«Norwegische Landschaft»
Neste år blir eit ukjent meisterverk for fyrste gong tilgjengeleg for det norske publikummet.
Hans Fredrik Gude (1825–1903): «Fjordlandskap fra Balestrand» (eigentleg «Norwegische Landschaft», 1848). Olje på lerret, 102 x 127 cm.
Foto: Blomqvist
Kunst
sjurhabring@gmail.com
Verket som Nasjonalmuseet førre veke sikra seg for 4,1 millionar kroner under auksjonen frå Blomqvist kunsthandel i Oslo, syner den då knapt 23 år gamle kunstnaren Hans Gude som eit bråmodent talent: Heilskapen i komposisjonen er sikker og gjennomført, og fargevalørar og penselstrøk er av ypparste kvalitet. Dei klåre detaljane, det livfulle skuggespelet og perspektivet syner at opphavsmannen rådde over alle verkemidla i målarkunsten.
Truleg har ikkje måleriet vore utstilt offentleg sidan det blei måla i 1848, sannsynlegvis i Tyskland, der det hamna i privat eige under namnet «Norwegische Landschaft». Dette var same året som Gude saman med Adolph Tidemand måla det mest kjende måleriet sitt, «Brudeferden i Hardanger».
Sidan 1930-åra har verket vore i Oslo, også der i privat eige. Inntil nyleg var det ukjent jamvel for vår fremste Gude-ekspert, Frode Haverkamp. Det var han som vurderte verket for Blomqvist før auksjonen. Han fekk studera det på nært hald – attpåtil heime i si eiga stove – og er imponert over både den kunstnarlege kvaliteten og den framifrå bevaringstilstanden.
Strålande sommarvêr
– Haverkamp, kva er det me ser på biletet?
– Eit norsk landskap inst i ein fjordarm ligg framføre oss. Frå vatnet stig bratte fjell med ein bre i midten. Som hovudmotiv i mellomgrunnen ligg lafta trebygningar mellom svære kampesteinar, med eit frodig bjørketre i sentrum. Der er nokre åkerlappar og i forgrunnen ein liten grasbakke.
I steinsetjinga mellom husa kjem ei ungjente i bunad med eit jentebarn mot oss. I skuggen under steinen ved åkerlappen sit tre personar, fortel Haverkamp.
– Ved stranda ligg to robåtar. Karen til høgre auser båten. Eller gjer han i stand nokre fiskereiskapar? Dette er midt på føremiddagen i strålande sommarvêr. Nokre godvêrsskyer teiknar seg vakkert av mot den blå himmelen.
Dårleg start
Kven var så denne kunstnaren, og kva var livssituasjonen hans då han måla biletet? Embetsmannssonen Hans Fredrik Gude var fødd i Kristiania i 1825. Det var den kunstkyndige Johan Sebastian Welhaven som oppmoda han om å reisa til Tyskland, endåtil før avlagd examen artium. Til Düsseldorf kom han med tanke på å bli historiemålar; dette var den gjævaste disiplinen i målarkunsten den gongen.
Byrjinga var ein flause, fortel Haverkamp. På akademiet fekk han ei teikning av ein romersk villa som han skulle kopiera. Men, som han skreiv seinare: «Eg hadde aldri vore i Italia, eg hadde aldri sett ein romersk villa og eg mistydde det heile.» Kommentaren til læraren var drepande: «Dra attende til Noreg, du, venen min, og fullfør skulen medan det framleis er tid.»
«Luftdoktoren»
Kunstakademiet i Düsseldorf blei rekna som det mest moderne i Tyskland den gongen. Her blei det nemleg undervist i landskaps- og folkelivsmåling, disiplinar som før hadde hatt låg status, men som i tråd med romantikken no blei oppvurderte. Og det var landskapsmåleriet han gjorde til sin spesialitet.
– I 1848 hadde Gude alt nokre år bak seg som student, og han blei sett på som den mest gåverike i sitt kull ved akademiet. Året før var han jamvel blitt hjelpelærar i landskapsmåleriklassen, og sjølv om det ikkje var ei formell stilling – professor i Düsseldorf blei han ikkje før i 1854 – var det stor stas for den unge kunstnaren. Særleg akta var han for dei spektakulære framstillingane av atmosfæren. Sidan han hjelpte andre målarar med dette, gav dei han aukenamnet «Der Luftdoktor».
«Erindringens kunst»
Typisk for Gude-måleriet frå Balestrand er at det ikkje er ei nøyaktig attgjeving av landskapet. Verk som dette blei til på grunnlag av skisser han laga på staden, og i atelieret i Tyskland komponerte han så skisseelementa saman til ein harmonisk og avstemt heilskap. Fjella er blitt litt brattare, breen litt mektigare og skyene litt meir pittoreske. Det er altså ikkje eit augneblinksbilete Gude gjev oss, slikt til dømes dei engelske friluftsmålarane dreiv med. Det er «en erindrigens kunst» han demonstrer.
Haverkamp fortel at Gude i eit muntert brev til Peter Christen Asbjørnsen frå 1854 røper denne eklektiske måten å komponera bilete på: «Det nye er da at jeg maler et Høifjeldsbillede fra Qvinherredskanten eller borte mod Moranger, jeg veed ikke rigtig hvor, for jeg var ikke der, det vil sige, jeg var baade i Qvinherred og i Moranger, men jeg saa det ikke nogetsteds der...»
