JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkKultur

Sjangersjongløren

Torsdag førre veke døydde det musikalske multitalentet André Previn i New York.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
André Previn (1929–1919) dirigerer Oslo Filharmoniske Orkester under ein München-turné i 2004.

André Previn (1929–1919) dirigerer Oslo Filharmoniske Orkester under ein München-turné i 2004.

Foto: A.P. Mutter

André Previn (1929–1919) dirigerer Oslo Filharmoniske Orkester under ein München-turné i 2004.

André Previn (1929–1919) dirigerer Oslo Filharmoniske Orkester under ein München-turné i 2004.

Foto: A.P. Mutter

3418
20190308
3418
20190308

Musikk

sjurhabring@gmail.com

Musikalsk var han det dei engelskspråklege kallar ein «jack of all trades». Etter ein lovande lynkarriere som jazzpianist og filmkomponist tok han avskil med Hollywood. Den nye livsvegen hans var klassisk klaverspel, komposisjon og orkesterleiing. Dei fleste store symfoniorkester har opplevd han på dirigentpodiet, slik òg Oslo Filharmoniske Orkester, der han var sjefdirigent frå 2002 til 2006.

«Alt ein gjer av musikk, hjelper. Det var ei tid då eg kjende at eg hadde drive med film- og underhaldningsmusikk altfor lenge. Men det var ein god skule. Eg lærte å orkestrera raskt og å halda effektive orkesterprøvar», fortalde han i ein tysk radiodokumentar. Men skiftet frå populærmusikken til den klassiske verda var ikkje friksjonsfritt, for i byrjinga blei han handsama som om han hadde ein skamplett, meinte han: «Dei var like villige til å tilgje ein øksemordar som ein filmkomponist.»

Grammy og Oscar

André Previn heitte eigentleg Andreas Ludwig Priwin og blei fødd i Berlin i 1929 eller 1930 i ein familie med polske, russiske og franske røter. Grunnen til den usikre fødselsdatoen er at fødselsattesten blei borte då den jødiske familien flykta i 1939. Over Paris gjekk ferda til Los Angeles, der grandonkelen var musikkdirektør ved Universal Studios.

Som pianist var Previn alt som femåring eit vedunderbarn, men sjølv om han ei kort tid hadde vitja konservatoria i Berlin og Paris, såg han alltid på seg sjølv som autodidakt. Frå grandonkelen hadde han ikkje berre det anglifiserte etternamnet, men òg tilgang til Hollywoods mektige musikkbransje. Som 16-åring byrja han å skriva filmmusikk for Metro-Goldwyn-Mayer, filmselskapet med den brølande løva som logo som i 1930- og 1940-åra var verdas største. Meir enn 50 filmar komponerte eller arrangerte han musikken til, med fem Grammy-prisar og fire Oscar-prisar som resultat, mellom anna for filmversjonane av Porgy and Bess (1959) og My Fair Lady (1964).

Hundrevis av album

I 1960-åra gjekk han lei Hollywood, der han meinte talentet hans ikkje kom til sin rett. Sjefdirigentstillinga ved Houston Symphony Orchestra blei eit springbrett til Europa, og etter berre tre år, i 1968, engasjerte London Symphony Orchestra han som sjef. Seinare fylgde leiarstillingar for mellom anna symfoniorkestra i Pittsburgh, Los Angeles og Oslo. Diskografien hans omfattar fleire hundre plate- og CD-innspelingar. Eit døme på den bivrande varme orkesterklangen, men òg humørfylte tilnærminga til klassiske meisterverk, høyrer ein på den legendariske innspelinga hans av Felix Mendelssohns (1809–1847) scenemusikk til Shakespeares Ein midtsommarnattsdraum med London Symphony Orchestra frå 1976.

Anne Sophie

Previn skifta sjefdirigentstilling oftare enn han skifta kone. Men berre litt oftare. Ekteskapet i 1970-åra med den amerikanske filmstjerna Mia Farrow, som tidlegare hadde vore gift med Frank Sinatra, heldt i ni år. Kortare var det femte og siste giftarmålet, med den tyske stjernefiolinisten Anne-Sophie Mutter, som han skilde seg frå etter fire år i 2006. Den 34 år yngre Mutter fekk han ikkje berre til å flytta attende til fødelandet sitt, ho kveikte òg komponisten i han: Bryllaupsgåva til henne var fiolinkonserten Anne Sophie, som han mellom anna framførte med Oslofilharmonien under The Proms i London i 2004.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Musikk

sjurhabring@gmail.com

Musikalsk var han det dei engelskspråklege kallar ein «jack of all trades». Etter ein lovande lynkarriere som jazzpianist og filmkomponist tok han avskil med Hollywood. Den nye livsvegen hans var klassisk klaverspel, komposisjon og orkesterleiing. Dei fleste store symfoniorkester har opplevd han på dirigentpodiet, slik òg Oslo Filharmoniske Orkester, der han var sjefdirigent frå 2002 til 2006.

«Alt ein gjer av musikk, hjelper. Det var ei tid då eg kjende at eg hadde drive med film- og underhaldningsmusikk altfor lenge. Men det var ein god skule. Eg lærte å orkestrera raskt og å halda effektive orkesterprøvar», fortalde han i ein tysk radiodokumentar. Men skiftet frå populærmusikken til den klassiske verda var ikkje friksjonsfritt, for i byrjinga blei han handsama som om han hadde ein skamplett, meinte han: «Dei var like villige til å tilgje ein øksemordar som ein filmkomponist.»

Grammy og Oscar

André Previn heitte eigentleg Andreas Ludwig Priwin og blei fødd i Berlin i 1929 eller 1930 i ein familie med polske, russiske og franske røter. Grunnen til den usikre fødselsdatoen er at fødselsattesten blei borte då den jødiske familien flykta i 1939. Over Paris gjekk ferda til Los Angeles, der grandonkelen var musikkdirektør ved Universal Studios.

Som pianist var Previn alt som femåring eit vedunderbarn, men sjølv om han ei kort tid hadde vitja konservatoria i Berlin og Paris, såg han alltid på seg sjølv som autodidakt. Frå grandonkelen hadde han ikkje berre det anglifiserte etternamnet, men òg tilgang til Hollywoods mektige musikkbransje. Som 16-åring byrja han å skriva filmmusikk for Metro-Goldwyn-Mayer, filmselskapet med den brølande løva som logo som i 1930- og 1940-åra var verdas største. Meir enn 50 filmar komponerte eller arrangerte han musikken til, med fem Grammy-prisar og fire Oscar-prisar som resultat, mellom anna for filmversjonane av Porgy and Bess (1959) og My Fair Lady (1964).

Hundrevis av album

I 1960-åra gjekk han lei Hollywood, der han meinte talentet hans ikkje kom til sin rett. Sjefdirigentstillinga ved Houston Symphony Orchestra blei eit springbrett til Europa, og etter berre tre år, i 1968, engasjerte London Symphony Orchestra han som sjef. Seinare fylgde leiarstillingar for mellom anna symfoniorkestra i Pittsburgh, Los Angeles og Oslo. Diskografien hans omfattar fleire hundre plate- og CD-innspelingar. Eit døme på den bivrande varme orkesterklangen, men òg humørfylte tilnærminga til klassiske meisterverk, høyrer ein på den legendariske innspelinga hans av Felix Mendelssohns (1809–1847) scenemusikk til Shakespeares Ein midtsommarnattsdraum med London Symphony Orchestra frå 1976.

Anne Sophie

Previn skifta sjefdirigentstilling oftare enn han skifta kone. Men berre litt oftare. Ekteskapet i 1970-åra med den amerikanske filmstjerna Mia Farrow, som tidlegare hadde vore gift med Frank Sinatra, heldt i ni år. Kortare var det femte og siste giftarmålet, med den tyske stjernefiolinisten Anne-Sophie Mutter, som han skilde seg frå etter fire år i 2006. Den 34 år yngre Mutter fekk han ikkje berre til å flytta attende til fødelandet sitt, ho kveikte òg komponisten i han: Bryllaupsgåva til henne var fiolinkonserten Anne Sophie, som han mellom anna framførte med Oslofilharmonien under The Proms i London i 2004.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis