Geita som skurk
Geiter var uønskte på Røros i 1690.
Foto: Berit Roald / NTB
Menneska lever i naturen og av naturen, og har alltid gjort det. Naturen gjev vêr og vind, sol og regn, mat og annan energi, skog og jordsmonn, alt vi treng for å ha halde oss ved livet, dei åra kvar og ein av oss får. Naturen er ein hovudressurs i livet vårt. Og, som med alle andre ressursar, blir det kamp om tilgang til han.
Mykje av dagens kamp handlar om denne ressurskampen: oljepolitikken og annan energipolitikk, grunnrentedebatten for fiskeindustrien, alle former for naturvern, og mykje meir.
Mykje av kampen handlar om å få statsmaktene på si side.
Kampen er ikkje ny i historia. På 1600-talet var bergverka i framgang, ei veksande næring rundt i landet. Bergverka trong skog og ved, til produksjonen og transporten. Her dukka ein fiende opp: geita.
Geita, dette favorittdyret til Vinje, beitar på og øydelegg småtre i barskogen. Ho var i konflikt med ei veksande næring. Egil Simensen og Bjørn Brænd fortel om denne konflikten i ei boka om småfehaldet i Nord-Østerdal.
I 1690 la bergamtet Nordafjells, statens forlengde arm, ned forbod mot å ha geiter for alle som budde nær Røros Kobberverk. Forbodet kom til å vare og fekk etter kvart eit tillegg om straff for dei som braut det.
Det hjelpte ikkje. I 1695 var det framleis mange som heldt geiter og bukkar. Då avgjorde retten at alle som braut geitereglane frå styresmaktene, skulle arresterast og følgjast med opp til Røros, der dei skulle få si fortente straff.
Styresmaktene verna skogen, tilvoksteren og bergverket. Snauhogst vart straffbart i 1707. Og dei som framleis hadde geiter, fekk beskjed om å kvitte seg med dei innan mikkelsmess, elles ville dei bli konfiskerte.
Men østerdølane var tydelegvis strie folk. I 1711 vart regelverket om skog og geit lese opp i retten, med trugsmål om straff ved regelbrot.
Konflikten rundt geitehaldet var skarpast i Tolga. Og der fekk styresmaktene gjennomslag. I 1723 fanst det ikkje ei einaste geit i Tolga. Det som var att av geitehald, var i grannebygdene.
Men så kom utviklinga geita til hjelp. Det gjekk dårleg med bergverka. Køyreplikta til Rørosverket, med sine krav om tømmer, vart oppheva i 1816. Kviknegruva var nedlagd, og Foldalsgruva gjekk dårleg.
Husdyrbruket tok seg opp, som elles i landet. Selskapet for Norges Vel vart skipa i 1809, med utviklinga av landbruket som prioritert oppgåve.
Bergverka hadde hatt si tid, og var på nedtur. Tida var komen for geita og småfeet. Skogen var det knapt nokon som tenkte på.
Jens Kraft, som skreiv om Noreg på 1820-talet, kan fortelje at geit «holdes alminnelig og med fordel». Geitemjølka var nyttig til smør og ost, og av mysa laga ein «den bekjente Myse-Ost, som herfra faaes af fotrinlig Godhed».
I dag er bergverket på Røros turistattraksjon, dei andre er gløymde. Og geitosten er i alle daglegvarebutikkar og på dei fleste frukostbord.
Og geita spradar omkring og et det ho har lyst på. Som ho alltid har gjort.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Menneska lever i naturen og av naturen, og har alltid gjort det. Naturen gjev vêr og vind, sol og regn, mat og annan energi, skog og jordsmonn, alt vi treng for å ha halde oss ved livet, dei åra kvar og ein av oss får. Naturen er ein hovudressurs i livet vårt. Og, som med alle andre ressursar, blir det kamp om tilgang til han.
Mykje av dagens kamp handlar om denne ressurskampen: oljepolitikken og annan energipolitikk, grunnrentedebatten for fiskeindustrien, alle former for naturvern, og mykje meir.
Mykje av kampen handlar om å få statsmaktene på si side.
Kampen er ikkje ny i historia. På 1600-talet var bergverka i framgang, ei veksande næring rundt i landet. Bergverka trong skog og ved, til produksjonen og transporten. Her dukka ein fiende opp: geita.
Geita, dette favorittdyret til Vinje, beitar på og øydelegg småtre i barskogen. Ho var i konflikt med ei veksande næring. Egil Simensen og Bjørn Brænd fortel om denne konflikten i ei boka om småfehaldet i Nord-Østerdal.
I 1690 la bergamtet Nordafjells, statens forlengde arm, ned forbod mot å ha geiter for alle som budde nær Røros Kobberverk. Forbodet kom til å vare og fekk etter kvart eit tillegg om straff for dei som braut det.
Det hjelpte ikkje. I 1695 var det framleis mange som heldt geiter og bukkar. Då avgjorde retten at alle som braut geitereglane frå styresmaktene, skulle arresterast og følgjast med opp til Røros, der dei skulle få si fortente straff.
Styresmaktene verna skogen, tilvoksteren og bergverket. Snauhogst vart straffbart i 1707. Og dei som framleis hadde geiter, fekk beskjed om å kvitte seg med dei innan mikkelsmess, elles ville dei bli konfiskerte.
Men østerdølane var tydelegvis strie folk. I 1711 vart regelverket om skog og geit lese opp i retten, med trugsmål om straff ved regelbrot.
Konflikten rundt geitehaldet var skarpast i Tolga. Og der fekk styresmaktene gjennomslag. I 1723 fanst det ikkje ei einaste geit i Tolga. Det som var att av geitehald, var i grannebygdene.
Men så kom utviklinga geita til hjelp. Det gjekk dårleg med bergverka. Køyreplikta til Rørosverket, med sine krav om tømmer, vart oppheva i 1816. Kviknegruva var nedlagd, og Foldalsgruva gjekk dårleg.
Husdyrbruket tok seg opp, som elles i landet. Selskapet for Norges Vel vart skipa i 1809, med utviklinga av landbruket som prioritert oppgåve.
Bergverka hadde hatt si tid, og var på nedtur. Tida var komen for geita og småfeet. Skogen var det knapt nokon som tenkte på.
Jens Kraft, som skreiv om Noreg på 1820-talet, kan fortelje at geit «holdes alminnelig og med fordel». Geitemjølka var nyttig til smør og ost, og av mysa laga ein «den bekjente Myse-Ost, som herfra faaes af fotrinlig Godhed».
I dag er bergverket på Røros turistattraksjon, dei andre er gløymde. Og geitosten er i alle daglegvarebutikkar og på dei fleste frukostbord.
Og geita spradar omkring og et det ho har lyst på. Som ho alltid har gjort.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Foto: Terje Pedersen / NTB
FHI svikter sitt samfunnsoppdrag
«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»
Foto: Universitetet i Bergen
Nord-Noreg ord for ord
Bak Nordnorsk ordbok ligg livsverket til ein stor kvinneleg språkforskar frå Lofoten. Ho kjempa seg forbi mange hinder, men møtte alltid nye og fekk aldri anerkjenninga ho fortente.
Emilie Enger Mehl avbilda på veg til pressetreff på Grøndland for å presentere Revidert nasjonalbudsjett, 14.05.2024. I budsjettet vert det mellom anna satt av penger til å reversere domstolsreforma. Foto: Javad Parsa / NTB.
Javad Parsa
– Uforståeleg domstolsendring
Sorenskrivar Kirsti Høegh Bjørneset er kritisk til at regjeringa vil reversere domstolsreforma.
Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.
Foto: Anja Bakken
Tru og tvil
Vi må framleis snakke om kvinner og menn. Men kan vi ikkje samstundes ta rimeleg omsyn til dei andre?