Bølgene og gresset
Bølgene
kjenner ikke ordet LENGSEL
Bølgene selv er lengsel
Hver dvelende, hastende bevegelse
hver hviskende lyd
er lengsel.
Stranden sover
under soløyet
under stjernene,
sover
under alle møter
under utslettelse, gjentagelse
sover
Bølgene vandrer.
*
Aftermath
Seconde herbe
Hå:
ord for gress som gror
etter sommerljåens gjerninger
Gress som gror mot høst
saftigere, grønnere
Vi ser det, vi tror det
tause og utenfor.
Gress som gror for annen gang,
dets rike av jord og lys
av regn og vind
av mørke og soloppganger
Hva skal gresset med ord.
Astrid Tollefsen
Frå Fugl blå 1963
Bølgene og gresset
Bølgene
kjenner ikke ordet LENGSEL
Bølgene selv er lengsel
Hver dvelende, hastende bevegelse
hver hviskende lyd
er lengsel.
Stranden sover
under soløyet
under stjernene,
sover
under alle møter
under utslettelse, gjentagelse
sover
Bølgene vandrer.
*
Aftermath
Seconde herbe
Hå:
ord for gress som gror
etter sommerljåens gjerninger
Gress som gror mot høst
saftigere, grønnere
Vi ser det, vi tror det
tause og utenfor.
Gress som gror for annen gang,
dets rike av jord og lys
av regn og vind
av mørke og soloppganger
Hva skal gresset med ord.
Astrid Tollefsen
Frå Fugl blå 1963
Kvifor nyttar Astrid Tollefsen (1897–1973) både det engelske ordet aftermath (etterdønning, etterverknad), det franske utttrykket Seconde herbe (det andre graset, engstubb, håslått) og det norske ordet hå (gras som veks opp etter slåttonna, etterslått) i nærast ei og same tyding? Er dette dårleg poesi, er det «smør på flesk», eller eit teikn på lyrisk språknaud?
Neppe; i staden kan me sjå det som eit medvete poetisk verkemiddel. Tollefsen har med rette vore kalla lyrisk modernist. Ikkje av di ho skriv dikt i frie former, men snarare ved at ho ikkje synest å tru på nokon ubrigdeleg eller absolutt samanheng mellom ordet og tingen, mellom språket og ei gåtefull meining i eller bak den synlege verda. Med det fleirspråklege ordvalet ovanfor strekar ho under at ho er på leiting etter noko som det eigentleg ikkje er mogeleg å gripa, forstå eller skriva fyllestgjerande om.
Livsovringane i seinsumarlandskapet vert ikkje berre skildra for å avgjera korleis dei ser ut, for å koma fram til om dei i seg sjølve tyder noko, eller kvifor dei vekkjer ei viss stemning hjå lyrikaren. I staden lèt ho bølgjene, stranda og graset berre vera – utan at det er mogeleg å slå fast om den meininga ho finn, eller dei kjenslene det vekkjer, er dei rette. Den einaste oppgåva ho har som diktar, er med andre ord berre å sjå, og å tru på det ho ser. Heller ikkje landskapet har i seg sjølv noko svar på kva meining det ber i seg, for det er språklaust. Når Tollefsen lèt diktet enda med spørsmålet «Hva skal gresset med ord?», peikar ho på ny mot det fåfengde i å villa gripa noko som språket aldri kan fengsla. På dette viset ber diktet bod om ei form for framandkjensle. Kanskje er det ikkje utan grunn at Tollefsen har vore samanlikna med modernisten Sigbjørn Obstfelder.
Vigdis Ystad
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kvifor nyttar Astrid Tollefsen (1897–1973) både det engelske ordet aftermath (etterdønning, etterverknad), det franske utttrykket Seconde herbe (det andre graset, engstubb, håslått) og det norske ordet hå (gras som veks opp etter slåttonna, etterslått) i nærast ei og same tyding? Er dette dårleg poesi, er det «smør på flesk», eller eit teikn på lyrisk språknaud?
Neppe; i staden kan me sjå det som eit medvete poetisk verkemiddel. Tollefsen har med rette vore kalla lyrisk modernist. Ikkje av di ho skriv dikt i frie former, men snarare ved at ho ikkje synest å tru på nokon ubrigdeleg eller absolutt samanheng mellom ordet og tingen, mellom språket og ei gåtefull meining i eller bak den synlege verda. Med det fleirspråklege ordvalet ovanfor strekar ho under at ho er på leiting etter noko som det eigentleg ikkje er mogeleg å gripa, forstå eller skriva fyllestgjerande om.
Livsovringane i seinsumarlandskapet vert ikkje berre skildra for å avgjera korleis dei ser ut, for å koma fram til om dei i seg sjølve tyder noko, eller kvifor dei vekkjer ei viss stemning hjå lyrikaren. I staden lèt ho bølgjene, stranda og graset berre vera – utan at det er mogeleg å slå fast om den meininga ho finn, eller dei kjenslene det vekkjer, er dei rette. Den einaste oppgåva ho har som diktar, er med andre ord berre å sjå, og å tru på det ho ser. Heller ikkje landskapet har i seg sjølv noko svar på kva meining det ber i seg, for det er språklaust. Når Tollefsen lèt diktet enda med spørsmålet «Hva skal gresset med ord?», peikar ho på ny mot det fåfengde i å villa gripa noko som språket aldri kan fengsla. På dette viset ber diktet bod om ei form for framandkjensle. Kanskje er det ikkje utan grunn at Tollefsen har vore samanlikna med modernisten Sigbjørn Obstfelder.
Vigdis Ystad
Fleire artiklar
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.
Foto via Wikimedia Commons
Monumental pedal
Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.
Foto: Erik Johansen / NTB
Meir om seinfølgjer
Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.
Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.
Foto: Maria Jemeljanova / Fide
«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.
Foto: Ng Han Guan / AP / NTB
Ein straum av problem
Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.
Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Veksande fjernstyre
Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.