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kunst
sjurhabring@gmail.com
Verket som Nasjonalmuseet førre veke sikra seg for 4,1 millionar kroner under auksjonen frå Blomqvist kunsthandel i Oslo, syner den då knapt 23 år gamle kunstnaren Hans Gude som eit bråmodent talent: Heilskapen i komposisjonen er sikker og gjennomført, og fargevalørar og penselstrøk er av ypparste kvalitet. Dei klåre detaljane, det livfulle skuggespelet og perspektivet syner at opphavsmannen rådde over alle verkemidla i målarkunsten.
Truleg har ikkje måleriet vore utstilt offentleg sidan det blei måla i 1848, sannsynlegvis i Tyskland, der det hamna i privat eige under namnet «Norwegische Landschaft». Dette var same året som Gude saman med Adolph Tidemand måla det mest kjende måleriet sitt, «Brudeferden i Hardanger».
Sidan 1930-åra har verket vore i Oslo, også der i privat eige. Inntil nyleg var det ukjent jamvel for vår fremste Gude-ekspert, Frode Haverkamp. Det var han som vurderte verket for Blomqvist før auksjonen. Han fekk studera det på nært hald – attpåtil heime i si eiga stove – og er imponert over både den kunstnarlege kvaliteten og den framifrå bevaringstilstanden.
Strålande sommarvêr
– Haverkamp, kva er det me ser på biletet?
– Eit norsk landskap inst i ein fjordarm ligg framføre oss. Frå vatnet stig bratte fjell med ein bre i midten. Som hovudmotiv i mellomgrunnen ligg lafta trebygningar mellom svære kampesteinar, med eit frodig bjørketre i sentrum. Der er nokre åkerlappar og i forgrunnen ein liten grasbakke.
I steinsetjinga mellom husa kjem ei ungjente i bunad med eit jentebarn mot oss. I skuggen under steinen ved åkerlappen sit tre personar, fortel Haverkamp.
– Ved stranda ligg to robåtar. Karen til høgre auser båten. Eller gjer han i stand nokre fiskereiskapar? Dette er midt på føremiddagen i strålande sommarvêr. Nokre godvêrsskyer teiknar seg vakkert av mot den blå himmelen.
Dårleg start
Kven var så denne kunstnaren, og kva var livssituasjonen hans då han måla biletet? Embetsmannssonen Hans Fredrik Gude var fødd i Kristiania i 1825. Det var den kunstkyndige Johan Sebastian Welhaven som oppmoda han om å reisa til Tyskland, endåtil før avlagd examen artium. Til Düsseldorf kom han med tanke på å bli historiemålar; dette var den gjævaste disiplinen i målarkunsten den gongen.
Byrjinga var ein flause, fortel Haverkamp. På akademiet fekk han ei teikning av ein romersk villa som han skulle kopiera. Men, som han skreiv seinare: «Eg hadde aldri vore i Italia, eg hadde aldri sett ein romersk villa og eg mistydde det heile.» Kommentaren til læraren var drepande: «Dra attende til Noreg, du, venen min, og fullfør skulen medan det framleis er tid.»
«Luftdoktoren»
Kunstakademiet i Düsseldorf blei rekna som det mest moderne i Tyskland den gongen. Her blei det nemleg undervist i landskaps- og folkelivsmåling, disiplinar som før hadde hatt låg status, men som i tråd med romantikken no blei oppvurderte. Og det var landskapsmåleriet han gjorde til sin spesialitet.
– I 1848 hadde Gude alt nokre år bak seg som student, og han blei sett på som den mest gåverike i sitt kull ved akademiet. Året før var han jamvel blitt hjelpelærar i landskapsmåleriklassen, og sjølv om det ikkje var ei formell stilling – professor i Düsseldorf blei han ikkje før i 1854 – var det stor stas for den unge kunstnaren. Særleg akta var han for dei spektakulære framstillingane av atmosfæren. Sidan han hjelpte andre målarar med dette, gav dei han aukenamnet «Der Luftdoktor».
«Erindringens kunst»
Typisk for Gude-måleriet frå Balestrand er at det ikkje er ei nøyaktig attgjeving av landskapet. Verk som dette blei til på grunnlag av skisser han laga på staden, og i atelieret i Tyskland komponerte han så skisseelementa saman til ein harmonisk og avstemt heilskap. Fjella er blitt litt brattare, breen litt mektigare og skyene litt meir pittoreske. Det er altså ikkje eit augneblinksbilete Gude gjev oss, slikt til dømes dei engelske friluftsmålarane dreiv med. Det er «en erindrigens kunst» han demonstrer.
Haverkamp fortel at Gude i eit muntert brev til Peter Christen Asbjørnsen frå 1854 røper denne eklektiske måten å komponera bilete på: «Det nye er da at jeg maler et Høifjeldsbillede fra Qvinherredskanten eller borte mod Moranger, jeg veed ikke rigtig hvor, for jeg var ikke der, det vil sige, jeg var baade i Qvinherred og i Moranger, men jeg saa det ikke nogetsteds der...»
Typisk for Gude-måleriet er at det ikkje er ei nøyaktig attgjeving av landskapet.
Fleire artiklar
Foto: Terje Pedersen / NTB
Tendensiøs statistikk om senfølger
Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)
Foto: Javad Parsa / NTB
Bedre forhold for villreinen
Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».
Foto: Ida Lødemel Tvedt
Krossveg i den georgiske draumen
TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.
Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.
Foto: Stord vgs
Kampen om kunstfaga
Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.
Foto: Trond A. Isaksen
Singel og sanatorium
Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.