergen. Ho hadde lopper i pelsen, og desse loppene var vertar for ein ørliten basill, Pasteurella pestis. Denne basillen er ein av dei store historieskaparane i norsk historie. Han tok livet av bortimot to tredelar av folket i landet, og det tok 150 år før folketalet tok seg opp att. Basillen har fått stor plass i historiebøkene.
Det er mange slike anonyme historieskaparar om vi berre ser etter dei. Lofottorsken er ein annan. Han har forma busetnaden på delar av den norske kysten.
Ein annan slik historieskapar er hesten. I nokre tusenår forma han asiatisk og europeisk historie.
Den sentralasiatiske villhesten vart tamd cirka 4000 år f.Kr. Lenge vart han halden for mjølka og kjøtet. Cirka 2000 år f.Kr. byrja ein og annan iranar å ri. Då vart hesten militær.
Ridehesten og ryttarane hans kom til å dominere dei store asiatiske steppene i 3000 år. Dei sette skrekk i menneske frå Donau til Kina. I det 13. hundreåret skapte dei det største riket verda har sett, grunnlagt av Djengis Khan, mongolherskaren. Mongolhæren kunne flytte seg fort. Det var dei som fann opp stigbøyelen, som gjorde ridehesten til eit effektivt våpen. No kunne dei stå i salen og skyte med pil og boge i stor fart. Det var ein militærmaskin ingen hadde sett maken til, og som det ikkje fanst forsvar mot. Moderne pansergeneralar, som George Patton og Erwin Rommel, meinte at dei hadde lært mykje av Djengis Khan.
Hesten kom til å dominere militærhistoria, og resten av historia, i tusenår. Alle hovudstader er fulle av statuar der kongar og generalar sit på hesten sin. Hesten er med. Vi har Carl Johan på Slottsplassen.
Framleis lever det nordmenn som hugsar hesten som arbeidshest, som kløv- eller trekkdyr, før traktoren og bilen kom og fortrengde han. For meg, som etter kvart er blitt ein tilårskomen mann, var hesten sentral i barndommen. Det var stas å arbeide med hest. Medan det var steppefolket – mongolar, hunar og andre – som utvikla ridehesten, var det kinesarane som utvikla arbeidshesten. Cirka 200 år f.Kr. innførte dei hesteseletøy med bryststropp. Det seletøyet dei før hadde, ville kvele hesten om lasset var tungt. Det gjorde at det gode romerske vegnettet, som vi framleis kan sjå, var lite brukeleg til tung transport. Slik transport måtte gå i båt. Bryststroppene gjorde dei romerske vegane tilgjengelege for varetransport og militærmateriell.
Kinesarane gjorde eit nytt viktig framsteg nokre hundreår seinare, då dei fann opp bogtreet, slik vi har det i dag. Dermed steig hesten forbi oksen som trekkdyr. Hesten er raskare enn oksen og kan gjere tyngre arbeid. Dette løfta fram det kinesiske jordbruket og gjorde at landet kunne fø meir folk.
Det tok nesten tusen år før bogtreet kom til Europa.
Militærhesten og arbeidshesten var viktige og aktive aktørar i europeisk og asiatisk historie i hundreår og tusenår. Dei var med og skapte denne historia.
I dag er hestens historieskriving eit avslutta kapittel. Men hesten lever i språket, i motorane, i dei hestekreftene som har avløyst hesten. Og som seglbåten, hestens konkurrent i transportnæringa, har han tatt rom i fritida vår, på trav- og galoppbanar, på rideturar i sommarfjellet og i stallar rundt byane, der velståande ungdommar kan kjøpe seg meiningsfull fritid.
«I morgon skal du kvila», song vi til Blakken i mi skuletid. Den morgondagen er no komen.
Ein viktig historieskrivar har lagt ned skrivesakene, som i hans tilfelle var sal og sele, for ikkje å seie stigbøyel og bogtre.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kven er det som skaper historie? Jesus og Muhammed? Newton og Einstein? Napoleon og Hitler? Otto von Bismarck og Einar Gerhardsen? Henry Ford og Sam Eyde?
Historia nektar å svare på slike spørsmål. Historia er ein stor materiemasse som vi sjølv må ordne. Ho forklarer ingen ting sjølv.
