JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Kina styrer mobben på nettet

Kinesiske styresmakter nyttar nasjonalisme og den digitale gapestokken for å få kritiske røyster til å teie.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Logoen til Weibo, ei av dei mest populære medieplattformene i Kina. Staden ein Weibo-brukar skriv frå, blir no synleg for alle som les innlegga til vedkomande.

Logoen til Weibo, ei av dei mest populære medieplattformene i Kina. Staden ein Weibo-brukar skriv frå, blir no synleg for alle som les innlegga til vedkomande.

Foto: Florence Lo / Reuters / NTB

Logoen til Weibo, ei av dei mest populære medieplattformene i Kina. Staden ein Weibo-brukar skriv frå, blir no synleg for alle som les innlegga til vedkomande.

Logoen til Weibo, ei av dei mest populære medieplattformene i Kina. Staden ein Weibo-brukar skriv frå, blir no synleg for alle som les innlegga til vedkomande.

Foto: Florence Lo / Reuters / NTB

3518
20220527
3518
20220527

Internett

peranders@dagogtid.no

I mange år har kinesiske styresmakter nytta ymse verkemiddel for å sensurere og kontrollere ordskiftet på nettet. Kritiske innlegg har blitt sletta, kontoar har blitt suspenderte og dei mest kritiske røystene har blitt kasta i fengsel. No nyttar sensorane eit nytt grep, fortel The New York Times: Styresmaktene som regulerer nettet i Kina, sørgjer for at den fysiske staden som nettbrukarane skriv frå, blir synleg på sosiale medium.

Til dette bruker dei den unike IP-adressa som kan identifisere kvar datamaskin på nettet. Om nokon som ytrar seg kritisk mot makta i Kina, held til i utlandet, utløyser det ofte massiv hets og sjikane frå nasjonalistiske kinesarar, skriv The New York Times.

Kritikarane blir skulda for å vere utanlandske propagandistar eller spionar for andre land. Regimetru, patriotiske «influencerar», som det er svært mange av i Kina, fører an i hetsen. Dei kritiske skribentane blir gjerne rapporterte til styresmaktene eller til eigarane av medieplattformene og kan få kontoane sine sletta.

Dei kritiske røystene treng ikkje eingong halde til i andre land for å få slik mottaking. Det kan vere nok at IP-adressa syner at dei skriv frå ein provins som blir oppfatta som mindre patriotisk enn andre. Dei som kjem med kritikk frå kystprovinsar nær Hongkong, kan til dømes bli hengde ut som separatistar.

Propaganda

Merkinga av innlegg med staden der brukaren held til, skal først ha blitt nytta på innlegg om den russiske invasjonen i Ukraina. Kinesiske styresmakter hevdar at dette emnet var særleg utsett for «utanlandsk propaganda». Seinare har praksisen blitt utvida til fleire tema og fleire nettmedium.

Dei siste månadene har sensorane i Kina streva med å halde nede protestane mot den strenge nedstenginga av fleire delar av Kina etter lokale covid-19-utbrot. Når folk i Shanghai har klaga på sosiale medium over den harde karantenepolitikken, som mellom anna har skapt matmangel, har den nasjonalistiske mobben på nettet skulda dei for å vere egoistiske og lite patriotiske.

Mange kinesarar busette i andre land skal ha slutta å debattere på kinesiske plattformer på grunn av sjikanen. Til The New York Times seier Blau Wang, ein kinesisk student busett i Tyskland, at ho har slutta å leggje ut kritiske innlegg på Weibo, som er eit slags kinesisk Twitter. Blau frykta å bli utsett for nettmobben til Li Yi Bar, ei nasjonalistisk gruppe med over éin million følgjarar i Kina. Gruppa lagar lister over kritiske debattantar med IP-adresser i andre land, og bombarderer heimesidene til desse brukarane med sinte innlegg.

Aksept

Det har vore spede forsøk på å protestere mot denne politikken i Kina, men til liten nytte. Ein kommentarartikkel i ei statleg kinesisk avis slo nyleg fast at det å vise kor folk skreiv frå, var naudsynt for å «kutte av den svarte handa som manipulerer forteljingane bak internettkabelen». Og eit utkast til ei ny regulering frå styresmakta som regulerer nettet i Kina, heiter det at IP-adressene til nettbrukarar må vere «lett synlege» for alle.

