JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkKultur

Opninga er som eit adrenalinskot

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Pianisten Christian Ihle Hadland frå Stavanger er ein av dei kunstnarlege leiarane for Kammermusikkfestivalen i Stavanger.

Pianisten Christian Ihle Hadland frå Stavanger er ein av dei kunstnarlege leiarane for Kammermusikkfestivalen i Stavanger.

Foto: Nikolaj Lund

Pianisten Christian Ihle Hadland frå Stavanger er ein av dei kunstnarlege leiarane for Kammermusikkfestivalen i Stavanger.

Pianisten Christian Ihle Hadland frå Stavanger er ein av dei kunstnarlege leiarane for Kammermusikkfestivalen i Stavanger.

Foto: Nikolaj Lund

3213
20190412
3213
20190412

– Christian Ihle Hadland, når framførte du a-mollkonserten fyrste gongen?

– Det var på ein sommarkonsert på Rondablikk under Peer Gynt-stemnet 1100 moh. i 2008. Då var eg 25 år.

– Kor vanskeleg er han å framføra?

– Teknisk har han to eller tre temmeleg djupe fallgruver: i sjølve opninga, i delar av solokadensen i fyrste sats, og i den springaraktige delen i sistesatsen. Sjølvsagt er det ingen lett konsert, men han ligg generelt svært godt i handa for pianisten – han høyrer til dei klaverkonsertane som går raskast å få bra til.

– Den musikalske teksturen endrar seg støtt utover i stykket. Orkesterklangen er så transparent at flygelet aldri druknar, slik det til dømes hender somme stader i Rakhmaninovs klaverkonsert nummer to.

Ulike tilnærmingar

– Er det vanskeleg å finna sin eigen vri, si personlege tolking av eit så ofte framført verk?

– Folk spelar det ulikt, det merkar ein når ein lyttar til innspelingar. Tempoet i fyrstesatsen «Allegro molto moderato» kan til dømes tolkast. Eg spelar opninga med ei viss breidd, men eg har høyrt folk spela opningstemaet særs raskt, og eg tykkjer det òg læt fint.

– Korleis går du fram når du tolkar han?

– Når det går ei viss tid mellom kvar framføring, set eg meg fyrst ned med notane. Då merkar eg at ting har hendt i mellomtida, utan at eg har gjort noko aktivt for å endra tolkinga. Hovudtrekka, særleg tempoa, ligg fast frå gong til gong. Det er fraseringa og forminga av einskildfrasane som varierer. Dette har mindre med dirigenten å gjera. Klaveret har nemleg ei sjølvstendig rolle i konserten – mange tema blir presenterte i klaveret fyrst.

Tronar over orkestert

– Kva vil du seia er typisk «griegsk» ved konserten?

– Den oppfinnsame harmonikken og den friske melodikken med perfekte musikalske tema. Det sistnemnde kan vera eit problem når ein spelar Grieg, temaa er så fullkomne at det blir vanskeleg å utvikla og variera dei i framføringa. Men dette er ikkje noko problem i a-mollkonserten, for der kjem det stadig nye ting, der er kaskadar av idear.

– Det blir gjerne sagt at konserten har ein folkloristisk karakter. Om ja, kva skil han frå andre klaverkonsertar i den tysk-romantiske tradisjonen, til dømes den i a-moll til Robert Schumann?

– Kan me eigentleg samanlikna store musikalske verk med kvarandre? Dei er jo unike. Greitt, å jamføra Griegs konsert med den til Schumann er vanleg. Men for meg har dei ikkje så mykje felles, bortsett frå at dei byrjar med dunder og brak. Hjå Schumann er klaverparten tettare voven saman med orkesterstemmene, medan klaveret tronar over orkestert hjå Grieg.

Adrenalinskot

– Kjem du på ei av dine framføringar av verket som du er spesielt nøgd med?

– Eg har vel framført konserten 25 eller 30 gonger. Mest alle framføringane hugsar eg, spesielt minnest eg då eg spelte han under 60-årsjubileet til Festspillene i Bergen i 2012. Då kjende eg at ting stod på spel – eg var skitnervøs, men det gjekk likevel bra.

– Har du nokon gong blitt, eller vil du nokon gong bli, lei av a-mollkonserten?

– Eg trudde lenge at eg ville koma til å bli det, men det har eg ikkje. Påhitta til Grieg kjennest så ferske, og opningstaktane er alltid som å få eit adrenalinskot rett i blodet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

– Christian Ihle Hadland, når framførte du a-mollkonserten fyrste gongen?

– Det var på ein sommarkonsert på Rondablikk under Peer Gynt-stemnet 1100 moh. i 2008. Då var eg 25 år.

– Kor vanskeleg er han å framføra?

– Teknisk har han to eller tre temmeleg djupe fallgruver: i sjølve opninga, i delar av solokadensen i fyrste sats, og i den springaraktige delen i sistesatsen. Sjølvsagt er det ingen lett konsert, men han ligg generelt svært godt i handa for pianisten – han høyrer til dei klaverkonsertane som går raskast å få bra til.

– Den musikalske teksturen endrar seg støtt utover i stykket. Orkesterklangen er så transparent at flygelet aldri druknar, slik det til dømes hender somme stader i Rakhmaninovs klaverkonsert nummer to.

Ulike tilnærmingar

– Er det vanskeleg å finna sin eigen vri, si personlege tolking av eit så ofte framført verk?

– Folk spelar det ulikt, det merkar ein når ein lyttar til innspelingar. Tempoet i fyrstesatsen «Allegro molto moderato» kan til dømes tolkast. Eg spelar opninga med ei viss breidd, men eg har høyrt folk spela opningstemaet særs raskt, og eg tykkjer det òg læt fint.

– Korleis går du fram når du tolkar han?

– Når det går ei viss tid mellom kvar framføring, set eg meg fyrst ned med notane. Då merkar eg at ting har hendt i mellomtida, utan at eg har gjort noko aktivt for å endra tolkinga. Hovudtrekka, særleg tempoa, ligg fast frå gong til gong. Det er fraseringa og forminga av einskildfrasane som varierer. Dette har mindre med dirigenten å gjera. Klaveret har nemleg ei sjølvstendig rolle i konserten – mange tema blir presenterte i klaveret fyrst.

Tronar over orkestert

– Kva vil du seia er typisk «griegsk» ved konserten?

– Den oppfinnsame harmonikken og den friske melodikken med perfekte musikalske tema. Det sistnemnde kan vera eit problem når ein spelar Grieg, temaa er så fullkomne at det blir vanskeleg å utvikla og variera dei i framføringa. Men dette er ikkje noko problem i a-mollkonserten, for der kjem det stadig nye ting, der er kaskadar av idear.

– Det blir gjerne sagt at konserten har ein folkloristisk karakter. Om ja, kva skil han frå andre klaverkonsertar i den tysk-romantiske tradisjonen, til dømes den i a-moll til Robert Schumann?

– Kan me eigentleg samanlikna store musikalske verk med kvarandre? Dei er jo unike. Greitt, å jamføra Griegs konsert med den til Schumann er vanleg. Men for meg har dei ikkje så mykje felles, bortsett frå at dei byrjar med dunder og brak. Hjå Schumann er klaverparten tettare voven saman med orkesterstemmene, medan klaveret tronar over orkestert hjå Grieg.

Adrenalinskot

– Kjem du på ei av dine framføringar av verket som du er spesielt nøgd med?

– Eg har vel framført konserten 25 eller 30 gonger. Mest alle framføringane hugsar eg, spesielt minnest eg då eg spelte han under 60-årsjubileet til Festspillene i Bergen i 2012. Då kjende eg at ting stod på spel – eg var skitnervøs, men det gjekk likevel bra.

– Har du nokon gong blitt, eller vil du nokon gong bli, lei av a-mollkonserten?

– Eg trudde lenge at eg ville koma til å bli det, men det har eg ikkje. Påhitta til Grieg kjennest så ferske, og opningstaktane er alltid som å få eit adrenalinskot rett i blodet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Foto: Per Løchen /NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Mat på nasjonaldagen

Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?

Teikning: May Linn Clement

Kultur
Frank Tønnesen

17. mai-pengar

«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis