Foto: Paal Audestad / Tiden
Ekspresstog
De små
stasjonene, husker du
også de små
stasjonene, vennliggule
laftebrune med anneks
og flagg rullet opp
på veggen: ett
grønt ett rødt
De sorte
lokomotivene, karsk
fnysende hadde aldri
travelt
De sorte
lokomotivene hadde
tid nok for de små
stasjonene
Med hånden
til lua på perrongene
– stolt
eier av stasjon og
tog, betjentene
snakket til lokomotivene
som til barn, viftet rødt
viftet grønt
De sorte
lokomotivene la etter
seg en døsig tanke
mellom trærne
Hvem gidder
lenger telle de små
stasjonene
Arne Ruste
Ekspresstog
De små
stasjonene, husker du
også de små
stasjonene, vennliggule
laftebrune med anneks
og flagg rullet opp
på veggen: ett
grønt ett rødt
De sorte
lokomotivene, karsk
fnysende hadde aldri
travelt
De sorte
lokomotivene hadde
tid nok for de små
stasjonene
Med hånden
til lua på perrongene
– stolt
eier av stasjon og
tog, betjentene
snakket til lokomotivene
som til barn, viftet rødt
viftet grønt
De sorte
lokomotivene la etter
seg en døsig tanke
mellom trærne
Hvem gidder
lenger telle de små
stasjonene
Arne Ruste
Mykje er no «lenge sidan», slik lyrikaren Arne Ruste (f. 1942) minner oss om i debutsamlinga Askeladd frå 1973. Den kvitkrulla røyken dei svarte damplokomotiva la etter seg i sporet, likna «en døsig tanke/ mellom trærne» – eit bilete som minner lite om våre dagars «ekspressfart». Rømer dikttittelen ein ironisk snert?
Skiftet av drivkraft, frå kol og damp til elektrisitet eller diesel, er likevel ikkje det einaste som har endra kvardagen langs norske banar. Jarnvegstasjonane er heller ikkje kva dei ein gong var. No har dei korkje mannskap eller publikumsekspedisjon, alt er erstatta av fjernstyrte, automatiserte signalsystem som gjer at toga framleis kan kryssa på slike stader. Utruleg nok har dette ikkje alltid synt seg like påliteleg som gamlemåten, med levande menneske og signalflagg.
Etableringa av jarnvegane var i si tid ein viktig del av norsk nasjonsbygging. Påkosta stasjonsbygnader, teikna av framståande arkitektar som Heinrich Ernst Schirmer, Wilhelm von Hanno, Gerhard Fischer og Arnstein Arneberg, tente gjerne som førebilete i fornyinga av norsk bygningsskikk. Dei skulle vera vakre, ikkje billege. Den gongen var elles ikkje høvet mellom samfunnsnytte og kostnad avgjerande for drifta av Noregs statsbaner. NSB var ein sjølvsagd del av den norske infrastrukturen, ein lekk i vårt sameinte samfunnsansvar, styrt av levande menneske med omsut for både materiellet og dei reisande. I våre dagar vert jarnvegane handsama som eit reint samfunnsøkonomisk reknestykke. Frå no av skal dei drivast gjennom tevling og styrast som ein marknad med «forretningsmessig organisasjonsform og tydelige mål», slik det heiter i ei fersk politisk utsegn (Sundvolden-erklæringa frå regjeringspartia, 2013). Den gamle kulturen, der det var «tid nok», kan me likevel minnast gjennom ord og bilete – slik Ruste gjer i dette diktet.
Vigdis Ystad
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Mykje er no «lenge sidan», slik lyrikaren Arne Ruste (f. 1942) minner oss om i debutsamlinga Askeladd frå 1973. Den kvitkrulla røyken dei svarte damplokomotiva la etter seg i sporet, likna «en døsig tanke/ mellom trærne» – eit bilete som minner lite om våre dagars «ekspressfart». Rømer dikttittelen ein ironisk snert?
Skiftet av drivkraft, frå kol og damp til elektrisitet eller diesel, er likevel ikkje det einaste som har endra kvardagen langs norske banar. Jarnvegstasjonane er heller ikkje kva dei ein gong var. No har dei korkje mannskap eller publikumsekspedisjon, alt er erstatta av fjernstyrte, automatiserte signalsystem som gjer at toga framleis kan kryssa på slike stader. Utruleg nok har dette ikkje alltid synt seg like påliteleg som gamlemåten, med levande menneske og signalflagg.
Etableringa av jarnvegane var i si tid ein viktig del av norsk nasjonsbygging. Påkosta stasjonsbygnader, teikna av framståande arkitektar som Heinrich Ernst Schirmer, Wilhelm von Hanno, Gerhard Fischer og Arnstein Arneberg, tente gjerne som førebilete i fornyinga av norsk bygningsskikk. Dei skulle vera vakre, ikkje billege. Den gongen var elles ikkje høvet mellom samfunnsnytte og kostnad avgjerande for drifta av Noregs statsbaner. NSB var ein sjølvsagd del av den norske infrastrukturen, ein lekk i vårt sameinte samfunnsansvar, styrt av levande menneske med omsut for både materiellet og dei reisande. I våre dagar vert jarnvegane handsama som eit reint samfunnsøkonomisk reknestykke. Frå no av skal dei drivast gjennom tevling og styrast som ein marknad med «forretningsmessig organisasjonsform og tydelige mål», slik det heiter i ei fersk politisk utsegn (Sundvolden-erklæringa frå regjeringspartia, 2013). Den gamle kulturen, der det var «tid nok», kan me likevel minnast gjennom ord og bilete – slik Ruste gjer i dette diktet.
Vigdis Ystad
Fleire artiklar
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.
Foto via Wikimedia Commons
Monumental pedal
Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.
Foto: Erik Johansen / NTB
Meir om seinfølgjer
Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.
Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.
Foto: Maria Jemeljanova / Fide
«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.
Foto: Ng Han Guan / AP / NTB
Ein straum av problem
Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.
Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Veksande fjernstyre
Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.