Dette grepet blir akseptert av svært mange i Kina, meiner Han Rongbin, som er medieprofessor ved University of Georgia i USA.

«Folk er uroa over utanlandsk påverknad i Kina no. Difor verkar dette betre enn sensur. Folk kjøper det», seier han til The New York Times.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Internett

peranders@dagogtid.no

I mange år har kinesiske styresmakter nytta ymse verkemiddel for å sensurere og kontrollere ordskiftet på nettet. Kritiske innlegg har blitt sletta, kontoar har blitt suspenderte og dei mest kritiske røystene har blitt kasta i fengsel. No nyttar sensorane eit nytt grep, fortel The New York Times: Styresmaktene som regulerer nettet i Kina, sørgjer for at den fysiske staden som nettbrukarane skriv frå, blir synleg på sosiale medium.

Til dette bruker dei den unike IP-adressa som kan identifisere kvar datamaskin på nettet. Om nokon som ytrar seg kritisk mot makta i Kina, held til i utlandet, utløyser det ofte massiv hets og sjikane frå nasjonalistiske kinesarar, skriv The New York Times.

Kritikarane blir skulda for å vere utanlandske propagandistar eller spionar for andre land. Regimetru, patriotiske «influencerar», som det er svært mange av i Kina, fører an i hetsen. Dei kritiske skribentane blir gjerne rapporterte til styresmaktene eller til eigarane av medieplattformene og kan få kontoane sine sletta.

Dei kritiske røystene treng ikkje eingong halde til i andre land for å få slik mottaking. Det kan vere nok at IP-adressa syner at dei skriv frå ein provins som blir oppfatta som mindre patriotisk enn andre. Dei som kjem med kritikk frå kystprovinsar nær Hongkong, kan til dømes bli hengde ut som separatistar.

Propaganda

Merkinga av innlegg med staden der brukaren held til, skal først ha blitt nytta på innlegg om den russiske invasjonen i Ukraina. Kinesiske styresmakter hevdar at dette emnet var særleg utsett for «utanlandsk propaganda». Seinare har praksisen blitt utvida til fleire tema og fleire nettmedium.

Dei siste månadene har sensorane i Kina streva med å halde nede protestane mot den strenge nedstenginga av fleire delar av Kina etter lokale covid-19-utbrot. Når folk i Shanghai har klaga på sosiale medium over den harde karantenepolitikken, som mellom anna har skapt matmangel, har den nasjonalistiske mobben på nettet skulda dei for å vere egoistiske og lite patriotiske.

Mange kinesarar busette i andre land skal ha slutta å debattere på kinesiske plattformer på grunn av sjikanen. Til The New York Times seier Blau Wang, ein kinesisk student busett i Tyskland, at ho har slutta å leggje ut kritiske innlegg på Weibo, som er eit slags kinesisk Twitter. Blau frykta å bli utsett for nettmobben til Li Yi Bar, ei nasjonalistisk gruppe med over éin million følgjarar i Kina. Gruppa lagar lister over kritiske debattantar med IP-adresser i andre land, og bombarderer heimesidene til desse brukarane med sinte innlegg.

Aksept

Det har vore spede forsøk på å protestere mot denne politikken i Kina, men til liten nytte. Ein kommentarartikkel i ei statleg kinesisk avis slo nyleg fast at det å vise kor folk skreiv frå, var naudsynt for å «kutte av den svarte handa som manipulerer forteljingane bak internettkabelen». Og eit utkast til ei ny regulering frå styresmakta som regulerer nettet i Kina, heiter det at IP-adressene til nettbrukarar må vere «lett synlege» for alle.

Dette grepet blir akseptert av svært mange i Kina, meiner Han Rongbin, som er medieprofessor ved University of Georgia i USA.

«Folk er uroa over utanlandsk påverknad i Kina no. Difor verkar dette betre enn sensur. Folk kjøper det», seier han til The New York Times.

Kritikarane blir skulda for å vere spionar for andre land.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis