Framifrå
Nobelprisen til Jon Fosse. For ei glede! For Fosse, Noreg, nynorsken, det norske språket i det heile og omdømet til norsk litteratur i verda. Og det skader ikkje at han er ein likande kar som møter alle med respekt.
Takk til Samlaget, forlaga hans i utlandet, teatera i Noreg og utlandet som har sett opp stykka hans, skodespelarar, omsetjarar, kritikarar og mange fleire som har medverka til å lyfta fram forfattarskapen hans.
Og takk til Dag og Tid som ikkje gav Fosse journaliststillinga han søkte på i 1983. Hadde han fått jobben, kunne han enda som bladfyk, og ein stor forfattarskap ville gått tapt.
Sjølv kan eg ikkje skryta av anna enn at eg har budd på same hybel som Fosse – hjå den venlege Arnlaug Hannaas i Bergen, dotter til målmannen og språkprofessoren Torleiv Hannaas. Sjølvsagt skulle den unge nynorske forfattarspiren Fosse bu på hybel hjå ei eldre kvinne med ein far som enda med ei boksamling på 12.000 band.
Det skal sterk rygg til å bera ein nobelpris. Ikkje minst når ein står midt i forfattarskapen. Det kan stogga opp, for skriving er krevjande. I Fosse-avisa som Dag og Tid gav ut i 2003, fortel han til Cecilie Seiness: «Når eg skriv, byrjar eg på ingenting, rå skaping. Når eg får det til, gjev det den største gleda. Når eg ikkje får det til, er det som å slita i mitt eige kjøt.»
Men det verkar som Fosse har gåva og føresetnadene til å klara det. Og som han fortel i boka Mysteriet i trua, har den katolske messa og bøna gjeve han «tryggleik til den stilla eg søkjer inst inne i meg sjølv, der inne, heilt a°leine. Der vi pa° eit vis alle ogsa° er saman»
Til lukke med Nobelprisen i litteratur, Jon Fosse!
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nobelprisen til Jon Fosse. For ei glede! For Fosse, Noreg, nynorsken, det norske språket i det heile og omdømet til norsk litteratur i verda. Og det skader ikkje at han er ein likande kar som møter alle med respekt.
Takk til Samlaget, forlaga hans i utlandet, teatera i Noreg og utlandet som har sett opp stykka hans, skodespelarar, omsetjarar, kritikarar og mange fleire som har medverka til å lyfta fram forfattarskapen hans.
Og takk til Dag og Tid som ikkje gav Fosse journaliststillinga han søkte på i 1983. Hadde han fått jobben, kunne han enda som bladfyk, og ein stor forfattarskap ville gått tapt.
Sjølv kan eg ikkje skryta av anna enn at eg har budd på same hybel som Fosse – hjå den venlege Arnlaug Hannaas i Bergen, dotter til målmannen og språkprofessoren Torleiv Hannaas. Sjølvsagt skulle den unge nynorske forfattarspiren Fosse bu på hybel hjå ei eldre kvinne med ein far som enda med ei boksamling på 12.000 band.
Det skal sterk rygg til å bera ein nobelpris. Ikkje minst når ein står midt i forfattarskapen. Det kan stogga opp, for skriving er krevjande. I Fosse-avisa som Dag og Tid gav ut i 2003, fortel han til Cecilie Seiness: «Når eg skriv, byrjar eg på ingenting, rå skaping. Når eg får det til, gjev det den største gleda. Når eg ikkje får det til, er det som å slita i mitt eige kjøt.»
Men det verkar som Fosse har gåva og føresetnadene til å klara det. Og som han fortel i boka Mysteriet i trua, har den katolske messa og bøna gjeve han «tryggleik til den stilla eg søkjer inst inne i meg sjølv, der inne, heilt a°leine. Der vi pa° eit vis alle ogsa° er saman»
Til lukke med Nobelprisen i litteratur, Jon Fosse!
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Isbilar er ikkje noko nytt, men heller ikkje nokon garanti for kvalitet.
Foto via Wikimedia Commons
Isbilen spelar høgt, men taper på kvalitet.
Kor mykje vatn er det eigentleg mogleg å ha i ein iskrem og framleis få han til å likne ein fløyteis?
Foto: Seth Wenig / AP / NTB
Eit teikn på frustrasjon
Korkje Trump eller Biden har i røynda full kontroll på auke og fall i inflasjon eller kriminalitet.
Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.
Etterlysing og turné
Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.
Gorm Kallestad / NTB
Studieopptak og skulifisering
Statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning.
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.
Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene
Krigen mellom kjønna
Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.