Det er to faktorar som avgjer kva vi får ut av historia, kva forklaringar vi finn. Det er for det første kva som finst der vi leitar, kva kjeldene kan fortelje. For det andre er det spørsmålet om kva vi leitar etter. Men funna våre må vi sjølv ordne.
Store aktørar kan vere små og anonyme. I 1349 kraup ei rotte ut av eit skip og inn på i land i Bergen. Ho hadde lopper i pelsen, og desse loppene var vertar for ein ørliten basill, Pasteurella pestis. Denne basillen er ein av dei store historieskaparane i norsk historie. Han tok livet av bortimot to tredelar av folket i landet, og det tok 150 år før folketalet tok seg opp att. Basillen har fått stor plass i historiebøkene.
Det er mange slike anonyme historieskaparar om vi berre ser etter dei. Lofottorsken er ein annan. Han har forma busetnaden på delar av den norske kysten.
Ein annan slik historieskapar er hesten. I nokre tusenår forma han asiatisk og europeisk historie.
Den sentralasiatiske villhesten vart tamd cirka 4000 år f.Kr. Lenge vart han halden for mjølka og kjøtet. Cirka 2000 år f.Kr. byrja ein og annan iranar å ri. Då vart hesten militær.
Ridehesten og ryttarane hans kom til å dominere dei store asiatiske steppene i 3000 år. Dei sette skrekk i menneske frå Donau til Kina. I det 13. hundreåret skapte dei det største riket verda har sett, grunnlagt av Djengis Khan, mongolherskaren. Mongolhæren kunne flytte seg fort. Det var dei som fann opp stigbøyelen, som gjorde ridehesten til eit effektivt våpen. No kunne dei stå i salen og skyte med pil og boge i stor fart. Det var ein militærmaskin ingen hadde sett maken til, og som det ikkje fanst forsvar mot. Moderne pansergeneralar, som George Patton og Erwin Rommel, meinte at dei hadde lært mykje av Djengis Khan.
Hesten kom til å dominere militærhistoria, og resten av historia, i tusenår. Alle hovudstader er fulle av statuar der kongar og generalar sit på hesten sin. Hesten er med. Vi har Carl Johan på Slottsplassen.
Framleis lever det nordmenn som hugsar hesten som arbeidshest, som kløv- eller trekkdyr, før traktoren og bilen kom og fortrengde han. For meg, som etter kvart er blitt ein tilårskomen mann, var hesten sentral i barndommen. Det var stas å arbeide med hest. Medan det var steppefolket – mongolar, hunar og andre – som utvikla ridehesten, var det kinesarane som utvikla arbeidshesten. Cirka 200 år f.Kr. innførte dei hesteseletøy med bryststropp. Det seletøyet dei før hadde, ville kvele hesten om lasset var tungt. Det gjorde at det gode romerske vegnettet, som vi framleis kan sjå, var lite brukeleg til tung transport. Slik transport måtte gå i båt. Bryststroppene gjorde dei romerske vegane tilgjengelege for varetransport og militærmateriell.
Kinesarane gjorde eit nytt viktig framsteg nokre hundreår seinare, då dei fann opp bogtreet, slik vi har det i dag. Dermed steig hesten forbi oksen som trekkdyr. Hesten er raskare enn oksen og kan gjere tyngre arbeid. Dette løfta fram det kinesiske jordbruket og gjorde at landet kunne fø meir folk.
Det tok nesten tusen år før bogtreet kom til Europa.
Militærhesten og arbeidshesten var viktige og aktive aktørar i europeisk og asiatisk historie i hundreår og tusenår. Dei var med og skapte denne historia.
I dag er hestens historieskriving eit avslutta kapittel. Men hesten lever i språket, i motorane, i dei hestekreftene som har avløyst hesten. Og som seglbåten, hestens konkurrent i transportnæringa, har han tatt rom i fritida vår, på trav- og galoppbanar, på rideturar i sommarfjellet og i stallar rundt byane, der velståande ungdommar kan kjøpe seg meiningsfull fritid.
«I morgon skal du kvila», song vi til Blakken i mi skuletid. Den morgondagen er no komen.
Ein viktig historieskrivar har lagt ned skrivesakene, som i hans tilfelle var sal og sele, for ikkje å seie stigbøyel og bogtre.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Fiskemiddag: Ja, men pass på – det er ikkje berre paneringa som skjuler noko her.
Foto: Pxhere.com
Du skal aldri, aldri, aldri skode fisken på pakningen.
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.