JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterKultur

Svart komedie
med krasjlanding

Tore Renbergs nasepeik til Velferds-Noreg treffer ikkje blink denne gongen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Skodespelarane byd på vittig, karikert vondskap og held låtten i live eit godt stykke på veg.

Skodespelarane byd på vittig, karikert vondskap og held låtten i live eit godt stykke på veg.

Foto: Dag Jenssen

Skodespelarane byd på vittig, karikert vondskap og held låtten i live eit godt stykke på veg.

Skodespelarane byd på vittig, karikert vondskap og held låtten i live eit godt stykke på veg.

Foto: Dag Jenssen

2473
20190322
2473
20190322

Det Norske
Teatret, Scene 3

Tore Renberg:

Tante Jane

Regi: Fridtjof Saaheim
Scenografi og kostyme: Ingrid Tønder

Tore Renberg har gjennom mange år markert seg som ein både folkeleg og samfunnskritisk forteljar. Få kan som han setje skarpljoset på det nye Noreg, der vi trass mange tiårs velferdsbygging framleis ser sosial naud og glatt nyrikdom polarisert mot kvarandre.

Det kan vere mykje å seie om dette, både i bokform og på scene, og det synest òg viktig at det vert sagt. Renberg har alt lukkast med det fleire gonger. I det nye makabre stykket hans, som no går på Det Norske Teatret, kjenner ein stundvis att det typisk renbergske, som ofte er både ubehageleg og boblande komisk samstundes. Men skodespelet Tante Jane hamnar diverre på ein vanskeleg haldeplass mellom to sjangrar: farsen og det sosialrealistiske dramaet. Det fører ganske snart til at det heile blir for usannsynleg til at vi kan ta det på alvor, og for grotesk til at vi kan le.

Farsemønster

I eit fikst og fancy husvære bryt to kriminelle bomsar seg inn for å stele, den eine av dei er nevøen til frua i huset. Da frua dukkar opp, og til og med får ei venninne på vitjing, må dei gøyme seg, og derifrå er sjølve farsemønsteret lagt. Personane er både frå dramatikar og skodespelarar teikna med vittig, karikert vondskap, og både situasjonar og dialogar held låtten i live eit godt stykke på veg. Likevel byrjar det å skurre når ein merkar at dette parodiske stykket insisterer på å bli verande i ei realistisk setting. Her seier og gjer dei ting som nok kan hende går an i eit mareritt, eller i Donald, for den del. Men i ei normal handling går det faktisk ikkje an.

Elegant kontroll

Det er alltid moro å sjå gode skodespelarar, som Marit Adeleide Andreassen Geir Kvarme og andre, gjere ustyrlege roller med elegant kontroll. Men dette stykket hadde trunge ein luftigare og meir antirealistisk spelestil og scenografi, ja, kan hende til og med skodespelarar som ikkje hadde den typiske alderen eller utsjånaden for rollene. Det kunne truleg gjeve Renbergs beiske humor betre utteljing.

Om sjangeren farse er det ein gong sagt, at får publikum tid til å tenkje over sanningsgehalten, vil farsen ramle saman som eit korthus. Det er ikkje langt i frå at det er det som hender med Tante Jane på Det Norske Teatret.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Det Norske
Teatret, Scene 3

Tore Renberg:

Tante Jane

Regi: Fridtjof Saaheim
Scenografi og kostyme: Ingrid Tønder

Tore Renberg har gjennom mange år markert seg som ein både folkeleg og samfunnskritisk forteljar. Få kan som han setje skarpljoset på det nye Noreg, der vi trass mange tiårs velferdsbygging framleis ser sosial naud og glatt nyrikdom polarisert mot kvarandre.

Det kan vere mykje å seie om dette, både i bokform og på scene, og det synest òg viktig at det vert sagt. Renberg har alt lukkast med det fleire gonger. I det nye makabre stykket hans, som no går på Det Norske Teatret, kjenner ein stundvis att det typisk renbergske, som ofte er både ubehageleg og boblande komisk samstundes. Men skodespelet Tante Jane hamnar diverre på ein vanskeleg haldeplass mellom to sjangrar: farsen og det sosialrealistiske dramaet. Det fører ganske snart til at det heile blir for usannsynleg til at vi kan ta det på alvor, og for grotesk til at vi kan le.

Farsemønster

I eit fikst og fancy husvære bryt to kriminelle bomsar seg inn for å stele, den eine av dei er nevøen til frua i huset. Da frua dukkar opp, og til og med får ei venninne på vitjing, må dei gøyme seg, og derifrå er sjølve farsemønsteret lagt. Personane er både frå dramatikar og skodespelarar teikna med vittig, karikert vondskap, og både situasjonar og dialogar held låtten i live eit godt stykke på veg. Likevel byrjar det å skurre når ein merkar at dette parodiske stykket insisterer på å bli verande i ei realistisk setting. Her seier og gjer dei ting som nok kan hende går an i eit mareritt, eller i Donald, for den del. Men i ei normal handling går det faktisk ikkje an.

Elegant kontroll

Det er alltid moro å sjå gode skodespelarar, som Marit Adeleide Andreassen Geir Kvarme og andre, gjere ustyrlege roller med elegant kontroll. Men dette stykket hadde trunge ein luftigare og meir antirealistisk spelestil og scenografi, ja, kan hende til og med skodespelarar som ikkje hadde den typiske alderen eller utsjånaden for rollene. Det kunne truleg gjeve Renbergs beiske humor betre utteljing.

Om sjangeren farse er det ein gong sagt, at får publikum tid til å tenkje over sanningsgehalten, vil farsen ramle saman som eit korthus. Det er ikkje langt i frå at det er det som hender med Tante Jane på Det Norske Teatret.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis