JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2372
20180928

Bølgene og gresset

Bølgene

kjenner ikke ordet LENGSEL

Bølgene selv er lengsel

Hver dvelende, hastende bevegelse

hver hviskende lyd

er lengsel.

Stranden sover

under soløyet

under stjernene,

sover

under alle møter

under utslettelse, gjentagelse

sover

Bølgene vandrer.

*

Aftermath

Seconde herbe

Hå:

ord for gress som gror

etter sommerljåens gjerninger

Gress som gror mot høst

saftigere, grønnere

Vi ser det, vi tror det

tause og utenfor.

Gress som gror for annen gang,

dets rike av jord og lys

av regn og vind

av mørke og soloppganger

Hva skal gresset med ord.

Astrid Tollefsen

Frå Fugl blå 1963

2372
20180928

Bølgene og gresset

Bølgene

kjenner ikke ordet LENGSEL

Bølgene selv er lengsel

Hver dvelende, hastende bevegelse

hver hviskende lyd

er lengsel.

Stranden sover

under soløyet

under stjernene,

sover

under alle møter

under utslettelse, gjentagelse

sover

Bølgene vandrer.

*

Aftermath

Seconde herbe

Hå:

ord for gress som gror

etter sommerljåens gjerninger

Gress som gror mot høst

saftigere, grønnere

Vi ser det, vi tror det

tause og utenfor.

Gress som gror for annen gang,

dets rike av jord og lys

av regn og vind

av mørke og soloppganger

Hva skal gresset med ord.

Astrid Tollefsen

Frå Fugl blå 1963

Kvifor nyttar Astrid Tollefsen (1897–1973) både det engelske ordet aftermath (etterdønning, etterverknad), det franske utttrykket Seconde herbe (det andre graset, engstubb, håslått) og det norske ordet (gras som veks opp etter slåttonna, etterslått) i nærast ei og same tyding? Er dette dårleg poesi, er det «smør på flesk», eller eit teikn på lyrisk språknaud?

Neppe; i staden kan me sjå det som eit medvete poetisk verkemiddel. Tollefsen har med rette vore kalla lyrisk modernist. Ikkje av di ho skriv dikt i frie former, men snarare ved at ho ikkje synest å tru på nokon ubrigdeleg eller absolutt samanheng mellom ordet og tingen, mellom språket og ei gåtefull meining i eller bak den synlege verda. Med det fleirspråklege ordvalet ovanfor strekar ho under at ho er på leiting etter noko som det eigentleg ikkje er mogeleg å gripa, forstå eller skriva fyllestgjerande om.

Livsovringane i seinsumarlandskapet vert ikkje berre skildra for å avgjera korleis dei ser ut, for å koma fram til om dei i seg sjølve tyder noko, eller kvifor dei vekkjer ei viss stemning hjå lyrikaren. I staden lèt ho bølgjene, stranda og graset berre vera – utan at det er mogeleg å slå fast om den meininga ho finn, eller dei kjenslene det vekkjer, er dei rette. Den einaste oppgåva ho har som diktar, er med andre ord berre å sjå, og å tru på det ho ser. Heller ikkje landskapet har i seg sjølv noko svar på kva meining det ber i seg, for det er språklaust. Når Tollefsen lèt diktet enda med spørsmålet «Hva skal gresset med ord?», peikar ho på ny mot det fåfengde i å villa gripa noko som språket aldri kan fengsla. På dette viset ber diktet bod om ei form for framandkjensle. Kanskje er det ikkje utan grunn at Tollefsen har vore samanlikna med modernisten Sigbjørn Obstfelder.

Vigdis Ystad

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Kvifor nyttar Astrid Tollefsen (1897–1973) både det engelske ordet aftermath (etterdønning, etterverknad), det franske utttrykket Seconde herbe (det andre graset, engstubb, håslått) og det norske ordet (gras som veks opp etter slåttonna, etterslått) i nærast ei og same tyding? Er dette dårleg poesi, er det «smør på flesk», eller eit teikn på lyrisk språknaud?

Neppe; i staden kan me sjå det som eit medvete poetisk verkemiddel. Tollefsen har med rette vore kalla lyrisk modernist. Ikkje av di ho skriv dikt i frie former, men snarare ved at ho ikkje synest å tru på nokon ubrigdeleg eller absolutt samanheng mellom ordet og tingen, mellom språket og ei gåtefull meining i eller bak den synlege verda. Med det fleirspråklege ordvalet ovanfor strekar ho under at ho er på leiting etter noko som det eigentleg ikkje er mogeleg å gripa, forstå eller skriva fyllestgjerande om.

Livsovringane i seinsumarlandskapet vert ikkje berre skildra for å avgjera korleis dei ser ut, for å koma fram til om dei i seg sjølve tyder noko, eller kvifor dei vekkjer ei viss stemning hjå lyrikaren. I staden lèt ho bølgjene, stranda og graset berre vera – utan at det er mogeleg å slå fast om den meininga ho finn, eller dei kjenslene det vekkjer, er dei rette. Den einaste oppgåva ho har som diktar, er med andre ord berre å sjå, og å tru på det ho ser. Heller ikkje landskapet har i seg sjølv noko svar på kva meining det ber i seg, for det er språklaust. Når Tollefsen lèt diktet enda med spørsmålet «Hva skal gresset med ord?», peikar ho på ny mot det fåfengde i å villa gripa noko som språket aldri kan fengsla. På dette viset ber diktet bod om ei form for framandkjensle. Kanskje er det ikkje utan grunn at Tollefsen har vore samanlikna med modernisten Sigbjørn Obstfelder.

Vigdis Ystad

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis