Haugesund lufthavn blir prøvekanin for privatisering av norske flyplasser

Til neste år skal Haugesund Lufthavn Karmøy over på private hender. NTL Luftfarten frykter pilotprosjektet vil berede grunnen for privatisering av flere norske flyplasser.

Publisert Sist oppdatert

Modellen som Samferdselsdepartementet skal utarbeide går ut på at Avinor skal eie flyplassen, mens en privat aktør skal stå for drifts- og vedlikeholdsansvaret.

Regjeringen lover at den såkalte tjenestekonsesjonsmodellen ikke skal utvides til andre flyplasser før ”man har opparbeidet seg erfaring fra dette pilotprosjektet”.

Hvor lang tid dette vil ta, står det lite om.

– Vi frykter for Avinor-modellen, som vi mener fungerer godt. Vi får skryt for det vi leverer og har siden 2015 vært under omstilling. Så kommer dette nå, sier 1. nestleder i NTL Luftfarten, Ørjan Kvalvåg.

Kan få store følger

Avinor-modellen, hvor flyplasser som går i overskudd finansierer de som går i underskudd, blir delvis fredet i pressemeldingen. Likevel er Kvalvåg bekymret.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement