Millom Graner
Olav Gullvåg skreiv dette om Astrid Langjord: Det er noko wergelandsk ved henne. «Wergelandsk» er eit ord eg ikkje ville teke i min munn, men diktet attmed er eit framifrå dikt om vanskeleg kjærleik.
Coldevin, Mosjøen.
MILLOM GRANER
Bleik og blid ho ligg og skin,
bygda mi, i brudelin.
Let att augo lange stunder,
drøymer søtt um livsens under.
Månestråler leiter veg
millom graner inn til meg.
Måneljos og stjerneskin.
Skogen myrk og mosen fin.
Kvite stjerner for din fot.
Åsus i ditt unge blod.
Eventyret djupt der inne.
Den som v å g ar, han skal vinne! –
Vakker-glunt så fus og fegen,
trø ‘kje utum ålmannsvegen!
Dalen min er myrk og djup,
høge gråberg, svarte stup.
Vil du verna deg mot s å r,
Gang den veg «dei andre» går. – –
Og moralen må du hugsa:
Alltid knivkvass press i buksa!
Astrid Langjord
MILLOM GRANER
Bleik og blid ho ligg og skin,
bygda mi, i brudelin.
Let att augo lange stunder,
drøymer søtt um livsens under.
Månestråler leiter veg
millom graner inn til meg.
Måneljos og stjerneskin.
Skogen myrk og mosen fin.
Kvite stjerner for din fot.
Åsus i ditt unge blod.
Eventyret djupt der inne.
Den som v å g ar, han skal vinne! –
Vakker-glunt så fus og fegen,
trø ‘kje utum ålmannsvegen!
Dalen min er myrk og djup,
høge gråberg, svarte stup.
Vil du verna deg mot s å r,
Gang den veg «dei andre» går. – –
Og moralen må du hugsa:
Alltid knivkvass press i buksa!
Astrid Langjord
Helgelendingen Astrid Langjord (1885–1956) er typisk for sin generasjon. Ho fekk danninga si på Vefsn Folkehøgskole. Eit års skulegang var nok til eit norskdomsengasjement som varte heile livet. Langjord var formann i nemnda som granska gamal kledebunad på Helgeland. Det er mellom andre takk vere henne vi har den fine nordlandsbunaden. I 1949 var Langjord dessutan den fyrste kvinna som sat i styret i Noregs Mållag.
Langjord skreiv to diktsamlingar, «Flyg, mine fuglar» (1951) og «Ei lita jente gøymer seg» (1956). Diktet attmed er frå den fyrste boka. Ho skreiv òg prosatekstar for ulike målblad og var kjend for den modige feministiske røysta si.
Kvinna står òg sentralt i dette diktet. Dei to fyrste strofene er harmoniske, men løyndomsfulle. Jenta er som den mørke, vene skogen. Ordet brudelin varslar draum om giftemål. Den prinsen som «vågar» seg inn, vil vinne henne. Men siste strofa fører inn eit taktskifte. No er det bygdesnakket som fører ordet. Den vene guten i bygda må passe seg for henne, ho er «mørk og djup».
Vi får assosiasjonar til Arne Garborgs «Haugtussa» – diktverket om annleisjenta i ei lita bygd der konformiteten dominerer. Liksom i «Haugtussa» vågar «vakker-glunten» ikkje vera i lag med henne, han skal jo ikkje trø «utum ålmannsvegen». Den harde konformiteten i bygdesamfunnet blir uttrykt effektivt gjennom den siste, beint ut modernistiske verslina: «knivkvass press i buksa». Vi ser føre oss menn i urbane 1920-talsbusker.
Det er freistande å lesa diktet som eit sjølvportrett av ei kunstnarsjel. Langjord hadde sjølv ei dramatisk livssoge. Far hennar døydde ung. Ho, mora og systrene måtte flytte til ein annan gard for å livberge seg. Ho gifte seg 19 år gamal med den 20 år eldre onkelen som kom frå Amerika, der han hadde vore gullgravar. Det er med andre ord ei soge som er verd ein biografi.
Ronny Spaans
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Helgelendingen Astrid Langjord (1885–1956) er typisk for sin generasjon. Ho fekk danninga si på Vefsn Folkehøgskole. Eit års skulegang var nok til eit norskdomsengasjement som varte heile livet. Langjord var formann i nemnda som granska gamal kledebunad på Helgeland. Det er mellom andre takk vere henne vi har den fine nordlandsbunaden. I 1949 var Langjord dessutan den fyrste kvinna som sat i styret i Noregs Mållag.
Langjord skreiv to diktsamlingar, «Flyg, mine fuglar» (1951) og «Ei lita jente gøymer seg» (1956). Diktet attmed er frå den fyrste boka. Ho skreiv òg prosatekstar for ulike målblad og var kjend for den modige feministiske røysta si.
Kvinna står òg sentralt i dette diktet. Dei to fyrste strofene er harmoniske, men løyndomsfulle. Jenta er som den mørke, vene skogen. Ordet brudelin varslar draum om giftemål. Den prinsen som «vågar» seg inn, vil vinne henne. Men siste strofa fører inn eit taktskifte. No er det bygdesnakket som fører ordet. Den vene guten i bygda må passe seg for henne, ho er «mørk og djup».
Vi får assosiasjonar til Arne Garborgs «Haugtussa» – diktverket om annleisjenta i ei lita bygd der konformiteten dominerer. Liksom i «Haugtussa» vågar «vakker-glunten» ikkje vera i lag med henne, han skal jo ikkje trø «utum ålmannsvegen». Den harde konformiteten i bygdesamfunnet blir uttrykt effektivt gjennom den siste, beint ut modernistiske verslina: «knivkvass press i buksa». Vi ser føre oss menn i urbane 1920-talsbusker.
Det er freistande å lesa diktet som eit sjølvportrett av ei kunstnarsjel. Langjord hadde sjølv ei dramatisk livssoge. Far hennar døydde ung. Ho, mora og systrene måtte flytte til ein annan gard for å livberge seg. Ho gifte seg 19 år gamal med den 20 år eldre onkelen som kom frå Amerika, der han hadde vore gullgravar. Det er med andre ord ei soge som er verd ein biografi.
Ronny Spaans
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Å forveksla aggressor med forsvarar
«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»
Den nyfødde kalven.
Foto: Hilde Lussand Selheim
Ei ny Ameline er fødd
Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.