JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Paal Audestad / Tiden

Foto: Paal Audestad / Tiden

2378
20181109

Ekspresstog

De små

stasjonene, husker du

også de små

stasjonene, vennliggule

laftebrune med anneks

og flagg rullet opp

på veggen: ett

grønt ett rødt

De sorte

lokomotivene, karsk

fnysende hadde aldri

travelt

De sorte

lokomotivene hadde

tid nok for de små

stasjonene

Med hånden

til lua på perrongene

– stolt

eier av stasjon og

tog, betjentene

snakket til lokomotivene

som til barn, viftet rødt

viftet grønt

De sorte

lokomotivene la etter

seg en døsig tanke

mellom trærne

Hvem gidder

lenger telle de små

stasjonene

Arne Ruste

2378
20181109

Ekspresstog

De små

stasjonene, husker du

også de små

stasjonene, vennliggule

laftebrune med anneks

og flagg rullet opp

på veggen: ett

grønt ett rødt

De sorte

lokomotivene, karsk

fnysende hadde aldri

travelt

De sorte

lokomotivene hadde

tid nok for de små

stasjonene

Med hånden

til lua på perrongene

– stolt

eier av stasjon og

tog, betjentene

snakket til lokomotivene

som til barn, viftet rødt

viftet grønt

De sorte

lokomotivene la etter

seg en døsig tanke

mellom trærne

Hvem gidder

lenger telle de små

stasjonene

Arne Ruste

Mykje er no «lenge sidan», slik lyrikaren Arne Ruste (f. 1942) minner oss om i debutsamlinga Askeladd frå 1973. Den kvitkrulla røyken dei svarte damplokomotiva la etter seg i sporet, likna «en døsig tanke/ mellom trærne» – eit bilete som minner lite om våre dagars «ekspressfart». Rømer dikttittelen ein ironisk snert?

Skiftet av drivkraft, frå kol og damp til elektrisitet eller diesel, er likevel ikkje det einaste som har endra kvardagen langs norske banar. Jarnvegstasjonane er heller ikkje kva dei ein gong var. No har dei korkje mannskap eller publikumsekspedisjon, alt er erstatta av fjernstyrte, automatiserte signalsystem som gjer at toga framleis kan kryssa på slike stader. Utruleg nok har dette ikkje alltid synt seg like påliteleg som gamlemåten, med levande menneske og signalflagg.

Etableringa av jarnvegane var i si tid ein viktig del av norsk nasjonsbygging. Påkosta stasjonsbygnader, teikna av framståande arkitektar som Heinrich Ernst Schirmer, Wilhelm von Hanno, Gerhard Fischer og Arnstein Arneberg, tente gjerne som førebilete i fornyinga av norsk bygningsskikk. Dei skulle vera vakre, ikkje billege. Den gongen var elles ikkje høvet mellom samfunnsnytte og kostnad avgjerande for drifta av Noregs statsbaner. NSB var ein sjølvsagd del av den norske infrastrukturen, ein lekk i vårt sameinte samfunnsansvar, styrt av levande menneske med omsut for både materiellet og dei reisande. I våre dagar vert jarnvegane handsama som eit reint samfunnsøkonomisk reknestykke. Frå no av skal dei drivast gjennom tevling og styrast som ein marknad med «forretningsmessig organisasjonsform og tydelige mål», slik det heiter i ei fersk politisk utsegn (Sundvolden-erklæringa frå regjeringspartia, 2013). Den gamle kulturen, der det var «tid nok», kan me likevel minnast gjennom ord og bilete – slik Ruste gjer i dette diktet.

Vigdis Ystad

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Mykje er no «lenge sidan», slik lyrikaren Arne Ruste (f. 1942) minner oss om i debutsamlinga Askeladd frå 1973. Den kvitkrulla røyken dei svarte damplokomotiva la etter seg i sporet, likna «en døsig tanke/ mellom trærne» – eit bilete som minner lite om våre dagars «ekspressfart». Rømer dikttittelen ein ironisk snert?

Skiftet av drivkraft, frå kol og damp til elektrisitet eller diesel, er likevel ikkje det einaste som har endra kvardagen langs norske banar. Jarnvegstasjonane er heller ikkje kva dei ein gong var. No har dei korkje mannskap eller publikumsekspedisjon, alt er erstatta av fjernstyrte, automatiserte signalsystem som gjer at toga framleis kan kryssa på slike stader. Utruleg nok har dette ikkje alltid synt seg like påliteleg som gamlemåten, med levande menneske og signalflagg.

Etableringa av jarnvegane var i si tid ein viktig del av norsk nasjonsbygging. Påkosta stasjonsbygnader, teikna av framståande arkitektar som Heinrich Ernst Schirmer, Wilhelm von Hanno, Gerhard Fischer og Arnstein Arneberg, tente gjerne som førebilete i fornyinga av norsk bygningsskikk. Dei skulle vera vakre, ikkje billege. Den gongen var elles ikkje høvet mellom samfunnsnytte og kostnad avgjerande for drifta av Noregs statsbaner. NSB var ein sjølvsagd del av den norske infrastrukturen, ein lekk i vårt sameinte samfunnsansvar, styrt av levande menneske med omsut for både materiellet og dei reisande. I våre dagar vert jarnvegane handsama som eit reint samfunnsøkonomisk reknestykke. Frå no av skal dei drivast gjennom tevling og styrast som ein marknad med «forretningsmessig organisasjonsform og tydelige mål», slik det heiter i ei fersk politisk utsegn (Sundvolden-erklæringa frå regjeringspartia, 2013). Den gamle kulturen, der det var «tid nok», kan me likevel minnast gjennom ord og bilete – slik Ruste gjer i dette diktet.

Vigdis Ystad

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis