JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Den sterke trua

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
To scener frå «Blodbadstavlan»: To biskopar vert halshogde til venstre. Til høgre grev dei opp kista med liket til Sten Sture.

To scener frå «Blodbadstavlan»: To biskopar vert halshogde til venstre. Til høgre grev dei opp kista med liket til Sten Sture.

Illustrasjon: Wikimedia Commons

To scener frå «Blodbadstavlan»: To biskopar vert halshogde til venstre. Til høgre grev dei opp kista med liket til Sten Sture.

To scener frå «Blodbadstavlan»: To biskopar vert halshogde til venstre. Til høgre grev dei opp kista med liket til Sten Sture.

Illustrasjon: Wikimedia Commons

3558
20210806
3558
20210806

Same kor ein leitar i historia, vil ein finne trua som tankeformande aktør. Menneska har trudd på gudar, naturkrefter, politiske profetar og idear, på andre profetar, nær sagt på kva som helst.

Det er sagt og tenkt mykje om trua, kanskje først og fremst i Bibelen, ankerfestet for kristentrua i kulturkrinsen vår.

Trua er sterk. Ho kan flytte fjell, seier Matteus og Paulus. Og ho er trygg og gjev full visse til von og draumar, som Hebrearbrevet skriv.

Men det er éin type aktør den sterke trua alltid har hatt problem med: anna sterk tru.

Noko av det styggaste historia har å vise fram, er situasjonar der sterk tru står mot sterk tru. Religionskrigane, både i kristendommen og islam, er barbariske og blodige.

Lærestridane der sterk tru rår, som blant politiske ekstremistar til høgre og venstre, fører eit rått, grotesk og brutalt språk, som lærestridane blant religiøse med sterk tru også kan gjere det, uansett religion. Luther var svært stygg i munnen.

Sterk tru har lite sans for kompromiss.

Kyrkjehistoria, frå aposteltida, er full av strid om kva ein skal tru: om Jesu guddom, om bilete av det guddomlege, om dåp og nattverd. Lista er lang. Og mykje blod har runne.

Luthers reformasjon sprengde den felleseuropeiske kyrkja. Og sterk ny tru skapte strid, også i Norden. Kongane gjekk over til den nye trua, og Skandinavia vart protestantisk, ved kongebod. Men gamletrua levde framleis i folket, og konfliktar ulma.

Soneson til reformasjonskongen Gustav Vasa, Sigismund 3., konge i Sverige mot slutten av 1500-talet, var ultrakatolsk og kjempa mot reformasjonen. Den reformerte staten kjende seg då truga og gjekk i forsvar. Det dei kalla framande religionar, vart forbode ved ei rad vedtak. Unntak vart gjorde, for nødvendige fagfolk, som kalvinske gruvearbeidarar frå Vallonia i Belgia. Gruvedrifta var viktig og i vokster.

Riksdagen i Örebro 1617 vedtok ei kyrkjelov som forbaud alle framande religionar. Hovudfienden var framleis katolisismen. Katolikkar fekk ikkje kome inn i landet, og svenske studentar fekk ikkje studere ved jesuittkollegium. Om nokon gjekk over til katolisismen, skulle dei forlate landet innan tre månader eller bli straffa som landssvikarar. Det vart drive organisert jakt på kjettarar, og våren 1624 vart to jesuittlæresveinar dømde til døden og avretta.

Prestestandet åtvara mot innreiseunntaket for kalvinske gruvearbeidarar. Dei såg at også svenske truande protestantar «som hadde fått den nåden av Gud å vere fødde og oppvaksne under vår reine saligheitslære», vitja den franske reformerte kyrkja i Stockholm, der vranglære vart forkynt.

Grunnen var i ferd med å svikte. Gudsfrykt bygd på sann kunnskap om Gud var det einaste landet kunne byggjast på, sa prestane.

Kyrkjelova fastslo at den som fall frå den rette religionen, skulle misse embetet og bli landsforvist. Den som uttala «villfarande meining» om religionen, fekk same straff. Sensur vart innført.

I regjeringsforma frå 1720 blir det fastslått i første paragrafen at staten skal verne kyrkja mot «kjetteri» og «svermeri».

Svenskane fekk sin konventikkelplakat i 1726. Statskyrkja tok kontrollen.

I 1734 vart den første svensken utvist for vrang tru. Det skapte debatt.

Menneske som vart mistenkte for å ha ulovlege meiningar i religiøse saker, kunne stillast for retten, også om dei ingen ting hadde sagt.

Ikkje eingong dei som møtte i riksdagane, hadde lov til å seie noko som kunne stri mot rett lære.

Den sterke trua regjerte grannelandet, slik Tore Frängsmyr fortel i idéhistoria si. Det er eit par hundre år sidan.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Same kor ein leitar i historia, vil ein finne trua som tankeformande aktør. Menneska har trudd på gudar, naturkrefter, politiske profetar og idear, på andre profetar, nær sagt på kva som helst.

Det er sagt og tenkt mykje om trua, kanskje først og fremst i Bibelen, ankerfestet for kristentrua i kulturkrinsen vår.

Trua er sterk. Ho kan flytte fjell, seier Matteus og Paulus. Og ho er trygg og gjev full visse til von og draumar, som Hebrearbrevet skriv.

Men det er éin type aktør den sterke trua alltid har hatt problem med: anna sterk tru.

Noko av det styggaste historia har å vise fram, er situasjonar der sterk tru står mot sterk tru. Religionskrigane, både i kristendommen og islam, er barbariske og blodige.

Lærestridane der sterk tru rår, som blant politiske ekstremistar til høgre og venstre, fører eit rått, grotesk og brutalt språk, som lærestridane blant religiøse med sterk tru også kan gjere det, uansett religion. Luther var svært stygg i munnen.

Sterk tru har lite sans for kompromiss.

Kyrkjehistoria, frå aposteltida, er full av strid om kva ein skal tru: om Jesu guddom, om bilete av det guddomlege, om dåp og nattverd. Lista er lang. Og mykje blod har runne.

Luthers reformasjon sprengde den felleseuropeiske kyrkja. Og sterk ny tru skapte strid, også i Norden. Kongane gjekk over til den nye trua, og Skandinavia vart protestantisk, ved kongebod. Men gamletrua levde framleis i folket, og konfliktar ulma.

Soneson til reformasjonskongen Gustav Vasa, Sigismund 3., konge i Sverige mot slutten av 1500-talet, var ultrakatolsk og kjempa mot reformasjonen. Den reformerte staten kjende seg då truga og gjekk i forsvar. Det dei kalla framande religionar, vart forbode ved ei rad vedtak. Unntak vart gjorde, for nødvendige fagfolk, som kalvinske gruvearbeidarar frå Vallonia i Belgia. Gruvedrifta var viktig og i vokster.

Riksdagen i Örebro 1617 vedtok ei kyrkjelov som forbaud alle framande religionar. Hovudfienden var framleis katolisismen. Katolikkar fekk ikkje kome inn i landet, og svenske studentar fekk ikkje studere ved jesuittkollegium. Om nokon gjekk over til katolisismen, skulle dei forlate landet innan tre månader eller bli straffa som landssvikarar. Det vart drive organisert jakt på kjettarar, og våren 1624 vart to jesuittlæresveinar dømde til døden og avretta.

Prestestandet åtvara mot innreiseunntaket for kalvinske gruvearbeidarar. Dei såg at også svenske truande protestantar «som hadde fått den nåden av Gud å vere fødde og oppvaksne under vår reine saligheitslære», vitja den franske reformerte kyrkja i Stockholm, der vranglære vart forkynt.

Grunnen var i ferd med å svikte. Gudsfrykt bygd på sann kunnskap om Gud var det einaste landet kunne byggjast på, sa prestane.

Kyrkjelova fastslo at den som fall frå den rette religionen, skulle misse embetet og bli landsforvist. Den som uttala «villfarande meining» om religionen, fekk same straff. Sensur vart innført.

I regjeringsforma frå 1720 blir det fastslått i første paragrafen at staten skal verne kyrkja mot «kjetteri» og «svermeri».

Svenskane fekk sin konventikkelplakat i 1726. Statskyrkja tok kontrollen.

I 1734 vart den første svensken utvist for vrang tru. Det skapte debatt.

Menneske som vart mistenkte for å ha ulovlege meiningar i religiøse saker, kunne stillast for retten, også om dei ingen ting hadde sagt.

Ikkje eingong dei som møtte i riksdagane, hadde lov til å seie noko som kunne stri mot rett lære.

Den sterke trua regjerte grannelandet, slik Tore Frängsmyr fortel i idéhistoria si. Det er eit par hundre år sidan.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Foto: Universitetet i Bergen

Kultur
Morten A. Strøksnes

Nord-Noreg ord for ord

Bak Nordnorsk ordbok ligg livsverket til ein stor kvinneleg språkforskar frå Lofoten. Ho kjempa seg forbi mange hinder, men møtte alltid nye og fekk aldri anerkjenninga ho fortente.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov
Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis